Dealerski Przegląd Prasy

Partner projektu:
Archiwum
15/04/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Duży wzrost na początku kwietnia

Według danych PZPM w ciągu pierwszej dekady kwietnia zarejestrowano w Polsce 12 664 nowe samochody osobowe, o 62 proc. więcej w porównaniu do roku 2023. Łącznie odnotowano 13 891 rejestracji aut osobowych i dostawczych, a wolumen nowych samochodów zwiększył się o 62,8 proc.

Włoski minister przemysłu Adolfo Urso skrytykował Stellantisa za produkcję pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu Alfa Romeo o nazwie Milano w Polsce. Polityk twierdzi, że decyzja producenta o tworzeniu auta poza Włochami narusza włoskie prawo.

Ubezpieczyciele zanotowali stratę w OC, co może skutkować wzrostem cen składek. Według danych Komisji Nadzoru Finansowego na koniec 2023 r. strata techniczna z OC zakładów ubezpieczeń wyniosła ponad 94 mln zł.

PZPM: 12 tys. rejestracji aut osobowych

Źródło: pzpm.org.pl

PZPM informuje, że w ciągu pierwszych 10 dni kwietnia zarejestrowano w Polsce 12 664 nowe samochody osobowe. Oznacza to wzrost o 62 proc. w porównaniu do roku 2023. Jeszcze większy wzrost – o 71,6 proc. – odnotowały auta dostawcze do 3,5 t. W ciągu pierwszej dekady miesiąca zarejestrowano 1 227 takich pojazdów.

Łącznie odnotowano 13 891 rejestracji aut osobowych i dostawczych, a wolumen nowych samochodów zwiększył się o 62,8 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

Automotive News: Włosi przeciwni produkcji nowej Alfy Romeo w Polsce

Jak już informowaliśmy, Stellantis zaprezentował w Mediolanie nowy model miejskiego crossovera Alfa Romeo Milano. Auto będzie produkowane w Tychach w wersji elektrycznej i hybrydowej. Decyzja o lokalizacji wywołała sprzeciw Włochów. Tamtejszy minister przemysłu Adolfo Urso skrytykował Stellantisa za produkcję pierwszej w pełni elektrycznej Alfy Romeo za granicą, twierdząc, że decyzja narusza włoskie prawo. – Prawo stanowi, że nie można podawać wskazówek wprowadzających konsumentów w błąd. Zatem samochód o nazwie Milano musi być produkowany we Włoszech. W przeciwnym razie będzie wprowadzał w błąd, co nie jest dozwolone przez włoskie prawo – stwierdził Urso. Stellantis odmówił komentarza w tej sprawie.

Dyrektor generalny Stellantisa Carlos Tavares powiedział Automotive News Europe i włoskim reporterom podczas środowej premiery Milano w Mediolanie, że produkcja modelu w Polsce, a nie we Włoszech, obniży jego cenę detaliczną o 10 tys. euro.

„Puls Biznesu”: Ubezpieczyciele ze stratą w OC

Źródło: pb.pl

Wojna cenowa na rynku polis OC zakończyła się stratą ubezpieczycieli. Według danych Komisji Nadzoru Finansowego strata techniczna z OC zakładów ubezpieczeń wyniosła ponad 94 mln zł na koniec 2023 r., choć jeszcze rok wcześniej ubezpieczyciele byli na sporym plusie (247,4 mln zł) – relacjonuje „Puls Biznesu”. Dziennik zwraca uwagę, że część dużych graczy, jak Ergo Hestia czy Generali, podniosła już w ubiegłym roku ceny polis i przypłaciła to utratą części klientów. Inni, np. Warta, wykorzystali ten czas na zdobywanie udziałów rynkowych.

Analitycy spodziewają się wzrostu cen OC. W ocenie Tomasza Kasprzaka, dyrektora ds. doświadczeń klienta w firmie Trasti, o zysku z OC w 2024 r. nie ma co marzyć. – Największy wpływ na wynik techniczny w tym roku będą miały polisy zawarte w ubiegłym, kiedy ceny nie gwarantowały rentowności. Przy konsekwentnym podnoszeniu stawek spodziewamy się dodatniego wyniku technicznego w połowie 2025 r. – mówi przedstawiciel Trasti.

Automotive News: 510 mln kar dla producentów w UE

Według danych Unii Europejskiej przedstawionych przez Automotive News Europe europejscy producenci samochodów zapłacili około 510 mln euro kar za nieosiągnięcie celów w zakresie redukcji emisji CO2 na rok 2020. Do największych firm, które zapłaciły kary, należały Volkswagen Group i Jaguar Land Rover, ale ostateczna suma nie została podana do wiadomości publicznej. Grupa VW podała, że zapłaciła kary w wysokości ponad 100 mln euro za przekroczenie celu na rok 2020 o 0,75 g/km, natomiast JLR podał w październiku 2021 r., że zapłacił karę w wysokości 35 mln funtów, czyli około 40 mln euro, za przekroczenie celu o około 3 g/km.

Inni producenci, którzy nie osiągnęli celu na rok 2020 to Suzuki, Subaru, Bentley, DR Motor, Lamborghini i McLaren, a także SsangYong (w przypadku lekkich samochodów dostawczych). Docelowy poziom emisji CO2 na rok 2020 wynosił 95 g/km w starym cyklu testowym NEDC lub około 120 g/km w nowym cyklu WLTP.

Automotive News: Volkswagen sprzedaje mniej aut elektrycznych

Sprzedaż pojazdów akumulatorowo-elektrycznych Grupy Volkswagen spadła w pierwszym kwartale w Europie o 24 proc. do 74 400 szt. Spadek dotyczył głównie samochodów osobowych marki VW i Porsche. Globalna sprzedaż pojazdów BEV marki VW spadła o 2,6 proc. do 68 200 szt., podczas gdy światowa sprzedaż BEV-ów Porsche spadła o 53 proc. do 4300 szt. Globalne dostawy pojazdów typu BEV całej grupy VW zmniejszyły się w pierwszym kwartale o 3 proc. do 136 400 aut.

12/04/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Kia chce sprzedawać więcej aut zelektryfikowanych

Według swojej zaktualizowanej strategii w najbliższych latach Kia rozszerzy gamę aut elektrycznych i udoskonali ofertę HEV-ów. Marka podtrzymała cel rocznej sprzedaży na 2030 rok wynoszący 4,3 miliona samochodów, w tym 1,6 miliona aut elektrycznych (EV). W tym roku Kia zakłada wygenerowanie około 69 mld euro przychodów, około 8 mld euro zysku operacyjnego i 11,9 proc. marży zysku operacyjnego.

UOKiK poinformował o planowanych transakcjach dealerskich na Pomorzu. Planowana koncentracja dotyczy nabycia przez firmę Plichta Auto Moto sp. z o.o. części mienia JD Kulej Sopot. Wniosek obejmuje również nabycie przez firmę Plichta sp. j. z siedzibą w Wejherowie części mienia należącego do JD Kulej sp. z o.o.

Stellantis poinformował, że nowa Alfa Romeo Milano będzie produkowana w Tychach. Dostawy wersji w pełni elektrycznej rozpoczną się we wrześniu.

Kia: Koreańska marka stawia na auta zelektryfikowane

Źródło: press.kia.com

Podczas konferencji CEO Investor Day w Seulu Kia zaktualizowała średnio- i długoterminową strategię biznesową, koncentrując się na elektryfikacji i działalności związanej z pojazdami typu PBV. Marka podtrzymała cel rocznej sprzedaży na 2030 rok wynoszący 4,3 mln samochodów, w tym 1,6 mln aut elektrycznych (EV). Docelowy wolumen na koniec dekady jest o 34,4 proc. wyższy niż cel marki na 2024 rok, który wynosi 3,2 mln samochodów.

Firma planuje również stać się wiodącą marką samochodów elektrycznych, z coraz większym udziałem modeli zelektryfikowanych w całkowitej sprzedaży, w tym aut hybrydowych (HEV), hybryd plug-in (PHEV) i samochodów elektrycznych (EV), prognozując sprzedaż modeli zelektryfikowanych na poziomie 2,48 mln egzemplarzy rocznie w 2030 roku, co będzie stanowić aż 58 proc. całkowitej sprzedaży marki.

Plan finansowy na 2024 rok zakłada wygenerowanie około 69 mld euro przychodów, około 8 mld euro zysku operacyjnego i 11,9 proc. marży zysku operacyjnego.

UOKiK: Nowe transakcje dealerskie na Pomorzu

Źródło: uokik.gov.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że otrzymał wniosek dotyczący nabycia przez firmę Plichta Auto Moto sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie części mienia JD Kulej Sopot oraz drugi – dotyczący nabycia przez firmę Plichta sp. j. z siedzibą w Wejherowie części mienia należącego do JD Kulej sp. z o.o. „Koncentracja ma na celu zapewnienie możliwości świadczenia dalszych usług jako autoryzowany sprzedawca i serwis samochodów marki Kia na terenie województwa pomorskiego” – napisano we wniosku.

Wirtualny Nowy Przemysł, Automotive News: Alfa Romeo z tyskiej fabryki

Stellantis zaprezentował w Mediolanie nowy model miejskiego crossovera Alfa Romeo Milano. Auto będzie produkowane w Tychach w wersji elektrycznej i hybrydowej. Dostawy wersji w pełni elektrycznej rozpoczną się we wrześniu, a wariant hybrydowy (MHEV) trafi do klientów dwa miesiące później.

„Rzeczpospolita”: Chińskie firmy dostają wsparcie

Źródło: moto.rp.pl

W październiku Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie tego, czy chińskie dotacje rządowe zapewniły tamtejszym producentom aut nieuczciwą przewagę na rynku. Później UE oświadczyła, że jest coraz bliżej nałożenia dodatkowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne wjeżdżające do wspólnoty. Jednocześnie niedawno minister handlu Chin Wang Wentao podczas wizyty w Europie powtórzył stanowisko Pekinu, że chińscy producenci nie są zależni od dotacji i mogą samodzielnie budować przewagę konkurencyjną.

Tymczasem Kiloński Instytut Gospodarki Światowej (IFW) poinformował, że ponad 99 proc. notowanych na giełdzie chińskich spółek otrzymało w 2022 r. bezpośrednie dotacje rządowe, w tym rynkowy lider – BYD. Z badania wynika, że ​​w 2020 r. dotacje bezpośrednie wyniosły równowartość około 220 mln euro, a w 2022 r. osiągnęły już kwotę 2,1 mld euro. BYD otrzymuje także znacznie więcej premii za zakup samochodów elektrycznych niż wszyscy inni krajowi producenci czy zagraniczne firmy produkujące lokalnie, takie jak Tesla – relacjonuje „Rzeczpospolita”. Autorzy raportu uważają, że UE powinna negocjować z Chinami w ramach wszczętego niedawno postępowania antysubsydyjnego przeciwko importowi samochodów elektrycznych. Celem musi być zniesienie dotacji, które są szkodliwe dla Unii.

Stellantis: Wzrost w pierwszym kwartale

W I kwartale 2024 roku na 29 europejskich rynkach (obejmujących UE, Wielką Brytanię i Szwajcarię) Stellantis odnotował 5,4-proc. wzrost wolumenu sprzedaży w obrębie samochodów osobowych oraz użytkowych w ujęciu rok do roku. Odpowiada to udziałowi w rynku na poziomie 19,2 proc., większym o 0,9 pkt proc. w porównaniu do tego samego okresu zeszłego roku.

We Francji Stellantis utrzymał pozycję lidera sprzedaży, osiągając w pierwszym kwartale br. łączny udział w rynku samochodów osobowych i pojazdów użytkowych (PC+CV) na poziomie 32,4 proc., co oznacza wzrost o 0,3 pkt proc. w porównaniu z rokiem 2023.

Na rynku samochodów elektrycznych Stellantis osiągnął wzrost o 4,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku oraz wzrost o 8,2 proc. na 10 głównych rynkach, zdobywając 14,4 proc. udziału w krajach EU29 w pierwszym kwartale tego roku.

Automotive News: Coraz wolniejszy wzrost sprzedaży w Chinach

Źródło: autonews.com

Według chińskich danych sprzedaż elektrycznych samochodów osobowych wzrosła w marcu o 10,5 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. W okresie od stycznia do marca sprzedano 1,03 mln pojazdów elektrycznych, co oznacza wzrost o 14,7 proc. i jednocześnie najwolniejszy wzrost od drugiego kwartału 2023 r.

Pojazdy zelektryfikowane, w tym modele elektryczne i hybrydy typu plug-in, stanowiły w marcu 42 proc. całkowitej sprzedaży samochodów osobowych, która wzrosła o 5,7 proc. do 1,71 mln pojazdów.

Władze przyłączyły się do producentów samochodów, próbując przekonać konsumentów do zakupu aut. Państwowe inicjatywy obejmują rewizję kredytów samochodowych w celu promowania wymiany aut i zniesienie ustalonych przez rząd minimalnych zaliczek na zakup nowych samochodów.

11/04/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Niemcy kupują wyraźnie mniej aut na prąd

W dzisiejszym Przeglądzie Prasy wiele miejsca zajmują tematy dotyczące niemieckiego rynku motoryzacyjnego, który notuje spadek rejestracji, szczególnie widoczny w segmencie BEV-ów. Według najnowszych danych KBA tamtejszy rynek nowych samochodów skurczył się w marcu ogółem o 6,2 proc. Łączna liczba 31 384 sprzedanych samochodów typu BEV oznacza jednak spadek o 28,9 proc. rok do roku. Analitycy przypisują taki wynik nagłej rezygnacji z dopłat do zakupu aut na prąd.

Tymczasem niemieccy politycy coraz odważniej bronią pojazdów z silnikiem spalinowym. Minister finansów Christian Lindner domaga się dopuszczenia większej liczby wyjątków od zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035. – Syntetyczne paliwa ciekłe i biopaliwa to także sposób na bycie przyjaznym dla klimatu – powiedział Lindner gazecie „Augsburger Allgemeine”.

Mercedes przegrał proces z klientami w Niemczech. Sąd uznał, że właściciele mogą zwrócić samochody objęte postępowaniem i liczyć na zwrot pieniędzy pomniejszony o zużycie auta, pod warunkiem potwierdzenia zamierzonego naruszenia prawa ze strony producenta.

Autovista24: Mniej „elektryków” w Niemczech

Według najnowszych danych KBA niemiecki rynek nowych samochodów skurczył się w marcu o 6,2 proc. Oznacza to, że w ciągu miesiąca na drogi wyjechało 263 831 aut. W pierwszym kwartale 2024 r. rynek osiągnął poziom 694 749 rejestracji, co oznacza wzrost o 4,2 proc. w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2023 r. Według najnowszej prognozy EV Volumes w 2024 r. oczekuje się 2,89 mln rejestracji. Oznaczałoby to wzrost o 1,7 proc. w stosunku do wyniku Niemiec za 2023 r.

Marzec pokazał rosnące problemy ze sprzedażą aut typu BEV. Łączna liczba 31 384 zarejestrowanych samochodów oznaczała spadek o 28,9 proc. rok do roku w porównaniu z lutowym spadkiem o 15,4 proc. Na rynku wciąż odczuwalne jest nagłe usunięcie zachęt do zakupu BEV-ów w grudniu. Łącznie sprzedaż pojazdów w pełni elektrycznych w pierwszym kwartale 2024 r. odnotowała spadek o 14,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Automotive News: Niemiecki minister chce więcej opcji dla silników po 2035 roku

Niemiecki minister finansów Christian Lindner domaga się dopuszczenia większej liczby wyjątków od zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku niż te, które przysługują obecnie. Według założeń dopuszczone mają być paliwa wytwarzane z wykorzystaniem energii odnawialnej i dwutlenku węgla wychwytywanego z atmosfery. – Powinniśmy pójść dalej i ogólnie skupić się na otwartości technologicznej. Syntetyczne paliwa ciekłe i biopaliwa to także sposób na bycie przyjaznym dla klimatu – powiedział Lindner gazecie „Augsburger Allgemeine”.

Minister stwierdził, że to rynek, a nie politycy, powinien decydować, co jest wykonalne i czego chcą konsumenci. Powiedział, że rząd federalny będzie wykorzystywał politykę podatkową do wspierania zarówno biopaliw, jak i e-paliw.

Wirtualne Media: Nowy prezes ElectroMobility Poland

Piotr Zaremba, prezes spółki ElectroMobility Poland, odpowiadającej za zaprojektowanie i produkcję samochodów elektrycznych Izera, został odwołany ze stanowiska. Rada nadzorcza ElectroMobility Poland pełnienie obowiązków prezesa powierzyła Pawłowi Ponecie, który jest szefem spółki Tauron Inwestycje. Będzie on kierował spółką do czasu powołania nowego prezesa w drodze konkursu, co powinno nastąpić do 8 maja br.

Automotive News: BMW zapowiada zmiany w USA

Źródło: autonews.com

Podczas dwudniowej konferencji w Las Vegas BMW poinformowało dealerów z całej Ameryki o priorytetach i przedstawiło wstępne spojrzenie na prawie 10 nowych i przeprojektowanych modeli, które są w przygotowaniu. Dealerzy określili spotkanie jako „optymistyczne i pozytywne”. Poinformowano, że BMW zajęło 3. miejsce w zimowej ankiecie nastawienia dealerów przeprowadzonej w 2024 r. przez Krajowe Stowarzyszenie Dealerów Samochodowych (NADA) – to o dwa miejsca wyżej w stosunku do letniego badania. – Wielu dealerów odczuwa lepszy poziom współpracy z kierownictwem marki – powiedział anonimowo jeden ze  sprzedawców uczestniczących w spotkaniu.

BMW poinformowało uczestników spotkania, że będzie opierać się na technologii aplikacji mobilnych i udostępnianiu danych dealerom, aby poprawić jakość obsługi klientów oraz zwiększyć lojalność i przychody posprzedażowe. Doradcy serwisowi będą mieli dostęp do starszych danych klientów, takich jak negatywne komentarze z poprzedniej wizyty, aby zapewnić płynniejszą obsługę. BMW pomoże także dealerom pozyskać więcej usług serwisowych od klientów nieobjętych gwarancją.

BMW oświadczyło również, że dostosuje podaż produktów i zachęty w oparciu o popyt. Według danych Motor Intelligence w pierwszym kwartale BMW wydało 4194 dolarów na promocje marketingowe w USA na pojazd, co oznacza wzrost o 51 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Reuters: Mercedes przegrywa z klientami w Niemczech

Źródło: reuters.com

Sąd w Stuttgarcie orzekł, że niektóre modele diesli Mercedesa z silnikami spełniającymi normę Euro 6 wyprodukowane w latach 2012-2016 były wyposażone w urządzenia fałszujące pomiary emisji spalin.

Zgodnie z wyrokiem właściciele mogą zwrócić samochody i liczyć na zwrot pieniędzy pomniejszony o zużycie auta, pod warunkiem potwierdzenia zamierzonego naruszenia ze strony producenta. Mercedes zapowiedział złożenie apelacji.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Spadek sprzedaży aut na prąd

„Dziennik Gazeta Prawna” pisze o problemach producentów aut elektrycznych. Popyt na takie pojazdy spada. W pierwszym kwartale br. Tesla dostarczyła klientom najmniej aut od ponad roku, a w porównaniu z poprzednimi trzema miesiącami spadek sięgnął 20 proc. Spadek zaliczył również chiński koncern BYD, który z kwartału na kwartał sprzedał o ponad 40 proc. mniej pojazdów.

Dziennik przypomina, że problemem producentów jest m.in. ostra rywalizacja o klienta, która przejawia się coraz niższymi cenami „elektryków”. Według wyliczeń analityków Cox Automotive w lutym w USA przeciętna cena zakupu nowego pojazdu tego typu była o prawie 13 proc. niższa niż rok wcześniej o tej samej porze.

10/04/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Media: Ford rezygnuje ze sprzedaży agencyjnej w Europie

Według doniesień mediów Ford wycofał się z planów wdrożenia modelu sprzedaży agencyjnej w swojej europejskiej sieci detalicznej. Producent ma opracowywać model tzw. zaawansowanej franczyzy. Koncern odmówił komentarza w tej sprawie. Zapowiedział jednak, że przed przejściem w Europie na auta wyłącznie elektryczne nadal będzie zmniejszał swoją europejską sieć dealerów, koncentrując się na droższych SUV-ach i dochodowych samochodach dostawczych.

Europejscy politycy wyrażają coraz więcej obaw w związku z planowanym zakazem sprzedaży aut spalinowych w UE.  Manfred Weber, przewodniczący Europejskiej Partii Ludowej, obawia się, że Europa w przyszłości może wiele stracić poprzez wprowadzenie takiego rozwiązania. Także niemieckie partie CDU i CSU przyjęły program, w którym wzywały do ​​zniesienia zakazu sprzedaży aut spalinowych.

Tymczasem minister handlu Chin Wang Wentao podczas wizyty w Europie powtórzył stanowisko Pekinu, że chińscy producenci pojazdów elektrycznych nie są zależni od dotacji i mogą samodzielnie budować przewagę konkurencyjną.

Automotive News, „Autocar”: Ford zmienia plany dla Europy

Po zeszłorocznych próbach przeprowadzonych w Holandii Ford planował uruchomienie sprzedaży agencyjnej w całej Europie. Teraz media informują jednak o zmianie planów producenta. Zgodnie z doniesieniami magazynu „Autocar” Ford wycofał się z planów wdrożenia modelu sprzedaży agencyjnej w swojej europejskiej sieci detalicznej, pozostając przy systemie dealerskim. Zamiast sprzedaży agencyjnej producent opracowuje model „zaawansowanej franczyzy” – powiedziała „Autocarowi” Anna Lena Strigel, dyrektor sprzedaży pojazdów elektrycznych Forda w Europie. Nowy system polegać ma m.in. na większym wykorzystaniu danych klientów.

Ford odmówił oficjalnego, szerszego komentarza. Milczą również dealerzy, przynajmniej pod nazwiskiem. Jeden z nich, występując anonimowo, przekazał, że Ford powiedział swoim sprzedawcom w Niemczech, że przejście na nowy model sprzedaży zostanie odroczone o lata i zakończy się dopiero w 2030 r.

Ford zapowiedział, że nadal będzie zmniejszał swoją europejską sieć dealerów, koncentrując się na droższych SUV-ach i dochodowych samochodach dostawczych przed przejściem na auta wyłącznie elektryczne w Europie.

AAA Auto: Przybywa ofert na rynku wtórnym

Źródło: aaaauto.pl

W marcu w Polsce oferowano do sprzedaży 272 399 aut używanych – informuje AAA Auto. To o 32 359 pojazdów więcej niż w lutym br. W ciągu miesiąca mediana cen pozostała na tym samym poziomie i wyniosła 32 900 zł. Najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych w marcu pojawiło się w województwie mazowieckim (51 545), a najmniej w województwie opolskim (4 596).

„Rzeczpospolita”: Europejscy politycy przeciwni zakazowi aut spalinowych

Źródło: moto.rp.pl

Manfred Weber, przewodniczący Europejskiej Partii Ludowej, obawia się skutków wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych w Europie w 2035 roku. – Najnowsze dane gospodarcze są głośnym sygnałem alarmowym dla Niemiec, ale i całej Europy. My, Europejczycy, utracimy w przyszłości konkurencyjność, szczególnie na tych rynkach, które wcześniej zapewniły nam dobrobyt – powiedział polityk. Zwracając uwagę na rosnącą konkurencję z Chinami, Weber zażądał ochrony europejskiej gospodarki. – Chiny systematycznie próbują podbijać rynki nowych technologii, stosując metody dumpingowe. Nie możemy na to pozwolić. Handel z Chinami musi być sprawiedliwy – podkreślił Weber. Nazwał również europejski zakaz sprzedaży silników spalinowych „poważnym błędem polityki przemysłowej, na którym zyskują Chiny”. Lider EPP zapowiedział, że chce „uleczyć” tę sytuację po wyborach europejskich. Nie jest to odosobnione stanowisko wśród niemieckich polityków. Kilka tygodni wcześniej niemieckie partie CDU i CSU przyjęły program, w którym wzywały do ​​zniesienia zakazu sprzedaży silników spalinowych.

„Car Dealer”: Wzrost sprzedaży JLR

Koncern JLR poinformował o wzroście sprzedaży na świecie. W roku zakończonym 31 marca 2024 r. producent odnotował sprzedaż detaliczną w wysokości 431 733 aut, co oznacza wzrost o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Tymczasem wolumen sprzedaży hurtowej wyniósł 401 303 szt., co oznacza wzrost o 25 proc. Pełne wyniki zostaną ogłoszone w maju.

Automotive News: Chiński minister broni tamtejszej motoryzacji

Chiński minister handlu Wang Wentao rozpoczął podróż po Europie. W niedzielę spotkał się w Paryżu z przedstawicielami 10 chińskich firm zajmujących się pojazdami elektrycznymi, w tym BYD, CATL i Geely. Jak wynika z oświadczenia opublikowanego w poniedziałek przez ministerstwo handlu, Wang powtórzył stanowisko Pekinu, że chińscy producenci pojazdów elektrycznych nie są zależni od dotacji przy budowaniu przewagi konkurencyjnej. – Chińskie firmy produkujące pojazdy elektryczne w celu szybkiego rozwoju polegają na ciągłych innowacjach technologicznych, doskonałym systemie produkcji i łańcuchu dostaw oraz pełnej konkurencji rynkowej, a nie na krajowych dotacjach – powiedział Wang.

Podkreślił, że chiński rząd będzie aktywnie wspierać firmy w ochronie ich uzasadnionych praw i interesów. Obawy Pekinu budzi dochodzenie Komisji Europejskiej, która bada, czy chińskie firmy motoryzacyjne, korzystając z rządowych dotacji, uzyskują nieuczciwą przewagę konkurencyjną nad europejskimi producentami. Jeśli podejrzenia KE się potwierdzą, UE może nałożyć na chińskie firmy dodatkowe cła.

Automotive News: Daihatsu stworzy auta elektryczne

Należące do Toyoty Daihatsu opracuje tanie minisamochody elektryczne. Producent zawiesił rozwój pojazdów elektrycznych do użytku komercyjnego, gdy w zeszłym roku uwikłał się w skandal dotyczący bezpieczeństwa, który zaszkodził wizerunkowi marki i zmusił ją do zawieszenia produkcji. Teraz poinformowano, że prace zostaną wznowione po wdrożeniu reform.

9/04/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Lithia Motors liderem amerykańskiego rynku

Zaczynamy od listy 150 największych grup dealerskich z siedzibą w USA uszeregowanych według sprzedaży nowych pojazdów w 2023 r., którą przygotował Automotive News. Z danych wynika, że 150 największych grup w USA sprzedało łącznie w 2023 r. 3 764 272 nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 16 proc. w porównaniu z 2022 r. Liderem listy jest Lithia Motors przed AutoNation i Penske Automotive Group.

Tesla odwołała produkcję dawno zapowiadanego, niedrogiego samochodu – informują źródła agencji Reutera. Tesla odmówiła komentarza, choć Elon Musk napisał, że Reuters kłamie.

Rośnie sprzedaż aut z segmentu premium. W marcu w Polsce zarejestrowano 12 250 nowych samochodów osobowych tej klasy. Był to wynik o 13,71 proc. większy niż w lutym bieżącego roku i o 15,25 proc. lepszy w zestawieniu z marcem roku 2023 – informuje Samar.

Automotive News: Amerykańscy dealerzy sprzedają coraz więcej

Automotive News opublikował listę 150 największych grup dealerskich z siedzibą w USA uszeregowanych według sprzedaży nowych pojazdów w 2023 r. Z danych wynika, że konsolidacja w branży stale rośnie, podobnie jak udział firm z listy w sprzedaży aut wśród dealerów. – Złagodzenie kwestii związanych z łańcuchem dostaw pomogło zwiększyć sprzedaż nowych pojazdów w przypadku prawie każdej grupy dealerskiej znajdującej się na liście 150 najlepszych — zaledwie 13 z nich odnotowało mniejszą sprzedaż detaliczną w 2023 r. w porównaniu z 2022 r. – powiedziała Mary Raetz, dyrektor Automotive News Research & Data Center.

150 największych grup sprzedało łącznie 3 764 272 nowych pojazdów w 2023 r., co oznacza wzrost o 16 proc. w porównaniu z 2022 r. Łączna sprzedaż detaliczna i flotowa wymienionych grup wyniosła 4 024 268 nowych pojazdów, co stanowi 25,8 proc. całkowitej sprzedaży nowych lekkich pojazdów w branży.

Liderem listy jest Lithia Motors. Grupa sprzedała w ubiegłym roku 729 799 aut. Drugie miejsce, z wynikiem 591 265 samochodów, należy do AutoNation, a trzecie do Penske Automotive Group, która rok temu sprzedała 587 483 aut.

Reuters: Tesla rezygnuje z taniego auta

Źródło: reuters.com

Według trzech źródeł zaznajomionych ze sprawą i komunikatów firmy, do których dotarł Reuters, Tesla odwołała produkcję niedrogiego samochodu. Źródła podają, że producent będzie w dalszym ciągu rozwijać autonomiczne auta na platformie przeznaczonej dla małych pojazdów.

Tesla nie odpowiedziała na prośby o komentarz. Po opublikowaniu artykułu Elon Musk zamieścił na swoim profilu na portalu społecznościowym X informację, że „Reuters (znowu) kłamie”. Nie określił jednak żadnych konkretnych nieprawidłowości. Wkrótce potem Musk zamieścił na X wpis: „Tesla zaprezentuje Robotaxi 8 sierpnia”.

Samar: Rekord segmentu premium w Polsce

Źródło: samar.pl

W marcu w Polsce zarejestrowanych zostało 12 250 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 13,71 proc. większy niż w lutym bieżącego roku i o 15,25 proc. lepszy w zestawieniu z marcem roku 2023 – informuje Samar. W marcu zanotowano również najlepszy miesięczny wynik rejestracji w historii polskiego rynku samochodów klasy premium. Udział tego segmentu wyniósł 24,5 proc. W całym I kwartale 2024 roku w Polsce zarejestrowano 32 931 nowych aut z wyższej półki, o 27,15 proc. (7 032 sztuki) więcej w zestawieniu z takim sam okresem minionego roku. Segment premium miał na koniec marca br. 23,7 proc. udziału w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce.

Liderem klasy premium w I kwartale 2024 roku było BMW. Wynik producenta to 7 165 zarejestrowanych samochodów, o 29,05 proc. więcej niż w takim samym okresie roku 2023. Druga lokata należy do Audi. Klienci w Polsce zarejestrowali 6 699 nowych samochodów tej marki, co jest rezultatem o 10,80 proc. większym niż rok temu. Podium zamyka Mercedes. W pierwszym kwartale klienci kupili i zarejestrowali 6 260 samochodów tej marki, o 52,79 proc. więcej w zestawieniu z sytuacją sprzed roku.

Automotive News: Stellantis liderem zysków w Europie

Automotive News opublikował zestawienie producentów aut działających w Europie pod względem zysków za ubiegły rok. Z danych wynika, że w 2023 r. Stellantis wyprzedził wszystkich europejskich producentów samochodów z ponad 24 mld euro zysku operacyjnego i 18 mld euro zysku netto. Drugie miejsce za ubiegły rok zajął Volkswagen z wynikiem 22,60 mld euro, a trzecie Mercedes-Benz, który osiągnął 19,66 mld euro zysku operacyjnego.

Reuters: Volkswagen zmniejsza oczekiwania wobec Chin

Źródło: reuters.com

Volkswagen chce uniknąć wyznaczania „utopijnych” celów dotyczących swojego udziału w chińskim rynku – powiedział w piątek dyrektor generalny Oliver Blume niemieckiej gazecie „FAZ”, dodając, że wszystko powyżej 10 proc. jest „bardzo przyzwoite”, biorąc pod uwagę intensywną konkurencję.

Volkswagen „nie może w tej chwili utrzymać się na szczycie tabeli” w chińskiej przestrzeni pojazdów elektrycznych. Blume przekonuje jednak, że nowe modele, które zostaną wprowadzone na rynek w nadchodzących latach, poprawią pozycję producenta.

Ogólny udział Volkswagena w rynku chińskim spadł w ubiegłym roku do 14 proc. z 18 proc. w 2018 r., w związku ze wzrostem udziału krajowych producentów samochodów elektrycznych.

8/04/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Prognoza KPMG: do 2030 r. 70 proc. sprzedaży aut poza kanałem dealerskim

Groźnie brzmiące, choć naszym zdaniem średnio miarodajne, prognozy prezentuje raport KPMG pt. „Global Automotive Executive Survey”. Do 2030 roku blisko 70 proc. nowych samochodów na świecie ma być nabywanych za pośrednictwem internetowych platform sprzedaży bądź bezpośrednio od producentów samochodów – czytamy w 24. edycji badania. Jednocześnie, jak wynika z deklaracji respondentów KPMG, za 35 proc. europejskiej sprzedaży aut mieliby odpowiadać dealerzy.

Według wyliczeń Samaru w marcu zarejestrowano w Polsce 85 181 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, czyli o 16,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Maleje za to zainteresowanie autami na prąd w Niemczech. W marcu rejestracje aut typu BEV spadły o prawie 29 proc. rok do roku.

KPMG: Internetowa sprzedaż aut zyska na znaczeniu

Źródło: kpmg.com

KPMG informuje o wynikach 24. edycji raportu „Global Automotive Executive Survey”, który przedstawia wiodące trendy w branży motoryzacyjnej na świecie. Według szacunków przedstawicieli branży motoryzacyjnej do 2030 roku pojazdy elektryczne zasilane bateriami będą stanowić około jednej trzeciej globalnej sprzedaży samochodów. Zgodnie z prognozami Chiny zajmą czołową pozycję pod względem udziału pojazdów elektrycznych w rynku (36 proc.), podczas gdy w przypadku USA, Japonii i Europy Zachodniej oczekiwany udział wyniesie od 30 do 33 proc.

Respondenci oczekują również dalszego wzrostu cen samochodów, choć dynamika podwyżek może zostać ograniczona (w tym roku wzrostu rzędu 5-10 proc. oczekuje aż 64 proc. pytanych).

„Przedstawiciele kadry zarządzającej na świecie” (jak definiuje swoich respondentów KPMG) szacują, że do 2030 roku blisko 70 proc. nowych samochodów będzie nabywanych przez klientów za pośrednictwem internetowych platform sprzedaży detalicznej lub bezpośrednio od producentów samochodów. W skali Europy dealerzy mają odpowiadać za 35 proc. sprzedaży, producenci (w modelu bezpośrednim, a la Tesla) – za 25 proc., a za 20 proc. – sfera online, a także różnorodne modele agencyjne (zakładające udział dealera w wydaniu). Cóż, głowy nie dajemy…

Samar: Kolejny wzrost w imporcie

Źródło: samar.pl

W marcu zarejestrowano w Polsce 85 181 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, czyli o 16,1 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z danych Samaru. Wiek importowanych aut spada i w pierwszym kwartale wynosił 12,1 roku, tj. o około 9 miesięcy mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku.

Money: Stopy procentowe bez zmian

Źródło: money.pl

Na ostatnim posiedzeniu Rada Polityki Pieniężnej postanowiła pozostawić stopy procentowe na dotychczasowym poziomie, czyli 5,75 proc. Decyzja jest zgodna z założeniami analityków. – Dwa ubiegłoroczne cięcia o łącznie 1 punkt proc. nie zamieniły się w pełnoprawny, regularny cykl obniżek. Oznacza to, że raty złotowych kredytów szybko nie spadną. Nic nie wskazuje, by w najbliższych kwartałach władze monetarne miały zmienić nastawienie i wznowić luzowanie – stwierdził w swoim komentarzu Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz. pl.

„Autohaus”: Spadek zainteresowania „elektrykami” w Niemczech

Źródło: autohaus.de

Według danych niemieckiej organizacji KBA w marcu liczba rejestracji nowych samochodów spadła rok do roku o 6,2 proc. (do 263,8 tys. szt.). 68,1 proc. nabywców stanowiły firmy (-4,7 proc.). Liczba nowych rejestracji prywatnych spadła o 9,4 proc.

Po pierwszym kwartale 2024 roku w statystykach KBA znajduje się 694,8 tys. nowych samochodów, co oznacza wzrost o 4,2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Równocześnie w marcu bardzo wyraźny spadek odnotowały samochody elektryczne zasilane akumulatorowo (BEV). KBA informuje, że zarejestrowano około 31,4 tys. takich aut. To o prawie 29 proc. mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Udział BEV we wszystkich nowych rejestracjach wyniósł prawie dwanaście proc., podczas gdy w marcu 2023 roku było to prawie 16 proc.

AM Online: Wzrost na brytyjskim rynku

Źródło: am-online.com

Brytyjskie Stowarzyszenie Producentów i Handlowców Motoryzacyjnych (SMMT) stwierdziło, że powolny rozwój sektora nowych samochodów prywatnych i kurczący się popyt na pojazdy elektryczne (EV) sygnalizują wyzwania na rok 2024.

Organizacja zauważa jednocześnie, że w marcu nastąpił ogólny wzrost rynku o 10,4 proc., do czego przyczyniły się zakupy flotowe. Prywatny popyt na nowe auta spadł o 7,7 proc. Sprzedaż pojazdów elektrycznych (BEV) odnotowała zaś w marcu wzrost o 3,8 proc., osiągając wolumen 48,4 tys. szt.

Stellantis: 1 na 4 osoby nie jest gotowa na zmiany w transporcie

Firma YouGov, we współpracy z Forum Freedom of Mobility, opublikowała wyniki nowej ankiety przeprowadzonej wśród respondentów z pięciu krajów i mierzącej skłonność do zmiany nawyków związanych z mobilnością. Ankieta wykazała, że 1 na 4 badanych nie jest gotowy do wyboru bardziej przyjaznych dla środowiska środków transportu. Jest to szczególnie widoczne w Stanach Zjednoczonych Ameryki, gdzie ponad połowa osób z obszarów wiejskich stwierdza, że nie jest gotowa na żadne zmiany. 3 na 4 ankietowanych przygotowuje się do przyjęcia bardziej ekologicznych rozwiązań, ale jednocześnie mniej niż 10 proc. zmieniło już swoje nawyki związane z transportem.

5/04/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Niewielki wzrost na polskim rynku

Zaczynamy od wyników rejestracji z ubiegłego miesiąca. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w marcu zarejestrowano w Polsce 56 216 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony, czyli o 1,60 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 9,86 proc. więcej niż w lutym 2024 roku. Z danych wynika również, że w ubiegłym miesiącu zarejestrowano 49 923 samochody osobowe, o 0,94 proc. więcej niż rok wcześniej.

W 2023 r. przeciętny dealer w USA odnotował spadek zysku netto przed opodatkowaniem aż o 20,4 proc. – wynika z raportu Presidio Group i NCM Associates. Średnie przychody dealerów wzrosły o 1,1 proc. do 83,2 mln dolarów.

„Puls Biznesu” pisze, że rozmowy z Komisją Europejską w sprawie rewizji KPO nie są łatwe, zwłaszcza jeśli chodzi o podatek od aut spalinowych, którego Polska nie chce wprowadzać. – Z naszego punktu widzenia ten kontrakt wymaga zmian i chcemy go renegocjować, ale Komisja na część zmian chce się zgodzić, a na część mniej – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.

Samar: 50 tys. rejestracji aut osobowych

Źródło: samar.pl

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w marcu zarejestrowano w Polsce 56 216 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony, czyli o 1,60 proc. (884 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 9,86 proc. (5 047 szt.) więcej niż w lutym 2024 roku. Dane skumulowane (154 816 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w tym roku o 11,49 proc. (15 953 szt.).

W ubiegłym miesiącu zarejestrowano 49 923 samochody osobowe, o 0,94 proc. (463 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 8,59 proc. (3 949 szt.) więcej niż w lutym 2024 r. W I kwartale bieżącego roku odnotowano 138 691 rejestracji nowych samochodów osobowych, o 12,7 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+15 659 szt.).

Przed miesiącem udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 31,47 proc. Udział firm osiągnął poziom 68,53 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 34 213 aut. Udział klientów firmowych na koniec I kwartału 2024 roku wyniósł 67,66 proc.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W I kwartale klienci zarejestrowali 28 301 aut osobowych tej marki, o 8,27 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 20,41 proc. Drugie miejsce zajmuje Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 14 736 szt., o 16,20 proc. więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział marki wyniósł 10,63 proc. Na podium znalazła się również Kia. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w tym roku 8 358 samochodów, o 7,66 proc. mniej niż w 2023. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,03 proc.

Automotive News: Spadek zysku amerykańskich dealerów

Źródło: autonews.com

Z nowego raportu Presidio Group i NCM Associates wynika, że w 2023 r. przeciętny dealer w USA odnotował spadek zysku netto przed opodatkowaniem aż o 20,4 proc. Presidio uważa, że choć spadek w 2023 r. był gwałtowny, zysk netto dealera przed opodatkowaniem nadal był ponad 2,5 razy większy niż średnia w 2018 r. Patrząc w przyszłość, eksperci oczekują, że zyski dealerów będą nadal spadać, zbliżając się do poziomów sprzed pandemii.

Średni zysk brutto w sprzedaży detalicznej nowego pojazdu w 2023 r. spadł o około 27 proc. do 3354 dolarów z maksymalnego poziomu 4603 dolarów w 2022 r. Według raportu Presidio w 2023 r. średnie przychody dealerów wzrosły o 1,1 proc. do 83,2 mln dolarów, podczas gdy średnia liczba nowych pojazdów sprzedanych w ramach detalu wzrosła o 6,7 proc. do 859 szt.

„Puls Biznesu”: Trudne rozmowy o rewizji KPO

Źródło: pb.pl

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko poinformował, że harmonogram uruchamiania wypłat i rewizji KPO się nie zmienił – wypłata pierwszej transzy z KPO nadal jest planowana w I połowie kwietnia. Na koniec tego miesiąca planowane jest złożenie formalnego wniosku o rewizję. Przyznał, że rozmowy z Komisją Europejską w sprawie rewizji KPO nie są łatwe. – Komisja podpisała z byłym polskim rządem kontrakt ws. Krajowego Planu Odbudowy, wyjątkowo korzystny dla siebie kontrakt. Z naszego punktu widzenia ten kontrakt wymaga zmian i chcemy go renegocjować, ale Komisja na część zmian chce się zgodzić, a na część mniej. Te rozmowy jeszcze chwilę potrwają, zanim dojdziemy do porozumienia – powiedział Szyszko.

Z artykułu wynika, że porozumienie jest trudne, zwłaszcza jeśli chodzi o podatek od aut spalinowych, którego Polska nie chce wprowadzać. Obecnie rozmowy z KE skupiają się na tym, jak poprawić dostępność zielonego transportu bez wprowadzania podatku.

„Puls Biznesu”: Bolt wchodzi w carsharing

Źródło: pb.pl

Bolt, firma znana z aplikacji transportowej i dostawy jedzenia, wdraża w Polsce usługi z zakresu mobilności – podaje „Puls Biznesu”. Firma poinformowała o udostępnieniu platformy carsharingu. Jest to efekt współpracy z Traficarem. Bolt nową ofertę udostępnił w Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Trójmieście, Szczecinie, Warszawie i we Wrocławiu – czytamy w artykule. Polska jest kolejnym krajem, w którym Bolt uruchomił taki biznes. Wcześniej firma postawiła na usługi związane z mobilnością na Litwie, Łotwie, w Estonii i Niemczech.

Automotive News: Tavares uważa, że akumulatory muszą być lżejsze

Dyrektor generalny Stellantisa Carlos Tavares uważa, że pojazdy elektryczne nie są uniwersalnym rozwiązaniem w zakresie mobilności i nadają się jedynie dla niektórych społeczeństw. Jego zdaniem akumulatory pojazdów elektrycznych będą wymagały „bardzo znaczącego przełomu pod względem chemicznym”, aby w ciągu następnej dekady zmniejszyć ich wagę o połowę. Stwierdził, że 1000 funtów (około 500 kg) surowców potrzebnych obecnie do wyprodukowania zestawu baterii „nie wygląda na bardzo rozsądny wynik” z punktu widzenia ochrony środowiska.

Reuters: Chiny ułatwiają kredyty samochodowe

Źródło: reuters.com

Chiny po raz pierwszy od 2018 r. łagodzą politykę dotyczącą kredytów samochodowych, aby zwiększyć popyt – informuje agencja Reutera. Bank centralny Chin ogłosił zmiany w kredytach samochodowych, mające na celu promowanie handlu i zniesienie ustalonych przez rząd minimalnych zaliczek dla konsumentów finansujących zakup nowych samochodów. Instytucje finansowe mogą samodzielnie określić najniższe wpłaty, jakie zaakceptują w przypadku indywidualnych kredytów samochodowych na auta z silnikiem benzynowym i pojazdy zasilane tzw. nową energią.

4/04/2024

Dealerski Przegląd Prasy: AutoNation może przejąć brytyjski biznes Inchcape’a

Amerykańska grupa dealerska AutoNation bada możliwość przejęcia brytyjskiej działalności firmy Inchcape – wynika z nieoficjalnych doniesień mediów. Wcześniej Inchcape informował, że rozważa strategiczne opcje dla swojej działalności detalicznej w Wielkiej Brytanii.

Grzegorz Zalewski od kwietnia został nowym dyrektorem generalnym firmy Stellantis Polska. Na stanowisku zastąpił Roberto Matteucciego, który wraca do Włoch.

Od stycznia do marca Tesla dostarczyła na całym świecie 386 810 pojazdów, co oznacza spadek o prawie 9 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. Mimo pogorszenia wyników koncern powrócił na stanowisko lidera sprzedaży aut elektrycznych.

Automotive News: Możliwa kolejna dealerska transakcja na brytyjskim rynku

Źródło: autonews.com

Według doniesień brytyjskich mediów amerykańska grupa dealerska AutoNation bada możliwość przejęcia brytyjskiej działalności firmy Inchcape, zajmującej się sprzedażą detaliczną, dystrybucją i usługami motoryzacyjnymi, obecnej na ponad 40 rynkach na całym świecie.

Doniesienia o możliwym przejęciu pojawiły się po ogłoszeniu przez brytyjską firmę, że rozważa ona strategiczne opcje dla swojej działalności detalicznej w Wielkiej Brytanii, w tym możliwą sprzedaż. Obie firmy odmówiły komentarza w tej sprawie.

Stellantis: Nowy dyrektor Stellantis Polska

Grzegorz Zalewski od kwietnia objął stanowisko dyrektora generalnego firmy Stellantis Polska. Na nowym stanowisku będzie odpowiadał za rozwój biznesu na rynku polskim, w tym marek należących do koncernu, a także pojazdów używanych Spoticar, obsługi posprzedażowej, części zamiennych i usług. Grzegorz Zalewski zastąpił Roberto Matteucciego, który wraca do Włoch.

Wielkopolska Magazyn Informacyjny: Ruszają targi w Poznaniu

W Poznaniu startują kolejne targi motoryzacyjne. Poznań Motor Show to największe wydarzenie motoryzacyjne w tej części Europy. Tegoroczna edycja potrwa jak zwykle cztery dni i rozpocznie się już 4 kwietnia. Blok wydarzeń motoryzacyjnych wypełni swoimi atrakcjami 10 pawilonów oraz teren zewnętrzny – informuje serwis Wielkopolska Magazyn Informacyjny.  Na targach pojawi się wiele marek motoryzacyjnych, wśród których znajdzie się również debiutująca w Poznaniu Tesla. Brand zaprezentuje cztery modele ze swojej gamy – S, 3, X i Y.

„Car Dealer”: Spadek sprzedaży Tesli

Tesla odzyskuje tytuł najlepiej sprzedającego się producenta samochodów elektrycznych na świecie pomimo dużego spadku w pierwszym kwartale. Od stycznia do marca firma dostarczyła na całym świecie 386 810 pojazdów, co oznacza redukcję o prawie 9 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. Po ogłoszeniu wyników akcje firmy spadły o 7 proc.

Mimo niższych wolumenów Tesla wyprzedziła chiński koncern BYD, stając się liderem sprzedaży aut na prąd. Chiński producent samochodów dostarczył 300 114 pojazdów elektrycznych w pierwszym kwartale 2024 r., co oznacza spadek o 43 proc. w porównaniu z ostatnim kwartałem 2023 r.

Automotive News: Toyota dopłaci japońskim dealerom

Źródło: autonews.com

Począwszy od tego miesiąca, Toyota będzie wykorzystywać swoje zyski, aby płacić dealerom w Japonii 10 tys. jenów (71 dolarów) miesięcznie za każdą zatrudnioną osobę. Kampania ma na celu zachęcenie dealerów do zapewniania lepszych warunków pracy, poprawy jakości szkoleń i retencji oraz zwiększenia zatrudnienia.

Wirtualny Nowy Przemysł: Duże zainteresowanie autem Xiaomi

Źródło: wnp.pl

Xiaomi niedawno zaprezentowało pierwszy model swojego sportowego samochodu elektrycznego SU7 w cenie niecałych 30 tys. dolarów na rynku chińskim. W ciągu pierwszych 24 godzin od premiery klienci zgłosili aż 88,9 tys. zamówień. Według ekspertów ustalenie tak niskiej ceny oznacza, że Xiaomi będzie dopłacać do każdego sprzedanego auta 10 tys. dolarów, jednak w ten sposób firma chce zwiększyć popyt i skalę produkcji.

3/04/2024

Dealerski Przegląd Prasy: AAA Auto liczy na wzrost w Polsce

„Rzeczpospolita” publikuje wywiad z Karolíną Topolovą, prezesem zarządu firmy AURES Holdings, operatora sieci sprzedaży aut używanych AAA Auto. – W przyszłym roku AURES Holdings będzie świętować dziesięciolecie obecności AAA Auto w Polsce. W zeszłym roku sprzedaliśmy około 25 tys. samochodów. W tym planujemy sprzedać ich 31 tys. – mówi Karolína Topolova.

OC idzie w górę. Według danych firmy Rankomat w I kwartale 2024 r. średnia cena obowiązkowego ubezpieczenia samochodu wyniosła 575 złotych i była o 17,3 proc. wyższa niż w I kwartale 2023 r. W porównaniu do ostatniego kwartału ubiegłego roku koszty obowiązkowej polisy zwiększyły się o 4,7 proc.

Agencja Reutera informuje tymczasem, że koncern BYD może zwrócić Tesli tytuł światowego lidera sprzedaży pojazdów elektrycznych. W pierwszym kwartale br. chiński BYD zaliczył spadek sprzedaży o 43 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2023 r.

„Rzeczpospolita”: AAA Auto rozwija działalność w Polsce

„Rzeczpospolita” publikuje wywiad z Karolíną Topolovą, prezesem zarządu firmy AURES Holdings. Firma rozwija działalność nad Wisłą. – W przyszłym roku AURES Holdings będzie świętować dziesięciolecie obecności AAA Auto w Polsce. W zeszłym roku sprzedaliśmy około 25 tys. samochodów. W tym planujemy sprzedać ich 31 tys. Posiadamy już 13 oddziałów w Polsce. Ostatnio otworzyliśmy punkt w Gdyni, aby wesprzeć naszą placówkę sprzedaży w Gdańsku. W zeszłym roku uruchomiliśmy odnowioną filię we Wrocławiu oferującą do 600 aut i przenieśliśmy nasz oddział w Krakowie do nowej, większej lokalizacji, która umożliwiła nam zwiększenie oferty i poszerzenie jej także do 600 samochodów. Polska jest aktualnie naszym głównym krajem wzrostu – mówi Topolova.

Rozmówczyni dziennika zwraca uwagę na rosnący popyt na auta używane. – Popyt jest ogromny także wśród klientów, którzy w innej sytuacji kupiliby nowe auta, ale teraz rozglądają się za pojazdami prawie nowymi. To szybko rosnący segment, który aktualnie stanowi do 20 proc. całej sprzedaży naszej Grupy, która w tym roku wyniesie ponad 100 tys. aut – mówi szefowa AURES Holdings.

Rankomat: Podwyżki w OC

Źródło: Rankomat

W raporcie RanKING rankomat. pl podsumowuje, jak kształtowały się średnie składki obowiązkowych polis w minionym kwartale. Z danych wynika, że w I kwartale 2024 r. średnia cena obowiązkowego ubezpieczenia samochodu wyniosła 575 złotych i była o 17,3 proc. wyższa niż rok temu. Najwięcej za OC płacili kierowcy z województw: pomorskiego (680 zł), mazowieckiego (637 zł) i dolnośląskiego (632 zł). Na najniższe składki mogli natomiast liczyć kierowcy z województw: podkarpackiego (484 zł), świętokrzyskiego (491 zł) i opolskiego (493 zł). – Po kilkuletnim okresie spadku cen OC, pierwsze podwyżki opłat za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne zaczęliśmy odnotowywać w II kwartale 2023 roku. W porównaniu do ostatniego kwartału ubiegłego roku, koszty obowiązkowej polisy w I kwartale 2024 roku zwiększyły się o 4,7 proc. – mówi Bartosz Niewiadomski prezes zarządu rankomat. pl.

Reuters: Spadek sprzedaży chińskiego giganta

Źródło: reuters.com

Chiński koncern BYD sprzedał 300 114 pojazdów elektrycznych w pierwszym kwartale tego roku, co oznacza spadek o 43 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2023 r. Sprzedaż w okresie styczeń-marzec wzrosła jednak o 13,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Kwartalny spadek sprzedaży BYD oznacza, że Tesla może odzyskać tytuł lidera. Wynika to z prognoz analityków ankietowanych przez Visible Alpha. Ich zdaniem sprzedaż Tesli wyniesie 458 500 pojazdów w kwartale kończącym się 31 marca.

Automotive News: Auta produkowane w Chinach coraz popularniejsze w Europie

Z analizy przeprowadzonej przez organizację Transport & Environment wynika, że pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach (niekoniecznie związane z lokalnymi markami) obejmą w tym roku jedną czwartą europejskiego rynku aut elektrycznych, w porównaniu z 19,5 proc. w 2023 r. Zdaniem organizacji podwyższenie ceł na „elektryki” produkowane w Chinach do poziomu 25 proc. spowodowałoby, że średniej wielkości sedany i SUV-y byłyby droższe niż odpowiadające im modele europejskie, ale kompaktowe SUV-y i większe samochody z Chin nadal będą nieco tańsze. T&E uważa, że chińskie marki są na dobrej drodze do zdobycia 11 proc. europejskiego rynku pojazdów elektrycznych w 2024 r., a w 2027 r. udział ten wzrośnie do 20 proc.

Automotive News: Audi wierzy w elektromobilność

Automotive News publikuje wywiad z Gernotem Döllnerem, dyrektorem generalnym Audi. Marka nadal planuje wycofywanie sprzedaży silników spalinowych w Europie i Ameryce Północnej do 2033 roku. – Dobrze pozycjonujemy się dzięki nowej generacji modeli w pełni elektrycznych, silników spalinowych i hybryd typu plug-in, a w razie potrzeby będziemy mogli działać elastycznie. Ale nie sądzę, że będzie to konieczne – zapewnia przedstawiciel Audi.  Jego zdaniem sprzedaż aut spalinowych będzie malała, jednak nie można jednoznacznie określić, jak długo silniki spalinowe będą w sprzedaży. – Przykładowo, w Chinach nasze ostatnie silniki spalinowe, które zaprezentujemy w 2026 roku, prawdopodobnie trafią do sprzedaży dopiero w roku następnym. Jeśli przyjmiemy klasyczny siedmioletni cykl życia, jesteśmy przygotowani na połowę następnej dekady – wskazuje Döllner.

Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.