Dealerski Przegląd Prasy

Partner projektu:
Archiwum
16/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Kia z dostawczymi „elektrykami” w Europie

Zaczynamy od zapowiedzi marki Kia. W 2025 r. firma planuje wprowadzić na rynek europejski swoje w pełni elektryczne vany PBV, które będą importowane z Korei Południowej. Kia chce zaoferować w Europie kilka aut, w tym średniego vana PB5.

Media dostarczają kolejnych informacji o cłach na chińskie auta w Europie. Według nieoficjalnych doniesień Niemcy miały wstrzymać się od głosu w sprawie taryf na pojazdy elektryczne z Chin. To kolejny etap europejskiej procedury celnej.

Agencja Reutera przekazuje, że włoski rząd rozważa przejęcie zlikwidowanych marek samochodowych należących do Stellantisa i zaoferowanie ich chińskim firmom. Władze odmówiły komentarza w tej sprawie.

Automotive News: Nowa oferta Kii w Europie

W przyszłym roku Kia planuje wprowadzić do Europy gamę swoich elektrycznych vanów PBV. Automotive News pisze, że celem firmy jest zajęcie pozycji jednego z trzech głównych graczy na rynku w pełni elektrycznych samochodów dostawczych.

Kia buduje już fabrykę w Korei Południowej, w której będzie montowany średniej wielkości model PV5, pierwszy z planowanych do wprowadzenia na rynek modeli. – Idziemy dalej niż istniejące rozwiązania, ponieważ mamy dedykowaną platformę EV – powiedział Pierre-Martin Bos, dyrektor PBV na Europę w wywiadzie dla Automotive News Europe.

Reuters, Automotive News: Niemcy w rozkroku ws. ceł

Według nieoficjalnych informacji przekazanych przez agencję Reutera Niemcy mieli 15 lipca wstrzymać się od głosu w sprawie europejskich ceł na chińskie auta elektryczne w ramach kolejnego etapu unijnej procedury nakładania taryf. Decyzja Niemców nie jest zaskoczeniem – tamtejsi producenci, którzy około jedną trzecią swoich aut rocznie sprzedają w Chinach, obawiają się działań odwetowych Pekinu i konfliktu handlowego z ważnym partnerem.

Przypomnijmy, że tymczasowe cła na chińskie auta nałożyła już Komisja Europejska. Ich wysokość jest różna w zależności od producenta i może sięgać nawet 37,6 proc. Pierwsze głosowanie w sprawie nowych ceł nie jest wiążące. Na etapie tymczasowym KE ma pełną władzę w zakresie nakładania taryf, chociaż konsultuje się z członkami UE i powinna brać pod uwagę ich stanowiska. Już po zakończeniu dochodzenia odbędzie się jednak głosowanie końcowe, podczas którego Komisja będzie mogła zaproponować ostateczne cła, zwykle obowiązujące przez pięć lat – tłumaczy Automotive News.

W artykule czytamy również, że propozycja KE może zostać zablokowana, jeśli sprzeciwi się jej większość kwalifikowana (15 z 27 członków Unii Europejskiej, którzy reprezentowaliby 65 proc. populacji UE).

„Puls Biznesu”: Ceny znowu w górę

Źródło: wnp.pl

GUS poinformował o nowych danych dotyczących inflacji. Wynika z nich, że czerwiec był trzecim miesiącem z rzędu, kiedy odnotowano wzrost opłat. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu wzrosły rdr. o 2,6 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,1 proc. – relacjonujeWirtualny Nowy Przemysł. Do wyników podanych przez GUS odnieśli się analitycy mBanku. Jak wskazują: (…) uspokojenie cen usług potrwa jeszcze pewnie ze 2 lata i schłodzą się one wraz z chłodzeniem dynamik wynagrodzeń. Przejściowo inflacja jednak zaraz wzrośnie przez ceny energii oraz szerzej pojęte towary.  W 2025 apogeum inflacyjne wystąpi w pierwszej połowie roku w okolicach 6-7 proc. Później ścieżka będzie spadkowa, co umożliwi RPP obniżki stóp procentowych.

Reuters: Włoskie marki w chińskich rękach

Źródło: reuters.com

Według nieoficjalnych doniesień włoskiego dziennika „Il Sole 24 Ore” tamtejszy rząd rozważa przejęcie zlikwidowanych marek samochodowych należących do Stellantisa – Innocenti i Autobianchi – i zaoferowanie ich chińskim firmom, by zachęcić je do zakładania fabryk we Włoszech. Reuters przypomina, że Innocenti słynęło w latach 60. i 70. z produkcji włoskiej wersji brytyjskiego Mini, natomiast Autobianchi produkowała luksusowe samochody miejskie, takie jak A112 i Y10.

Włoskie ministerstwo przemysłu nie skomentowało, przynajmniej na razie, tych informacji. Stellantis przyznał, że słyszał doniesienia medialne, ale nie został poinformowany przez rząd o żadnych planach.

Best Selling Cars Blog: 60 proc. spadku w Nowej Zelandii

Niedawno informowaliśmy o dużych wzrostach na polskim rynku:  w ciągu pierwszych 10 dni lipca zarejestrowano 15 559 nowych samochodów osobowych. Oznacza to wzrost aż o 52,1 proc. r/r. W zupełnie innej sytuacji znajduje się rynek w Nowej Zelandii. Według danych zebranych przez Best Selling Cars Blog w czerwcu na tamtejsze drogi wyjechały jedynie 9423 nowe pojazdy, co stanowi spadek aż o 63,1 proc. r/r. Autor artykułu zauważa jednak, że dużą różnicę robi punkt odniesienia; czerwiec ub.r., z wynikiem 25 523 sprzedanych aut, był rekordowy w historii kraju.

Duże spadki odnotowują wiodące w Nowej Zelandii marki. Liderem rynku pozostaje w czerwcu br. Toyota, która straciła 63,2 proc. r/r. Japońska marka posiada 20,8 proc. udziału w rynku. Drugi, z 14-proc. udziałem, jest Ford (-23,6 proc.), a trzecia lokata należy do Mitsubishi (-61,6 proc.), które ma 11,8 proc. rynku.

„Car Dealer”: CDK zapłaciło hakerom

Dostarczająca oprogramowanie do zarządzania sprzedażą dla 15 tys. dealerskich salonów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie firma CDK Global padła w czerwcu ofiarą dwóch cyberataków i zdecydowała o wyłączeniu swoich systemów nawet na kilka dni. Groziło to poważnym zakłóceniem działania wielu firm, które albo nie były w stanie prowadzić działalności, albo próbowały się posiłkować metodami alternatywnymi, jak powrót do papierowych dokumentów.

Media, w tym CNN, informują nieoficjalnie, że CDK Global zapłaciło cyberprzestępcom 25 mln dol. okupu w bitcoinach. Pieniądze miały trafić na konto kontrolowane przez hakerów powiązanych z ransomware BlackSuit.

Tydzień po dokonaniu płatności CDK poinformowało, że zamierza przywrócić dealerów do swojego systemu – czytamy w informacji magazynu „Car Dealer”.

15/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Duży wzrost na początku lipca

Zaczynamy od wyników rejestracji aut w Polsce. PZPM informuje, że w ciągu pierwszych 10 dni lipca zarejestrowano 15 559 nowych samochodów osobowych. Oznacza to wzrost aż o 52,1 proc. rok do roku. Łącznie odnotowano 17 100 rejestracji aut osobowych i dostawczych, a wolumen nowych samochodów zwiększył się o 51,9 proc.

Media wracają do zapowiedzi wprowadzenia nowej opłaty dla firm korzystających z aut spalinowych. Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko napisał na platformie X, że więcej za użytkowanie spalinówek w ramach opłaty środowiskowej zapłacą tylko te korporacje, które mają wiele aut służbowych.

Według danych KBA w czerwcu dostawy nowych samochodów w Niemczech wzrosły o 6,1 proc. rok do roku. Zarówno pojazdy elektryczne, jak i hybrydy plug-in odnotowały jednak spadki.

PZPM: 15,5 tys. rejestracji aut osobowych na początku miesiąca

Źródło: pzpm.org.pl

PZPM informuje, że w ciągu pierwszych 10 dni lipca zarejestrowano w Polsce 15 559 nowych samochodów osobowych. Oznacza to wzrost aż o 52,1 proc. w porównaniu do roku 2023. Podobną dynamikę – wzrost o 49,3 proc. – odnotowały auta dostawcze do 3,5 t. W ciągu pierwszej dekady miesiąca zarejestrowano 1 541 takich pojazdów.

Łącznie odnotowano 17 100 rejestracji aut osobowych i dostawczych, a wolumen nowych samochodów zwiększył się o 51,9 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku

„Puls Biznesu”, „Dealer”: Nowa opłata od aut tylko dla korporacji?

Kilka dni temu „Dziennik Gazeta Prawna” informował, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce obciążyć nową opłatą od aut spalinowych firmy, które mają w swojej flocie więcej niż jeden samochód. Zgodnie z tymi informacjami, nie są jeszcze znane szczegóły dotyczące tego, w jaki sposób nowa opłata zostanie naliczana. Wiadomo jedynie, „że całość będzie wyższa niż dotychczas”. Przypomnijmy, że obecnie przedsiębiorcy wnoszą opłatę za korzystanie ze środowiska, jednakże płacą tylko ci, których emisje spalin wyceniane są na więcej niż 800 zł. W praktyce opłata dotyczy więc przede wszystkim firm z dużymi flotami. Resort pracuje już nad projektem zmian przepisów. Nowy podatek miałby wejść w życie w 2026 r.

Na platformie X do sprawy odniósł się wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. “Więcej za użytkowanie spalinówek zapłacą tylko te korporacje, które mają wiele aut służbowych i rzeczywiście zatruwają powietrze. Z tych opłat dofinansujemy połączenia autobusowe do gmin, do których nic dziś nie dojeżdża” – poinformował Szyszko.

Autovista24: Wzrost na niemieckim rynku

Zgodnie z danymi KBA w czerwcu dostawy nowych samochodów w Niemczech wzrosły o 6,1 proc. rok do roku; zarejestrowano 297 329 aut. Łączna sprzedaż w tym roku wyniosła 1 471 641 sztuk, o 5,4 proc. więcej w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2023 r.

Sumaryczne dane dotyczące PHEV-ów i BEV-ów wskazują, że dostawy pojazdów elektrycznych (EV) spadły w czerwcu o 14,7 proc. do 58 803 sztuk. Auta niskoemisyjne stanowiły 19,8 proc. rynku, co oznacza spadek o 4,8 pp. w porównaniu z czerwcem 2023 r. Jednocześnie HEV-y i MHEV-y odnotowały wzrost rejestracji o 16,5 proc. w zeszłym miesiącu do 72 579 sztuk.

Dostawy samochodów napędzanych benzyną zwiększyły się natomiast w zeszłym miesiącu o 12,2 proc. Oznaczało to, że ten układ napędowy zdobył 37,6 proc. rynku z 111 796 autami. Zbliżoną dynamikę notowały samochody z silnikami wysokoprężnymi – 52 627 szt. oznaczało poprawę ubiegłorocznego wolumenu o 12,3 proc.

Automotive News: JLR zmienia ofertę

Jaguar Land Rover zamierza usunąć w tym roku z oferty pięć modeli, których rentowność jest „bliska zeru” – powiedział inwestorom prezes Adrian Mardell. Wszystkie auta, które mają zniknąć z oferty to Jaguary. Z obecnych modeli w salonach marki pozostanie jedynie SUV F-Pace.

Jaguar chce stać się luksusową marką całkowicie elektryczną, a jego pierwszy pojazd elektryczny nowej generacji ma zostać zaprezentowany w przyszłym roku. Brand planuje wprowadzić na rynek trzy nowe BEV-y. Zostaną zbudowane na platformie o nazwie Jaguar Electrified Architecture (JEA).

Automotive News: Fiat z nowym tanim „elektrykiem”

Fiat zaprezentował model Grande Panda, małego hatchbacka, który będzie pierwszym autem z nowej generacji modeli Stellantisa. Samochód powstał w oparciu o globalną platformę Smart Car, która stanie się podstawą 13 tańszych modeli różnych marek Stellantisa wprowadzanych na rynek do 2026 roku.

Grande Panda będzie kosztować mniej niż 25 tys. euro, czyli tyle samo, ile kosztuje Citroen e-C3. Wersje z silnikiem spalinowym będą startować od około 19 tys. euro. „Elektryk” zostanie wprowadzony na rynek jesienią.

12/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Chińskie marki będą nierentowne?

Na światowych rynkach pojawiają się kolejne chińskie marki aut, a wyniki sprzedaży wskazują, że samochody te znajdują coraz więcej nabywców, również w Europie. Według firmy konsultingowej Alixpartners „boom” na chińskie samochody może nie iść jednak w parze z wynikami finansowymi. Zdaniem firmy spośród 137 obecnych chińskich marek samochodów elektrycznych, do końca dekady tylko 19 będzie rentownych, co oznacza, że ​​reszta będzie musiała wycofać się z branży, skonsolidować się lub walczyć o mniejszy udział w rynku.

Kia nie zamierza rezygnować ze współpracy z dealerami w Europie. – Dokładnie przeanalizowaliśmy model agencyjny kilka lat temu i ostatecznie doszliśmy do wniosku, że nasi dealerzy w Europie oferują silną wartość dodaną i lepszą jakość niż model agencyjny. Postanowiliśmy więc trzymać się obecnego sposobu dystrybucji – powiedział dyrektor generalny Kia Europe Marc Hedrich.

Wyższe cła na import aut z Chin do UE sprawiły, że Tesla skorygowała cenniki w górę. Zgodnie z najnowszym cennikiem za Model 3 w podstawowej wersji z napędem na tylne koła trzeba zapłacić 201 490 zł. To o 6,5 tys. zł więcej (+3,3 proc.) niż jeszcze dzień wcześniej – informuje serwis Bankier. pl.

Automotive News: Trudne prognozy dla chińskich marek

Według firmy konsultingowej Alixpartners spośród 137 obecnych chińskich marek samochodów elektrycznych, do końca dekady tylko 19 będzie rentownych, co oznacza, że ​​reszta będzie musiała wycofać się z branży, skonsolidować się lub walczyć o mniejszy udział w rynku – relacjonuje Automotive News. Zdaniem firmy duży wpływ na rynek ma trwająca wojna cenowa, która wywarła presję na marże niektórych chińskich producentów pojazdów elektrycznych i może trwać nadal, gdyż główni gracze, tacy jak BYD i Tesla, starają się umocnić swoją dominującą pozycję na rynku.

Według analityków firmy do końca 2030 roku chińscy producenci samochodów mają posiadać 33 proc. udziałów w światowym rynku motoryzacyjnym i 45 proc. sprzedaży pojazdów zasilanych nowymi źródłami energii.

Automotive News: Kia nie rezygnuje z dealerów

Dyrektor generalny Kia Europe Marc Hedrich odpowiedział na pytania serwisu Automotive News. Z wywiadu wynika, że „Kia podchodzi pragmatycznie do rynku europejskiego, kontynuując oferowanie i rozwijanie silników spalinowych – w tym wysokoprężnych – a także modeli w pełni elektrycznych”.

Marka nie zamierza rezygnować ze współpracy z dealerami. – Dokładnie przeanalizowaliśmy model agencyjny kilka lat temu i ostatecznie doszliśmy do wniosku, że nasi dealerzy w Europie oferują silną wartość dodaną i lepszą jakość niż model agencyjny. Postanowiliśmy więc trzymać się obecnego sposobu dystrybucji – powiedział przedstawiciel Kii. Dodał, że „nie oznacza to, że nie będziemy kwestionować istniejących relacji z dealerami, ale wierzymy w model franczyzowy”. – Będziemy wciąż analizować ten temat i jeśli zobaczymy, że niektórzy z naszych konkurentów dostarczyli znakomite wyniki, zadziałamy. Jak dotąd tego nie widzieliśmy – dodał Hedrich.

Automotive News, Bankier: Tesla podnosi ceny

Media piszą, że ze względu na wyższe cła UE na pojazdy produkowane w Chinach Tesla zdecydowała się podnieść ceny. Zgodnie z najnowszym cennikiem za Model 3 w podstawowej wersji z napędem na tylne koła trzeba zapłacić 201 490 zł. To o 6,5 tys. zł więcej (+3,3 proc.) niż jeszcze dzień wcześniej – informuje serwis Bankier. pl.

Producent samochodów ostrzegał w czerwcu, że może podnieść ceny od lipca w wyniku wprowadzenia ceł. Według Komisji Europejskiej Tesla miała otrzymać dodatkowe 20,8-proc. cła na swoje pojazdy, ale zwróciła się o ponowne obliczenie stawki.

MG Motor: Rośnie popularność marki MG w Polsce

Źródło: MG Motor

Należąca do chińskiego koncernu SAIC Motor pochodząca z UK marka MG Motor poinformowała, że w czerwcu znalazła się na 16. miejscu wśród dwudziestu najlepiej sprzedających się marek samochodowych w Polsce. W zestawieniu najpopularniejszych modeli MG HS uplasował się z kolei na miejscu 12. Marka MG w czerwcu zanotowała 1169 rejestracji, a w I połowie 2024 roku sprzedała łącznie 3055 aut.

Firma rozwija ofertę modelową i zaplanowała na polskim rynku trzy premiery do końca 2024 roku. W czerwcu zaprezentowano najnowszą technologię Hybrid+ wraz z całkowicie nowym modelem hybrydowym segmentu B – MG3, który pojawi się w polskich salonach na początku sierpnia. Jeszcze w 2024 roku do sprzedaży ma trafić całkowicie nowy model MG HS.

Reuters: USA dotuje produkcję aut elektrycznych

Źródło: reuters.com

Administracja prezydenta Joe Bidena przyzna łącznie ponad miliard dolarów firmom General Motors i Stellantis na wsparcie produkcji pojazdów elektrycznych. Ogółem władze przeznaczą 1,7 mld dolarów na projekty w 11 zakładach w ośmiu stanach. Departament Energii USA poinformował, że dzięki tym inicjatywom powstanie ponad 2900 miejsc pracy i utrzymanych zostanie 15 tys. pracowników.

11/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Firmy zapłacą za spalinówki

„Dziennik Gazeta Prawna” pisze, że rząd pracuje nad nowymi opłatami od aut spalinowych, które mają objąć firmy. Nowe zasady obejmą – jak Ministerstwo Klimatu poinformowało DGP – tych przedsiębiorców, którzy mają więcej niż jeden samochód – relacjonuje Forsal. Opłat unikną osoby fizyczne.

To nie koniec zmian w prawie. Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce, aby w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem powstały strefy czystego transportu (SCT) – pisze również „DGP”. Do konsultacji trafił projekt nowelizacji przepisów.

Audi może zamknąć fabrykę w Brukseli ze względu na niski popyt na auta elektryczne. Firma analizuje obecnie różne opcje dla belgijskiego zakładu.

„Dziennik Gazeta Prawna”, Forsal: Rząd pracuje nad nowymi opłatami od aut

„Dziennik Gazeta Prawna” przypomina, że na skutek wynegocjowanych w Brukseli zmian w KPO zapowiadany wcześniej podatek od aut spalinowych mają zastąpić dopłaty do samochodów elektrycznych. Ten mechanizm będzie jednak dostępny dla osób fizycznych. Przedsiębiorcy, którzy mają w swoich firmach auta spalinowe, dodatkowych opłat nie unikną. Nowe zasady obejmą – jak Ministerstwo Klimatu poinformowało DGP – tych przedsiębiorców, którzy mają więcej niż jeden samochód – relacjonuje Forsal.

Nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób będzie naliczana nowa opłata, która ma zastąpić wcześniejsze zasady daniny środowiskowej.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Obowiązkowe strefy czystego transportu

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce, aby w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem powstały strefy czystego transportu (SCT) – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Do konsultacji trafił projekt nowelizacji ustawy w tej sprawie. Zgodnie z założeniami najważniejsze dla obowiązkowego wprowadzenia SCT w mieście będą dane dotyczące przekroczenia dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Wyniki oceny zanieczyszczenia i klasyfikację stref główny inspektor ochrony środowiska (GIOŚ) ma niezwłocznie przekazywać zarządowi województwa, a w przypadku przekroczenia normy również prezydentowi danego miasta i ministrowi klimatu – czytamy w artykule. W takiej sytuacji miasto będzie miało dziewięć miesięcy na ustanowienie strefy (w przypadku pierwszej oceny jakości powietrza po wejściu w życie nowych przepisów – pół roku). Tymczasem zniesienie SCT będzie możliwe, jeśli w kolejnych trzech latach poziom dwutlenku azotu nie będzie przekraczał norm.

Dziennik informuje również, że rząd zdecydował się uchylić obowiązek zapewnienia przynajmniej 30-proc. udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym w wykonywaniu zadań publicznych na terenie Jednostek Samorządu Terytorialnego powyżej 50 tys. mieszkańców.

PZPM: Wzrost importu w pierwszym półroczu

Źródło: pzpm.org.pl

PZPM udostępnił informacje o pierwszych rejestracjach używanych aut osobowych sprowadzonych do Polski w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. Liczba samochodów z drugiej ręki pochodzących z importu wyniosła w tym czasie 439 495 szt., co oznacza wzrost o 24,6 proc. r/r. W samym czerwcu br. zarejestrowano 71 814 aut używanych, o 16,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Auta do 4 lat mają 9,2 proc. rynkowego udziału, te w wieku od 4 do 10 lat – 34,4 proc., zaś starsze –56,4 proc

Automotive News: BMW walczy o niższe cła

Według nieoficjalnych informacji BMW zwróciło się do Unii Europejskiej o naliczenie niższych ceł na import do Europy produkowanego w Chinach elektrycznego modelu Mini, który obecnie podlega stawce w wysokości 37,6 procent. BMW spodziewa się, że jego elektryczne Mini zostanie ostatecznie obciążone niższą taryfą.

BMW produkuje w Chinach w ramach spółki joint venture z Great Wall całkowicie elektryczny hatchback Mini Cooper i mały elektryczny crossover Mini Aceman.

Automotive News: Audi bez fabryki w Brukseli?

Grupa Volkswagena ostrzegła, że może zamknąć zakład montażowy marki Audi w Brukseli z powodu gwałtownego spadku popytu na wysokiej klasy samochody elektryczne. Firma bada różne opcje dla zakładu produkującego model Q8 E-tron. Grupa obniżyła również prognozę zysków operacyjnych z 7-7,5 proc. do 6,5-7 proc.

„Rzeczpospolita”: Turecka „Izera” szykuje ekspansję

Źródło: moto.rp.pl

Turecka marka samochodów elektrycznych Togg wystartowała w podobnym czasie, co pomysł budowy polskiej Izery, tyle że Turcy zrealizowali swój projekt i już produkują samochody. Elektryczny SUV T10X jest dostępny w Turcji od lata 2023 roku. Teraz lokalne media piszą, że producent chce przyjmować zamówienia z innych rynków europejskich, począwszy od Niemiec. U naszych zachodnich sąsiadów Togg planuje oferować model T10X od jesieni tego roku.

10/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Hyundai w konflikcie z dealerami z USA

Zaczynamy od informacji o sporze amerykańskich dealerów z Hyundaiem. Grupa sprzedawców pozwała producenta za rzekome zawyżanie wyników sprzedaży pojazdów elektrycznych i karanie braku fałszerstw. „Zamiast organicznego wzrostu napędzanego przez pożądane pojazdy i popyt konsumentów, Hyundai zmuszał swoich dealerów do zgłaszania fałszywych sprzedaży” – czytamy w skardze.

Ze względu na duży popyt Stellantis postawił na rozwój hybryd. Koncern poinformował, że w tym roku będzie miał w Europie 30 modeli hybrydowych, a do 2026 roku planuje wprowadzenie na rynek sześciu nowych samochodów.

XII edycja konkursu „Lider Serwisu Blacharsko-Lakierniczego” nabiera tempa. Od dwóch tygodni przedstawiciele branży dealerskiej mają możliwość wypełniania ankiet zgłoszeniowych. Termin na przesyłanie kandydatur mija w piątek 19 lipca o 23.59. Zapraszamy do udziału!

Reuters: Dealerzy pozywają Hyundaia w USA

Źródło: reuters.com

Grupa dealerów Hyundaia z USA pozwała producenta aut przed federalnym sądem w Chicago za rzekome zawyżanie wyników sprzedaży pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym karaniu dealerstw, które nie chciały uczestniczyć w oszustwie – informuje Reuters.

Pozew, złożony przez firmę Napleton Aurora Imports z Illinois i powiązane z nią dealerstwa, zawiera informacje, że Hyundai Motor America Corp. wywierał presję na dealerów, aby niewłaściwie używali kodów inwentarzowych przeznaczonych dla pojazdów zastępczych w celu zawyżania danych dotyczących sprzedaży. Z dokumentów wynika, że dealerzy, którzy zgodzili się na nieprawidłowe księgowanie pojazdów zostali nagrodzeni przez Hyundaia różnymi formami zachęt.

Agencja Reutera informuje, że zgodnie z opisanym w pozwie mechanizmem dealerzy, którzy postępowali według oczekiwań Hyundaia, otrzymali dodatkowe zapasy szybciej sprzedających się modeli. Dealerzy napisali, że przyjęty mechanizm powodował, że pożądane auta były w rękach mniejszej liczby dealerów, a jednocześnie pomagał producentowi w reklamowaniu rosnących wyników sprzedaży. „Zamiast organicznego wzrostu napędzanego przez pożądane pojazdy i popyt konsumentów, Hyundai zmuszał swoich dealerów do zgłaszania fałszywych sprzedaży” – czytamy w skardze. Dealerzy zwrócili się do sądu o przyznanie odszkodowania na pokrycie utraconej sprzedaży, przychodów i zysków.

W reakcji na pozew koncern stwierdził, że nie toleruje fałszowania danych sprzedażowych i wszczął własne dochodzenie wyjaśniające.

Stellantis, Reuters: Stellantis rozszerza ofertę modeli hybrydowych

Stellantis poinformował, że w tym roku będzie miał w Europie 30 modeli hybrydowych, a do 2026 roku planuje wprowadzenie na rynek sześciu nowych samochodów. Rozwój takich aut wynika z rosnącego popytu – sprzedaż hybryd w regionie wzrosła o 41 proc. w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku.

Reuters relacjonuje, że firma „skupia się na sprzedaży tzw. łagodnych hybryd, czyli pojazdów bez wtyczki, które wykorzystują 48-woltowy akumulator niskonapięciowy, dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów i wzmocniony system odzyskiwania energii hamowania.

„Dealer”: Ostatnie dwa tygodnie na zgłoszenia do „Lidera Serwisu”

Źródło: liderserwisu.pl

XII edycja konkursu „Lidera Serwisu Blacharsko-Lakierniczego” nabiera tempa. Od dwóch tygodni przedstawiciele branży dealerskiej mają możliwość zgłaszania swoich kandydatur. O końcowej klasyfikacji rankingu zdecydują punktacja przyznana przez członków Kapituły, składającej się z ekspertów rynku, a także punkty, które każdy z zakwalifikowanych serwisów będzie mógł otrzymać za uzyskiwane wskaźniki.

Zgłoszeń do XII edycji konkursu można dokonywać na dedykowanej stronie internetowej. Termin na przesyłanie kandydatur mija w piątek 19 lipca o 23.59. Zapraszamy do udziału!

Automotive News: Mercedes ogranicza plany dotyczące aut na prąd

W 2022 r. Mercedes poinformował, że do końca dekady będzie potrzebował ogniw akumulatorowych o łącznej mocy ponad 200 gigawatogodzin i zbuduje we współpracy z partnerami osiem fabryk ogniw na całym świecie, w tym cztery w Europie.

Popyt na auta na prąd okazał się jednak niższy od oczekiwań, co skłoniło producenta do zmiany planów. W tym roku Mercedes poinformował, że nie spodziewa się, aby sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych, w tym hybryd typu plug-in, osiągnęła 50 proc. całkowitej sprzedaży przed rokiem 2030 – to pięć lat później niż poprzednia prognoza zakładająca rok 2025. Markus Schafer, dyrektor ds. technologii w grupie, przekazał, że firma poczeka, aż popyt na pojazdy elektryczne wzrośnie, zanim zwiększy pojemność ogniw akumulatorowych. Jego zdaniem niższa prognozowana sprzedaż pojazdów elektrycznych oznacza, że koncern nie będzie już potrzebował mocy pierwotnie planowanej na rok 2030.

Automotive News: BYD z umową na produkcję w Turcji

Potwierdziły się wcześniejsze doniesienia mediów. Chiński koncern BYD podpisał umowę z Turcją na budowę fabryki w tym kraju. Może to wzmocnić pozycję chińskiego producenta samochodów w Europie. Zgodnie z umową, BYD na nowy zakład przeznaczy około 1 miliarda dol. Fabryka będzie produkować 150 tys. pojazdów elektrycznych i hybrydowych rocznie. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na koniec 2026 roku.

„Puls Biznesu”: Spadek na chińskim rynku

Źródło: pb.pl

Z danych organizacji branżowej China Passenger Car Association wynika, że w czerwcu sprzedaż samochodów w Chinach była o 6,9 proc. mniejsza niż rok wcześniej. W całym pierwszym półroczu br. sprzedaż wzrosła o 2,9 proc., osiągając pułap 9,93 mln sztuk. Liczba rejestracji pojazdów zasilanych tzw. nową energią, wliczając w to samochody całkowicie elektryczne i hybrydy typu plug-in, stanowiła rekordowe 48,1 proc. krajowej sprzedaży samochodów.

Wirtualne Media: BMW w nowym spocie ze znanymi artystami

BMW w nowej reklamie postawiło na współpracę z reżyserką Małgorzatą Szumowską i operatorem Michałem Englertem, którzy stworzyli spot dla modelu BMW i7 M70 xDrive. Przed kamerą, obok Małgorzaty Szumowskiej, wystąpił śpiewak operowy Jakub Józef Orliński, który użyczył w nagraniu swojego głosu.

9/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Tanie pożyczki, ziemia i baterie. KE tłumaczy powody nowych ceł na chińskie auta

W branży i mediach nie milkną echa wprowadzenia nowych, tymczasowych ceł na auta elektryczne importowane z Chin do UE. Komisja Europejska opublikowała wyniki dochodzenia w sprawie dopłat do rynku pojazdów elektrycznych w Chinach, które było podstawą dla nowych taryf. Ustalono, że ​​dotacje przyznawane producentom samochodów przybrały formę tanich pożyczek, niedrogiej ziemi i bezpośrednich zachęt do sprzedaży pojazdów elektrycznych. Producenci uzyskali również wsparcie w pokryciu kosztów baterii, a nawet zawyżone oceny kredytowe.

4 na 10 kierowców myśli nad zmianą auta w związku z wprowadzeniem Stref Czystego Transportu – wynika z raportu Sixt Polska. Najbardziej skłonni do zmiany auta z powodu wprowadzenia SCT są mieszkańcy miast o populacji od 50 do 200 tys. osób.

Ładowarki do aut pojawią się przy kolejnych marketach w Polsce. Sieć Stokrotka nawiązała w tym celu współpracę z Inbalance grid, litewskim twórcą inteligentnych rozwiązań w zakresie elektromobilności.

Automotive News: KE wyjaśnia tło wprowadzenia ceł na chińskie auta

Komisja Europejska opublikowała wyniki dochodzenia w sprawie dopłat do rynku pojazdów elektrycznych w Chinach. Organ wyjaśnia, w jaki sposób obliczono dodatkowe taryfy, a także jakie dowody zebrano w sprawie. Raport szczegółowo opisuje niechęć chińskiego rządu i państwowego producenta samochodów SAIC (właściciela brytyjskiej marki MG) do współpracy z Komisją w dochodzeniu mającym na celu ustalenie, czy chińscy producenci pojazdów elektrycznych korzystają z niesprawiedliwego wsparcia państwa – czytamy w serwisie Automotive News.

Problemy ze współpracą (zdaniem KE) uzasadniały nałożenie na SAIC najwyższej stawki celnej w wysokości 37,6 proc., podczas gdy inni chińscy producenci samochodów BYD i Geely muszą zmierzyć się z niższymi taryfami wynoszącymi odpowiednio 17,4 i 19,9 proc. Nowe taryfy są dodatkiem do zwykłych 10-proc. ceł, które UE pobiera od importu.

Komisja ustaliła, że ​​dotacje przyznawane chińskim producentom samochodów (w różnej wysokości, zależnie od firmy) przybrały formę tanich pożyczek, niedrogiej ziemi i bezpośrednich zachęt do sprzedaży pojazdów elektrycznych. Producenci uzyskali również pomoc w pokryciu kosztów baterii. Zdaniem KE, SAIC i Geely mają dostęp do baterii za „niewystarczające wynagrodzenie”. BYD produkuje co prawda własne baterie, może jednak skorzystać z dotowanych surowców, przede wszystkim litu.

Zgodnie z doniesieniami mediów w raporcie wspomina się również o nierzetelnym ratingu chińskich firm, które uzyskały od tamtejszych instytucji finansowych najwyższe oceny kredytowe, mimo że kontrola KE wykazała zdecydowanie gorsze parametry.

Automotive News: SAIC chce dodatkowych rozmów z KE

Dodatkowe unijne cła na auta z Chin wywołują różne reakcje chińskich producentów. SAIC Motor poinformował, że zwróci się do Komisji Europejskiej o przesłuchanie w sprawie dodatkowych ceł. Firma uważa, że „Komisja Europejska pominęła część informacji i kontrargumentów przedstawionych przez SAIC w trakcie dochodzenia”.

„Dealer”: Ostatnie dni na zgłaszanie nominacji do Nagród Rynku Dealerskiego

Źródło: dealerkongres.pl

Tylko do najbliższego piątku można zgłaszać swoich faworytów do tegorocznej edycji Nagród Rynku Dealerskiego, czyli branżowych „Oskarów” dla najlepszych i najbardziej aktywnych firm i osób w sezonie 2023/2024. Na tym etapie zgłoszeń może dokonywać każdy, w następnej kolejności nasza redakcja wybierze po 3 oficjalne nominacje w każdej z 8 kategorii (Grupa Dealerska, Dealer z 1-2 lokalizacjami, Dealer Aut Używanych, Dealer Flotowy, Dealer Dobrych Uczynków, Menedżer Roku, Wschodząca Gwiazda Rynku Dealerskiego, Człowiek Roku Miesięcznika Dealer). Laureaci Nagród zostaną uhonorowani 24 września w Łodzi podczas wieczornej gali 15. Kongresu Dealerów.

Zachęcamy do wskazywania najlepszych Państwa zdaniem przedstawicieli branży automotive. Nominacje można wysyłać za pomocą formularza on-line do 12 lipca (do godz. 23.59).

Bankier: Strefy Czystego Transportu wpłyną na podejście Polaków do aut?

Źródło: bankier.pl

Od 1 lipca br. w części Warszawy obowiązuje Strefa Czystego Transportu (SCT). Obejmuje ona obszar 37 km2. powierzchni miasta, w tym znaczną część Śródmieścia oraz fragmenty sąsiednich dzielnic. W ramach strefy „ograniczony został wjazd samochodów emitujących najwięcej szkodliwych spalin. Wśród nich znalazły się auta z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2, a także pojazdy z silnikiem Diesla mające ponad 19 lat lub niespełniające normy Euro 4” – czytamy w artykule. Wprowadzenie podobnych stref planują również inne miasta.

Media wskazują, że wdrożenie specjalnej strefy w stolicy skłania kierowców do rozważenia wymiany samochodu. Według najnowszego raportu Sixt Polska, taki krok analizuje 44 proc. kierowców. Najbardziej skłonni do zmiany auta z powodu wprowadzenia SCT są mieszkańcy miast o populacji od 50 do 200 tys. (45 proc. wskazań w tej grupie) oraz dużych aglomeracji powyżej 200 tys. (41 proc.) Częściej rozważają to osoby pracujące na pełen etat (44 proc.) lub jego część (41 proc.) – wynika z badania.

„Dealer”, Wirtualny Nowy Przemysł: Stokrotka z siecią ładowarek

Sieć sklepów Stokrotka poinformowała, że w 114 lokalizacjach w Polsce powstanie 276 nowych punktów ładowania „elektryków”. Firma nawiązała w tym celu współpracę z Inbalance grid, litewskim twórcą inteligentnych rozwiązań w zakresie elektromobilności. Stacje ładowania przy sklepach Stokrotki pojawią się m.in. w Lublinie, Warszawie, Łodzi, we Wrocławiu oraz w mniejszych miastach i miejscowościach (także takich, w których brakuje obecnie jakiejkolwiek infrastruktury).

Automotive News: BYD z fabryką w Turcji

Według nieoficjalnych rządowych doniesień Turcja wkrótce ogłosi umowę z chińskim producentem samochodów elektrycznych BYD na budowę fabryki o wartości 1 miliarda dol. Zarówno BYD jak i Ankara odmówiły komentarza w tej sprawie, jednak media zwracają uwagę, że nowa fabryka może ułatwić chińskiej firmie dostęp do Unii Europejskiej, z którą Turcja ma umowę o unii celnej. Może się to okazać szczególnie istotne, jeśli KE zdecyduje o przedłużeniu tymczasowych, podwyższonych ceł na importowane auta elektryczne z Chin.

8/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Chińscy producenci rozważają podniesienie cen

4 lipca Unia Europejska potwierdziła nałożenie tymczasowych ceł na pojazdy elektryczne sprowadzane z Chin. Najwyższą – 37,6-proc. – stawką zostało obciążone należące do grupy SAIC MG Motor. Informacje napływające z europejskich centrali marki sugerują raczej, że producent nie będzie na razie podnosił cen. Inaczej do sprawy podchodzi Nio – firma przyznała, że może dostosować cennik do nowych barier.

Grupa Stellantis może być zmuszona pod koniec roku do zablokowania zamówień na auta benzynowe oraz z silnikiem Diesla w Wielkiej Brytanii. Jak donosi „Car Dealer Magazine”, tak radykalny ruch byłby wynikiem problemów z uzyskaniem parytetu sprzedaży pojazdów niskoemisyjnych na poziomie 22 proc.

Zeszły miesiąc przyniósł wzrost sprzedaży nowych aut w kluczowych gospodarkach Europy. Za ogólnymi zwyżkami nie podążył segment samochodów elektrycznych. Wyjątkiem są Włochy, gdzie nowe zachęty sprawiły, że rejestracje „elektryków” uległy podwojeniu względem czerwca 2023.

Automotive News, Auto Infos: Wzrosty cen aut importowanych z Chin nie są przesądzone

4 lipca Unia Europejska potwierdziła nałożenie tymczasowych ceł na pojazdy elektryczne sprowadzane z Chin. Najwyższą – 37,6-proc. – stawką zostało obciążone należące do grupy SAIC MG Motor. Informacje napływające z europejskich centrali marki sugerują jednak raczej, że producent nie będzie na razie podnosił cen. O sprawie informuje m.in. francuski serwis Auto Infos, powołując się na słowa przedstawicieli lokalnej dywizji brandu, z których wynika, że firma przewidziała wprowadzenie nowych ceł i z wyprzedzeniem pozyskała około 5 tys. elektrycznych modeli, które powinny wystarczyć do listopada (czyli do momentu, gdy państwa członkowskie UE ostatecznie zadecydują o przyszłości taryf).

Podobne wieści napływają także z południa. Andrea Bartolomeo, dyrektor MG na włoskim rynku, zaznaczył, że na tę chwilę producent nie planuje żadnych zmian w cenniku. W najbliższym czasie cen nie podniesie również Dacia, która sprowadza elektrycznego Springa prosto z Chin. Rzecznik marki wskazał, że z czasem może się to zmienić, ale nie będą to ruchy gwałtowne.

Inaczej do sprawy podchodzi Nio, które w Europie sprzedaje luksusowego sedana ET7. Firma przyznała, że może dostosować ceny do nowych barier. Pytanie, czy przy obecnej – niezbyt wysokiej – sprzedaży producenta taki ruch nie przekreśliłby do końca lokalnych ambicji marki.

„Car Dealer Magazine”: Zamówienie spalinowych aut Stellantisa w UK może okazać się niemożliwe

Grupa Stellantis może być zmuszona pod koniec roku do zablokowania zamówień na auta benzynowe oraz z silnikiem  Diesla w Wielkiej Brytanii. Jak donosi „Car Dealer Magazine”, tak radykalny ruch byłby wynikiem problemów z uzyskaniem parytetu sprzedaży pojazdów niskoemisyjnych na poziomie 22 proc. Zgodnie z prawem UK za każde auto, które przekroczy ten próg, producent będzie musiał zapłacić około 15 tys. funtów kary.

Maria Grazia Davino, szefowa brytyjskiego oddziału koncernu, w wywiadzie dla serwisu przekazała, że jeśli producentowi nie uda się spełnić wymogów, to zdecyduje się raczej na tymczasowe ograniczenie dostaw aut spalinowych aniżeli płacenie kar. – Grzywny z tego tytułu nie są dla nas opcją (…) to nie etyczne (…) nie będziemy płacić kar – czytamy.

Autovista24, Autohaus: Największe rynki motoryzacyjne UE na plusie w czerwcu

Zeszły miesiąc przyniósł wzrost sprzedaży nowych aut w kluczowych gospodarkach Europy. W Niemczech Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) zarejestrował 297,3 tys. pojazdów – o 6,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Za ogólnymi zwyżkami nie podążył segment aut elektrycznych, który zanotował 18,1-proc. spadek, do 43,4 tys. aut.

Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja we Włoszech, gdzie nowe zachęty sprawiły, że rejestracje „elektryków” uległy podwojeniu względem czerwca 2023 r. (+117,4 proc.; 13,4 tys. szt.), napędzając rynkowe wzrosty. W sumie z dealerskich salonów wyjechało 160 tys. nowych samochodów, o 15,1 proc. więcej niż rok temu. Nieco gorzej wyglądają sprawy w Hiszpanii oraz we Francji. Na Półwyspie Iberyjskim branża utrzymała się nad kreską, ale wzrosty (także w segmencie aut elektrycznych) były mocno ograniczone (+2,2 proc.; 103,4 tys. szt.).

Francja jako jedyny kraj z tego grona zaliczyła spadek. Spadek nieduży, bo jedynie o 4,8 proc. (do 181,7 tys. aut), ale na który wpłynęła też słabsza sprzedaż BEV-ów (-10,4 proc.; 29,8 tys. szt.).

Autovista24: Spadek wartości rezydualnych w Europie

W czerwcu wartość RV aut trzyletnich bądź dysponujących przebiegiem rzędu 60 tys. zanotowała najgorszy wynik w 2024 r. na siedmiu rynkach analizowanych przez serwis Autovista24 (mowa tu o Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, UK, Szwajcarii oraz Austrii). Spadki notowała większość segmentów, ale najgorzej wygląda sytuacja używanych „elektryków”, które po 36 miesiącach w zależności od kraju zachowywały od 34,3 do 49,5 proc. ceny wyjściowej. Lepiej radziły sobie hybrydy plug-in (zakres od 45,3 do 57 proc.), pojazdy benzynowe (od 48,5 do 60,1 proc.) oraz diesle (od 46,6 do 56,9 proc.), ale liderem pod kątem utrzymania wartości były klasyczne hybrydy, które w Szwajcarii kosztowały średnio 50,3 proc. „bazy”, zaś w Hiszpanii – aż 65,2 proc.

„Car Dealer Magazine”, „Dealer”: Suzuki zwycięzcą brytyjskiego badania Car Dealer Power 2024

„Car Dealer Magazine” ogłosił wyniki rankingu Car Dealer Power 2024, czyli branżowego badania satysfakcji. Nowym liderem zostało Suzuki, choć w czołówce nie doszło do większych zmian, a pierwszą czwórkę, chociaż w innej konfiguracji, stanowiły te same marki, co przed rokiem. Podium uzupełniły Toyota oraz BMW, a na kolejnych miejscach uplasowały się Kia wraz z siostrzanym Hyundaiem.

Ranking, w którym oceniono w sumie 25 marek, zamknęło MG, ale niewiele lepiej poradziły sobie Vauxhall, oraz, co może być niespodzianką dla polskich dealerów, Volvo, czyli aktualny lider satysfakcji na polskim rynku.

Auto Infos: Zbadano, co by zachęciło kierowców do zakupu „elektryków”

Źródło: auto-infos.fr

Francuska firma sondażowa Ipsos przeprowadziła badanie w USA na temat gotowości kierowców do zakupu pojazdu elektrycznego lub hybrydy typu plug-in. Z sondażu wynika, że respondentów nadal zniechęcają głównie cena (59 proc.), koszty utrzymania (36 proc.) i osiągi pojazdu w bardzo niskich lub wyjątkowo wysokich temperaturach (również 36 proc).

A co byłoby zachętą do zakupu „elektryka”? Dostęp do bezpłatnych publicznych stacji ładowania oraz możliwość szybkiego naładowania auta przekonałyby 38 proc. respondentów. W badaniu wzięło udział 2804 kierowców, którzy posiadają pojazdy z tradycyjnym napędem.

5/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: GSR2 wchodzi w życie

7 lipca zacznie obowiązywać GSR2. Celem nowego unijnego rozporządzenia jest poprawa bezpieczeństwa, ale wielu ekspertów zastanawia się, w jakim stopniu regulacja wpłynie na ceny pojazdów. Zmiana dotyczy nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii.

Głównym tematem serwisów motoryzacyjnych jest dziś domniemany plan Europejskiej Partii Ludowej dotyczący modyfikacji zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych w 2035 r. Choć zagadnienie jest „podgrzewane” przez media, wydaje się, że jego znaczenie dla branży oraz klientów jest raczej ograniczone – ponownie na tapet przywołane zostały auta wykorzystujące tzw. paliwa syntetyczne.

W czerwcu w Polsce zarejestrowano 12 056 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 21,06 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeszcze lepiej prezentują się dane za pierwsze półrocze, bo w tym okresie z salonów wyjechało 66 238 pojazdów z tej kategorii, co przełożyło się na wzrost rzędu 22,75 proc.

Portal Samorządowy, „Wprost”: 7 lipca zacznie obowiązywać unijne rozporządzenie GSR2

Celem nowego rozporządzenia jest poprawa bezpieczeństwa, ale wielu ekspertów zastanawia się, w jakim stopniu GSR2 (General Safety Regulation) wpłynie na ceny pojazdów. Zgodnie z regulacją auta opuszczające taśmę produkcyjną będą musiały zostać obowiązkowo wyposażone w co najmniej 20 nowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, a jednym z nich będzie system monitoringu uwagi kierowcy (ADDW). Montaż ADDW to kosztowna sprawa, ale kierowcy na razie nie muszą się nią przejmować. Przepisy wchodzące w życie 7 lipca br. dotyczą tylko nowych samochodów  w dodatku tych, które dopiero przejdą homologację – czytamy w Portalu Samorządowym.

W przypadku pozostałych nowych pojazdów, czyli tych, które uzyskały już homologację, zamontowanie systemów będzie musiało odbyć się w przeciągu dwóch lat od wdrożenia regulacji. Zmiana dotyczy wszystkich samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii.

A co z cenami? Choć nie brakuje głosów, że nowe prawo uderzy w na ogół skromnie wyposażone najtańsze miejskie modele, to przedstawiciele branży wskazują, że wiele elementów GSR2 jest już traktowanych jako standard w niektórych markach, więc ich powszechna aplikacja nie będzie generowała znaczących kosztów.

Automotive News: Europejska Partia Ludowa chce osłabić zakaz sprzedaży spalinówek

Głównym tematem wielu serwisów motoryzacyjnych jest dziś domniemany plan Europejskiej Partii Ludowej (EPP), największej frakcji Europarlamentu, dotyczący modyfikacji zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych w 2035 r. Choć zagadnienie jest „podgrzewane” przez media, wydaje się, że jego znaczenie dla branży oraz klientów jest raczej ograniczone – ponownie na tapet przywołane zostały auta wykorzystujące tzw. paliwa syntetyczne. Nowa technologia, neutralna pod kątem emisji CO2, miałaby podtrzymać żywotność napędów spalinowych.

O ustępstwa w tym zakresie w zasadzie od samego początku walczyli niemieccy liberałowie z FDP, ale z dotychczasowych opracowań wynika, że koszty eksploatacji samochodów opartych na tego typu rozwiązaniach byłyby znacznie wyższe w porównaniu z autami spalinowymi oraz elektrycznymi i mogłyby się sprawdzić wyłącznie w markach luksusowych. Szczegółowe plany EPP nie są jednak na razie znane.

Samar: Świetny wynik segmentu premium w Polsce

Źródło: samar.pl

W czerwcu zarejestrowano 12 056 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 21,06 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeszcze lepiej prezentują się dane za półrocze, bo w tym okresie z salonów wyjechało 66 238 pojazdów z tej kategorii, co przełożyło się na wzrost rzędu 22,75 proc. Po dwóch kwartałach udział segmentu premium w sprzedaży nowych aut wyniósł 23,9 proc.

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec czerwca 2024 roku zajęło BMW. Wynik bawarskiego producenta na polskim rynku to 13 682 zarejestrowane samochody, o 17,33 proc. więcej niż w takim samym okresie roku 2023 – pisze Samar. Pozycja wicelidera należy do Mercedesa, warto jednak podkreślić, że analiza nie obejmuje osobowych wersji vanów Citan, T, Vito, Marco Polo i Sprinter. W sumie klienci kupili 13 551 aut marki. To zwyżka o 51,1 proc. względem ubiegłego roku. Podium uzupełniło Audi z wynikiem na poziomie 13 260 nowych pojazdów (+3,77 proc.).

Money, Forsal: Pesymistyczne prognozy NBP

Rada Polityki Pieniężnej utrzymała stopy procentowe na dotychczasowym poziomie, co oznacza, że stopa referencyjna nadal wynosi 5,75 proc. Choć decyzja RPP była spodziewana, powód do zmartwień mogą stanowić przewidywania NBP względem inflacji. Zgodnie z projekcją banku roczna dynamika cen w 2024 r. znajdzie się z 50-proc. prawdopodobieństwem w przedziale 3,1-4,3 proc. (w marcu szacowano 2,8-4,3 proc.). Duże rozbieżności pojawią się w 2025 r., bo tu różnica może wynieść nawet kilka punktów procentowych (3,9-6,6 proc. według prognozy lipcowej; 2,2-5 proc. zaprezentowane w marcu). W efekcie obniżki stóp nie powinniśmy spodziewać się wcześniej niż w drugiej połowie 2025 r.

„Nikkei”: Nissan i Honda zacieśniają więzi, by konkurować na rynku „elektryków”

Źródło: asia.nikkei.com

Wiodący japońscy producenci samochodów prowadzą rozmowy w celu stworzenia i wykorzystania w swoich modelach ustandaryzowanego oprogramowania i infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Współpraca ma doprowadzić do obniżenia kosztów produkcji, a co za tym idzie zwiększenia konkurencyjności obu marek w segmencie „elektryków” na rynku globalnym.

Według dziennika „Nikkei” Honda i Nissan planują również standaryzację części sterujących, w tym pedałów gazu i hamulców, a także podstawowych konstrukcji systemów wspomagania kierowcy. Partnerstwo strategiczne rozwijane jest w myśl porozumienia koncernów zapowiedzianego na początku marca tego roku.

„Car Dealer Magazine”: Group 1 coraz mocniej inwestuje w Europie

Amerykański gigant branżowy Group 1 Automotive sfinalizował zakup czterech stacji Mercedesa należących do brytyjskiej firmy L&L. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ firma z USA, obecna na Wyspach od 2007 r., ostatnimi czasy zaczęła wykazywać coraz większe zainteresowanie sprzedażą po tej stronie Atlantyku. To właśnie Group 1 Automotive ma być odpowiedzialne za przejęcie ponad 50 lokalizacji Inchcape’u na terenie Wielkiej Brytanii – oczekuje się, że do zamknięcia gigantycznej transakcji dojdzie w trzecim kwartale. Na początku roku amerykańska grupa dysponowała 55 stacjami reprezentującymi 14 marek. Wygląda na to, że firmy wywodzące się z USA i Kanady coraz pewniej czują się na europejskiej, a może lepiej: brytyjskiej ziemi.

4/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Europa podzielona ws. ceł

Już dziś wejdą w życie tymczasowe cła na auta elektryczne importowane z Chin. Ponadnormatywnym barierom sprzeciwiają się przede wszystkim Niemcy, którzy szukają możliwości złagodzenia nowych przepisów, ale w wielu innych krajach dyskusja na temat ceł pozostaje otwarta. Według Automotive News w grupie „niezdecydowanych” znajdują się m.in. Polska, Czechy, Irlandia czy Grecja.

Zmiany w Krajowym Planie Odbudowy zaproponowane przez polskie władze zostały zaakceptowane w Brukseli, co, jak podaje, „Rzeczpospolita”, oznacza m.in. rezygnację z podatku od aut spalinowych.

W czerwcu 2024 r. w Polsce zarejestrowano 78 600 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 17,3 proc. więcej niż rok wcześniej. To 12. z kolei miesiąc wzrostu – informuje Samar.

Automotive News: Niemcy przeciwni dodatkowym cłom, Francja i Włochy za

Źródło: autonews.com

Już dziś wejdą w życie tymczasowe cła na auta elektryczne importowane z Chin. Nowe stawki mają w założeniu chronić europejski przemysł, ale decyzja Komisji Europejskiej nie spotkała się z jednomyślną aprobatą ze strony państw członkowskich. Ponadnormatywnym barierom sprzeciwiają się przede wszystkim Niemcy, którzy szukają możliwości złagodzenia nowych przepisów, ale w wielu innych krajach dyskusja na ten temat pozostaje otwarta. Według Automotive News w grupie „niezdecydowanych” znajdują się m.in. Polska, Czechy, Irlandia czy Grecja.

Z uwagi na unijne prawo odrzucenie projektu KE nie jest łatwe – w tym celu Niemcy musieliby zbudować blok składający się z przynajmniej 15 państw reprezentujących 65 proc. populacji UE. Na tę chwilę wydaje się to zadaniem bliskim niemożliwemu, bo na dodatkowe cła naciskają Francuzi, Włosi i Hiszpanie, którzy dysponują minimum niezbędnym do odrzucenia niemieckiego weta. Nie brakuje jednak głosów, że europejscy decydenci czekają na „właściwą” kontrofertę ze strony Pekinu – ledwie kilka dni temu pojawiły się informacje, że władze Chin są gotowe obniżyć cła na pojazdy z dużą pojemnością silnika importowane z Europy, jeśli Unia wycofa się z własnego projektu.

„Rzeczpospolita”, Krajowy Plan Odbudowy: Komisja Europejska zatwierdziła zmiany w KPO

Źródło: rp.plkpo.gov.pl

Zmiany w Krajowym Planie Odbudowy zaproponowane przez polskie władze zostały zaakceptowane w Brukseli, co, jak podaje „Rzeczpospolita”, oznacza m.in. rezygnację z podatku od samochodów spalinowych. W zamian za to rząd zobowiązał się jednak do wdrożenia nowego planu dopłat do „elektryków”, który, jak wynika z zapowiedzi, tym razem obejmie również pojazdy używane (o czym piszemy szerzej w bieżącym wydaniu „Dealera”).

Na KPO będzie składało się 34,5 mld euro w pożyczkach i 25,3 mld euro w dotacjach – w sumie 59,8 mld euro. Decyzję KE musi jeszcze przyjąć Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN), co według informacji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej powinno nastąpić 16 lipca.

Samar: 12. miesiąc wzrostów w imporcie

Źródło: samar.pl

W czerwcu 2024 r. w Polsce zarejestrowano 78 600 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 17,3 proc. więcej niż rok wcześniej. To 12. z kolei miesiąc wzrostu – informuje Samar. Wiek importowanych aut w pierwszym półroczu wyniósł 12,2 roku.

Najczęściej sprowadzamy samochody z Niemiec (prawie 250 tys. szt. od początku roku), ale ważną rolę w tym procederze odgrywają również rynki francuski (50,4 tys. szt.), belgijski (35,7 tys. szt.) i amerykański (32,5 tys. szt.). W ostatnim czasie liczba pojazdów importowanych z USA istotnie wzrosła – aż o 65 proc.

Carscoops: Suzuki ograniczy ofertę modelową w Europie

Źródło: carscoops.com

Japoński producent samochodów ogłosił, że w związku z zaostrzeniem przepisów dotyczących emisji spalin na naszym kontynencie na początku 2025 r. wstrzyma sprzedaż modeli Swift Sport, Ignis, Swace i Jimny. Ograniczenia najszybciej zostaną wprowadzone na drugim co do wielkości europejskim rynku producenta – w UK.

Suzuki Motor Corporation zapowiada, że w ramach „przygotowań do transformacji marki i jej sieci dealerskiej, mającej na celu dostosowanie produktów do wszystkich przepisów brytyjskich i unijnych”, skupi się na hybrydach i pojazdach elektrycznych. Pierwszy BEV ma wyjechać na drogi w przyszłym roku (nie podano dokładnej daty). Według zapowiedzi z jesieni ubiegłego roku będzie to crossover eVX z ogniwami o pojemności 60 kWh i zasięgiem 550 km.

Koncern spodziewa się też, że ogólna sprzedaż jego samochodów w Europie spadnie w tym roku o 19 proc. (do 191 tys. szt. w porównaniu z 236 tys. w zeszłym roku).

Automotive News: Mniej przejęć na amerykańskim rynku

Źródło: autonews.com

Serwis Automotive News opublikował dane dotyczące liczby transakcji, do których doszło w Stanach Zjednoczonych w 2023 r. i w pierwszym kwartale 2024 r. Z analizy wynika, że zeszły rok był nieco bardziej spokojny względem poprzednich lat. W sumie w 2023 r. przeprowadzono 381 transakcji, które objęły 562 salony. To o 22 akwizycje mniej niż w 2022 r. Gorsze wyniki mogą być rezultatem mniejszej aktywności lidera amerykańskiego rynku – Lithii Motors, która przejęła „zaledwie” 16 obiektów, co wystarczyło do zajęcia drugiej lokaty w tej kategorii za Grupą Asbury (20 nowych lokalizacji).

Spowolnienie widać także w 2024 r., bo 78 transakcji w pierwszym kwartale to najniższy wynik od trzech lat. Co warto jednak podkreślić, przejęcia realizowane w poprzednich miesiącach „ważyły” odpowiednio więcej – właściciela zmieniło bowiem 159 stacji. To nowy trend, który może sugerować, że dealerzy coraz śmielej podchodzą do akwizycji całych grup. Trend, który pojawił się już także w Europie.

Auto Infos: Volvo przeniesie produkcję do Europy

Źródło: auto-infos.fr

Jednym z efektów wdrożenia nowych ceł na auta elektryczne importowane z Chin jest rosnąca presja na producentach, by „budowali się na miejscu”, zamiast opierać się na fabrykach zlokalizowanych w Państwie Środka. Serwis Auto Infos podaje, że taki transfer planuje Geely-Volvo, które chce w 2025 r. przenieść produkcję elektrycznego SUV-a EX30 do belgijskiej Gandawy.

Według serwisu przedwczesny powrót do UK mogłoby rozważyć BMW – modele Mini Aceman oraz Mini Cooper są bowiem zagrożone dodatkowym cłem, a dotychczasowy harmonogram miał ponoć zakładać zmiany lokalizacyjne dopiero w 2026 r.

3/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Najlepszy czerwiec od 1999 r.

Zaczynamy od wyników sprzedaży na polskim rynku. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w zeszłym miesiącu zarejestrowano w Polsce 56 942 nowe samochody osobowe i dostawcze do 3,5 t. – o 19,58 proc. więcej niż rok wcześniej. W sumie w pierwszym półroczu z dealerskich salonów wyjechało 309 819 aut, co przełożyło się na 14,65-proc. wzrost.

Firma AlixPartners opublikowała raport, z którego wynika, że do końca dekady chińscy producenci będą odpowiadali za 33 proc. globalnej sprzedaży nowych aut. Gdzie analitycy upatrują największych szans chińskiego sektora automotive? Kluczowy może okazać się rynek macierzysty (wzrost z 59 do 72 proc.), ale istotną rolę mogą odegrać także Rosja (z 33 do 69 proc.) oraz Europa (z 6 do 12 proc.).

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował o zwiększeniu puli programu „Mój elektryk” o dodatkowe 60 mln zł. Pieniądze te mają pozwolić dofinansować ok. 2 tys. aut.

Samar: Czerwiec z dużym wzrostem w segmencie pojazdów osobowych

Źródło: samar.pl

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w zeszłym miesiącu zarejestrowano w Polsce 50 217 nowych samochodów osobowych – o 20,77 proc. więcej niż rok wcześniej. Jak podaje Samar, to najlepszy czerwcowy wynik od 1999 r. W sumie w pierwszym półroczu z dealerskich salonów wyjechało 276 945 osobówek, co przełożyło się na 16,04-proc. wzrost.

Markowym liderem pozostaje Toyota: 52,1 tys. nowych aut japońskiego producenta zarejestrowanych od stycznia to o 18,9 proc. więcej niż przed rokiem, a zarazem rezultat gwarantujący udział w rynku na poziomie 18,8 proc. Pozycję numer dwa utrzymała Skoda, z wynikiem rzędu 30,4 tys. pojazdów, o 17,2 proc. lepszym niż na tym samym etapie ubiegłorocznych „zmagań”. Podium uzupełnia Volkswagen, który podtrzymał liczby z 2023 r., sprzedając… o dwa auta więcej (17,7 tys.).

Liderem segmentu premium po sześciu miesiącach został Mercedes (14 tys. szt.), z niewielką przewagą nad BMW (13,7 tys.) i Audi (13,3 tys.).

Automotive News, „Dealer”: Jedna trzecia rynku nowych aut w rękach Chińczyków do 2030 r.?

Firma AlixPartners opublikowała raport, z którego wynika, że do końca dekady chińscy producenci będą odpowiadali za 33 proc. globalnej sprzedaży nowych aut. To znaczny wzrost względem danych bieżących – obecnie udział marek wywodzących się z Państwa Środka wynosi 21 proc. Gdzie analitycy upatrują największych szans chińskiego sektora automotive? Kluczowy może okazać się rynek macierzysty (wzrost z 59 do 72 proc.), ale istotną rolę mogą odegrać także Rosja (z 33 do 69 proc.) oraz Europa (z 6 do 12 proc.).

Mniejszy wpływ tamtejszych producentów, po części z uwagi na nowe stawki celne, zaobserwujemy natomiast w USA (z 1 do 3 proc.). – Warto jednak dodać, że firmy pochodzące z Państwa Środka mogłyby liczyć – wskutek porozumienia między Stanami, Meksykiem i Kanadą – na wjazd aut z Meksyku do USA bez obawy o cła (pod warunkiem, że 75 proc. części pojazdu będzie pochodzić z Ameryki Północnej, a zarazem 40 proc. z miejsc, gdzie płaca wynosi minimum 16 dol. za godzinę) – czytamy w „Dealerze”.

Wirtualny Nowy Przemysł: Budżet programu „Mój elektryk” zasilony kolejnymi milionami

Źródło: wnp.pl

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował o zwiększeniu puli programu „Mój elektryk” o dodatkowe 60 mln zł. Pieniądze te mają pozwolić dofinansować około 2 tys. kolejnych aut elektrycznych w ramach umów leasingu – pisze Wirtualny Nowy Przemysł. Decyzja o rozszerzeniu wsparcia wynika z faktu, że dotychczasowe środki programu znajdują się na wyczerpaniu. Dzięki nowemu zastrzykowi gotówki budżet „Mojego elektryka” zostanie zwiększony do 960 mln zł. 

Renault: Producent obniży koszty ogniw do swoich „elektryków”

Francuski producent samochodów rozwija technologię ogniw EV typu LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe). Będą one konfigurowane w technologii CTP (Cell-to-Pack), czyli zintegrowane bezpośrednio z pojazdem, co pozwala na osiągnięcie większej gęstości energetycznej przy obniżeniu kosztów produkcji.

1 lipca należąca do Grupy Renault firma Ampere podpisała w tej sprawie umowę o współpracy z LG Energy Solution (LGES) i CATL. Jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym, „dzięki temu posunięciu od początku roku 2026 Ampere obniży koszty baterii w swoich pojazdach o około 20 proc.”. Umowa obowiązuje do 2030 r.

Obecnie w „elektrykach” Renault wykorzystywane są droższe ogniwa NCM. W komunikacie podkreślono, że technologia LFP stanowi obecnie realną alternatywę dla NCM. Jest mniej energochłonna i doskonale nadaje się do zastosowania w samochodach małych i średnich – czytamy.

Automotive News: Ram zwycięzcą badania jakości J.D. Power. Porsche najlepsze w segmencie premium

Źródło: autonews.com

Z rezultatów amerykańskiego badania J.D. Power wynika, że w 2024 r. właściciele aut zgłaszali średnio 195 problemów na każde 100 samochodów, co oznacza trzy usterki więcej niż rok wcześniej. Liderem niezawodności okazał się Ram, który zdobył 149 pkt (im mniej, tym lepiej). Dalsze miejsca zajęły kolejno Chevrolet (160 pkt), Hyundai (162 pkt), Kia (163 pkt) i Buick (164). W segmencie premium dominowało z kolei Porsche (172 pkt), wyprzedzając przede wszystkim Lexusa (174 pkt).

Niezły wynik osiągnął również numer jeden polskiego rynku, czyli Toyota (192 pkt). Nie najlepiej radziły sobie natomiast marki niemieckie – słabo wypadły zwłaszcza Volkswagen (241 pkt) i Audi (242 pkt). W badaniu wzięło udział prawie 100 tys. osób.

Autohaus: Sprzedaż salonów producenckich Mercedesa w Niemczech spotyka się z oporem

Źródło: www.autohaus.de

Od ponad dekady Mercedes stopniowo ogranicza sieć tzw. niederlassungów na terenie Europy (i nie tylko). Tego rodzaju ruchy mogliśmy ostatnio zaobserwować we Włoszech, ale także w Polsce. Z punktu widzenia firmy kluczowy pozostaje jednak rynek niemiecki, gdzie Mercedes dysponuje około osiemdziesięcioma producenckimi stacjami, które od jakiegoś czasu próbuje sprzedać. Według doniesień serwisu Autohaus – na razie z niewielkim powodzeniem.

Na drodze Mercedesa stoją m.in. rady zakładowe oraz związek zawodowy IG Metall, choć, co warto podkreślić, producent zaznaczył, że nie planuje zamykać obiektów ani zwalniać ludzi. W sumie w niemieckich salonach marki pracuje około 8 tys. osób.

2/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Model agencyjny – dealerzy MINI zaniepokojeni

Zaczynamy od wiadomości z zagranicy. Nie najlepsze wyniki wolumenowe MINI w krajach, w których firma postawiła na model agencyjny, budzą zaniepokojenie wśród europejskich dealerów marki, tym bardziej że 1 października nowy system zostanie wdrożony we Francji. Przedstawiciele sieci wskazują, że w obliczu dodatkowych ceł (część aut jest importowana z Chin) transformacja może nie być dobrym pomysłem.

Serwis Autohaus opublikował wyniki MarkenMonitor 2024, niemieckiego raportu dotyczącego zadowolenia autoryzowanych dealerów ze współpracy z importerami. Zwycięzcą zestawienia, tak jak przed rokiem, zostało Porsche, wyprzedzając Subaru oraz Cuprę.

Związana z chińskim Geely marka Lynk&Co zmieni dotychczasowy model dystrybucji w Europie. Do tej pory brand opierał się na tzw. klubach, nastawionych na interakcje społeczne oraz subskrypcję online. W przyszłości w niektórych krajach za sprzedaż Lynk&Co będą odpowiedzialni wybrani dealerzy Volvo.

Auto Infos: Wyniki sprzedażowe MINI na rynkach „agencyjnych” budzą niepokój branży

Źródło: auto-infos.fr

Na początku roku producent wprowadził model agencyjny na trzech pilotażowych rynkach – w Polsce, Szwecji i we Włoszech. Rozwój nowego systemu dystrybucji z zainteresowaniem śledzili przedstawiciele branży z innych państw, bo nie jest tajemnicą, że Grupa BMW przymierza się do rozszerzenia modelu na pozostałe kraje UE.

Sytuacja budzi jednak rosnący niepokój wśród dealerów, na co zwrócił uwagę francuski branżowy serwis Auto Infos. Powodem zmartwień są nie najlepsze wyniki sprzedażowe marki na rynkach pilotażowych, ale też problemy innych producentów, którzy postawili na „agentów” – jeden ze sprzedawców wskazał choćby na trudną sytuację Stellantisa w Belgii. W sumie od początku roku MINI zanotowało 25-proc. spadek w Polsce i ponad 31-proc. we Włoszech. Trzeba jednak podkreślić, że marka radzi sobie w tym roku gorzej na większości europejskich rynków (-22,3 proc. r/r), trudno zatem jednoznacznie określić, w jakim stopniu na niższe wolumeny wpłynął właśnie model agencyjny. 1 października nowy system zostanie wdrożony we Francji.

Autohaus: Porsche liderem rankingu zadowolenia dealerów w Niemczech

Źródło: www.autohaus.de

Serwis Autohaus opublikował wyniki MarkenMonitor 2024, niemieckiego raportu dotyczącego zadowolenia autoryzowanych dealerów ze współpracy z importerami. Zwycięzcą zestawienia, tak jak przed rokiem, zostało Porsche, wyprzedzając Subaru, a także Cuprę. Czołową piątkę uzupełniły z kolei MINI oraz Toyota – obie marki zanotowały znaczący awans, kolejno o 7 i 5 pozycji.

W sumie w 26. edycji badania średnia ocena jakości współpracy poprawiła się o 0,17 pkt, kończąc trwającą pięć lat serię spadków (wynik uzyskany rok temu był najgorszy w historii rankingu). Do rekordowego pod kątem poziomu satysfakcji roku 2019 droga jest jednak nadal daleka – różnica wynosi w tym wypadku 0,73 pkt. Co ciekawe, Volkswagen, wolumenowy lider rynku nowych samochodów, został sklasyfikowany dopiero pod koniec drugiej dziesiątki zestawienia, między Skodą i Peugeotem.

Automotive News: Fiasko sprzedaży online. Volvo porzuca ambitny cel

Źródło: autonews.com

Na początku dekady Volvo zapowiadało, że do 2025 r. połowę swoich aut będzie sprzedawało w modelu online. 12 czerwca podczas Kongresu Automotive News Europe we Frankfurcie Bjorn Annwall, zastępca dyrektora generalnego marki, zapytany o to, jaki procent klientów kupuje pojazdy w internecie, odpowiedział, że jest to 0 proc. Zdaniem przedstawiciela Volvo sprzedaż aut bez jakiegokolwiek kontaktu między kupującym a salonem jest bardzo trudna, a sprawy komplikuje dodatkowo brak zgody co do tego, czym w rzeczywistości jest cyfrowa dystrybucja.

Procentowe cele sprzedaży online były zbyt ambitne i zbyt mało precyzyjne. (…) Zdecydowana większość klientów chce korzystać z rozwiązań omni-channel, uwzględniających zarówno internet, jak i fizyczne lokalizacje – tłumaczył podczas Kongresu Steve Young, dyrektor organizacji branżowej ICDP.

Auto Infos: Lynk&Co będzie dystrybuowane w sieci Volvo

Źródło: auto-infos.fr

Związana z chińskim Geely marka Lynk&Co najprawdopodobniej zmieni dotychczasowy model dystrybucji. Do tej pory brand opierał się na tzw. klubach, nastawionych na interakcje społeczne oraz subskrypcję online. Niezadowalające wyniki sprzedażowe (w 2023 r. we Francji do klientów trafiło jedynie 3,3 tys. egzemplarzy modelu 01, czyli jedna trzecia zaplanowanego wolumenu) sprawiły jednak, że producent postanowił „przeprosić” się z dealerami. Pierwotnie nie było jasne, komu przypadnie nowa marka w portfolio, ale serwis Auto Infos dotarł do informacji, że za sprzedaż Lynk&Co będą odpowiedzialni wybrani dealerzy Volvo. Ruch logiczny, biorąc pod uwagę biznesowe powiązania obu podmiotów.

Motor1: Technicy Nissana w USA szkolą klientów stacji dealerskich

Źródło: motor1.com

Zaproponowany przez Nissana program o nazwie „Second Delivery” to bezpłatne szkolenie dla osób kupujących nowe auto, które odbywa się zwykle dwa tygodnie po odbiorze samochodu. O terminie i miejscu, w którym odbędzie się instruktaż (np. w domu, pracy lub salonie dealerskim, gdzie dokonano zakupu) decyduje klient. Wszystko ustalane jest za pośrednictwem aplikacji MyNISSAN lub strony dla właścicieli Nissana.

Celem akcji jest zagwarantowanie klientowi czasu na samodzielne oswojenie się z technologią, nim będzie gotów skupić się na jej niuansach, oraz pogłębienie relacji z dealerem. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, klienci oczekują spersonalizowanej obsługi, która odpowiada ich oczekiwaniom i potrzebom – oświadczył w komunikacie prasowym Dan Mohnke, wiceprezes Nissana ds. handlu elektronicznego i obsługi klienta.

Na razie usługa dotyczy modelu Ariya (do tej pory przeszkolono ok. 5 tys. właścicieli tego auta). Jednak jeszcze w tym roku ma zostać rozszerzona na Rogue’a i Leafa.

Renault, Automotive News: Saudi Aramco kupi 10 proc. udziałów w spółce należącej do Renault i Geely

Aramco podpisało umowę nabycia 10 proc. udziałów w HORSE Powertrain Ltd., firmie oferującej globalne rozwiązania w zakresie układów napędowych. Grupa Renault oraz Geely zachowają po 45 proc. udziałów w kapitale zakładowym. Oczekuje się, że nowa spółka będzie produkować rocznie pięć milionów jednostek, obejmujących pełny asortyment zaawansowanych technologii układów napędowych dla partnerów na całym świecie.

1/07/2024

Dealerski Przegląd Prasy: Mercedes zainwestuje w „spalinówki”

Ola Källenius, prezes Mercedesa, zapowiada, że niemiecka marka będzie nadal udoskonalała swoje modele z silnikami spalinowymi. Taka strategia to skutek niższego popytu na auta elektryczne.

Grupa VW i SAIC podpisały 27 czerwca umowę, na podstawie której obie firmy wyprodukują wspólnie hybrydy plug-in oraz „elektryki”. Zgodnie z zapowiedzią pięć zelektryfikowanych modeli trafi do sprzedaży w latach 2026-2030.

Firma Motors kupiła markę Cazoo, choć kwota transakcji nie jest znana. Brytyjska platforma dystrybucji aut online przekształci się za sprawą przejęcia w marketplace, z naciskiem na urządzenia mobilne.

Reuters, Motor1, Automotive News: Mercedes inwestuje w auta spalinowe

Mercedes twierdzi, że jego cele dotyczące elektryfikacji były zbyt ambitne. Dziś – wskutek niższego popytu na „elektryki” – niemiecki gigant decyduje się na zdecydowane inwestycje w silniki spalinowe.

Prezes Mercedesa Ola Källenius przekonuje w wywiadzie dla niemieckiego tygodnika „Wirtschaftswoche”, że spalinowa technologia „wytrzyma jeszcze lata 30. XXI wieku”. Problem w tym, że konwencjonalne auta muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne przepisy, co wiąże się z ogromnymi inwestycjami. W tym roku Mercedes przeznaczy na sam dział aut osobowych 14 mld euro (choć w tej kwocie zawierają się też fundusze na elektryfikację i cyfryzację, przy czym Källenius przyznaje, że na rozwijanie zaawansowanej technologii spalania firma wyda więcej pieniędzy, niż planowała).

Mercedes stawia sobie za cel posiadanie w swojej ofercie konwencjonalnych układów napędowych na „najwyższym poziomie technologicznym”. Producent zweryfikował ostatnio swoje plany i zdecydował, że „elektryki” oraz hybrydy plug-in odpowiedzą do końca dekady prawdopodobnie za maksymalnie połowę jego całkowitej sprzedaży (50-proc. sprzedaż „elektryków” była pierwotnie celem Mercedesa już na 2025 r.).

Automotive News: VW i SAIC opracują razem hybrydy plug-in i „elektryki”

Źródło: autonews.com

Grupa VW i SAIC podpisały 27 czerwca umowę, w ramach której obie firmy wyprodukują wspólnie hybrydy typu plug-in oraz „elektryki”. Według zapowiedzi chińskiego koncernu pięć zelektryfikowanych modeli trafi do sprzedaży w latach 2026-2030, choć nie ujawniono, pod jakimi markami będą to samochody. Niemiecka firma ma nadzieję, że poprzez współpracę z SAIC będzie szybciej rozwijać się w zakresie aut elektrycznych.

Przypomnijmy, że 20 maja Grupa VW porozumiała się z SAIC także w kwestii wspólnego stworzenia inteligentnej platformy „elektryków” – Advanced Digitized Platform – dla marki Audi.

„Car Dealer Magazine”: Cazoo kupione przez Motors. Szykują się zmiany

Firma Motors kupiła markę Cazoo – podaje „Car Dealer Magazine”. Nieznana jest jednak kwota transakcji. Brytyjska platforma dystrybucji aut online przekształci się za sprawą przejęcia w marketplace, z naciskiem na urządzenia mobilne. Motors zapowiada, że w nadchodzących tygodniach pojawi się nowa aplikacja Cazoo, a następnie nowa strona internetowa, na której użytkownicy znajdą ponad 250 tys. ofert sprzedaży „używek”.

Będziemy opierać się na emocjach i zaangażowaniu, jakie marka Cazoo już wywołała wśród konsumentów, aby zapewnić naszym dealerom więcej zapytań o sprzedaż aut – przekonuje Barry Judge, dyrektor generalny Motors.

RiA: Stalowowolski dealer zapowiada otwarcie salonów DS-a i Jeepa

Wywodzący się ze Stalowej Woli dealer zapowiada oficjalnie w mediach społecznościowych, że już niedługo otworzy salony DS-a i Jeepa. Z ogromną radością ogłaszamy, że wkrótce otworzymy salon Jeepa w Grudziądzu [dealer prowadzi tam obecnie sprzedaż aut używanych oraz serwis Peugeota – red.]. To wyjątkowa okazja, by poznać bliżej tę legendarną markę samochodów, która od lat podbija serca miłośników przygód i off-roadu – ogłasza w serwisie Facebook RiA. Dealer informuje też, że niedługo otworzy salon DS-a w Stalowej Woli (obok obiektu Peugeota, Opla, Citroena i Fiata).

Orlen: Pierwsza ogólnodostępna stacja wodoru Orlenu w Polsce

Źródło: orlen.pl

Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną i całodobową stację wodoru. Kierowcy zatankują na niej samochody osobowe, ciężarowe oraz autobusy.

Punkt jest zlokalizowany na terenie stacji paliw Orlen przy ul. Warszawskiej 231 (w pobliżu pętli tramwajowej Miastowo). Kierowcy mają do dyspozycji trzy dystrybutory, z czego dwa o ciśnieniu 350 barów (to za ich pomocą zatankują autobusy i pojazdy ciężarowe) oraz jeden o ciśnieniu 700 barów dla aut osobowych.

Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.