Aktualności

Model agencyjny: Mercedes porozumiał się z dealerami w Europie

Mercedes, w porozumieniu z Europejskim Stowarzyszeniem Dealerów Mercedes-Benz (FEAC), przejdzie do 2023 r. na model agencyjny w Wielkiej Brytanii i Niemczech – podaje Automotive News Europe.

Jak twierdzi Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż, do końca 2023 r. ponad połowa nowych Mercedesów dostępnych w Europie „powinna być sprzedawana w modelu agencyjnym”. Chodzi zarówno o auta osobowe, jak i dostawcze. Ola Källenius, dyrektor generalny Daimlera, z kolei jeszcze w czerwcowym wywiadzie dla Automotive News Europe informuje, że model agencyjny zostanie wprowadzony w wielu krajach europejskich w ramach szerszej cyfrowej transformacji procesu sprzedaży. Przekonuje ponadto, że nowy system, w którym producenci ustalają ceny, ułatwi przejście na technologię cyfrową, obniży koszty dystrybucji i wyeliminuje „tarcia” w sprzedaży.

Mercedes uważa, że model agencyjny zapewnia klientom bardziej przejrzyste ceny i większy wybór aut online. Według koncernu za sprawą modelu agencyjnego dealerzy mogą jeszcze bardziej skoncentrować się na klientach i ich wsparciu. Gigant wyjaśnia, że pamięta o konsumentach, którzy chcieliby najpierw rozpocząć zakup od wizyty u dealera, a zarazem nie zapomina o tych, którzy najchętniej przeprowadziliby cały proces online. „Chcemy maksymalnie ułatwić naszym klientom interakcję, niezależnie, czy odbywa się ona fizycznie, czy też cyfrowo” – opisuje Britta Seeger. W 2019 r. podczas konferencji Mercedes-Benz w Hadze marka zdradziła, że planuje sprzedaż 25 proc. swoich samochodów przez internet do 2025 r.

Przypomnijmy, że Mercedes wprowadził już pilotażowe projekty modelu agencyjnego w Austrii, Szwecji, RPA oraz Indiach. Co ciekawe, przepisy dotyczące franczyzy w USA zasadniczo wykluczają wprowadzenie w tym kraju modelu agencyjnego. „W wielu stanach obowiązują określone regulacje dotyczące franczyzy, które muszą być przestrzegane” – przybliża Ola Källenius w rozmowie sprzed kilku miesięcy z Automotive News Europe. Choć dyrektor generalny Daimlera uważa, że fakt ten nie wyklucza rozmów biznesowych z dealerami, które mogłyby przynieść zmiany.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Używane po włosku: lekcja dla branży
Redakcja
10/10/2024
Aktualności
„Elektryki” pod ścianą
Redakcja
10/10/2024
Aktualności
Europa-Chiny: kluczowy tydzień
Redakcja
10/10/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.