Aktualności

Auta spalinowe i elektryki – razem czy osobno? Producenci nie pójdą drogą Forda

W odpowiedzi na ostatnie ruchy amerykańskiej firmy, część koncernów samochodowych zapowiedziała, że nie zamierza wydzielać działalności związanej z produkcją i sprzedażą pojazdów elektrycznych. Sceptycyzm wyrazili m.in. przedstawiciele Volkswagena oraz grupy Stellantis.

Zaczęło się od Forda – kilka miesięcy temu firma poinformowała o transformacji wewnętrznych struktur koncernu. Producent zapowiedział wówczas, że restrukturyzacja doprowadzi do powstania pięciu globalnych oddziałów, w tym oddzielnych dywizji dla aut spalinowych (Ford Blue) i elektrycznych (Ford Model E).

Szybko okazało się, że o podobnych rozwiązaniach myśli Renault. Luca de Meo, dyrektor zarządzający firmy, przekazał, że producent rozważa odseparowanie „elektrycznej” części koncernu. W grę wchodziło szybkie wejście nowej spółki (która docelowo nosiłaby nazwę New Mobility) na giełdę, co przyspieszyłoby zebranie funduszy niezbędnych do przestawienia biznesu na nowe tory.

Ale niewykluczone, że tym razem do efektu domina nie dojdzie, bo część najważniejszych graczy na rynku już przekazała, że – przynajmniej w najbliższym czasie – nie nosi się z podobnymi zamiarami. Richard Palmer, dyrektor finansowy grupy Stellantis, wskazał, że nie widzi wystarczających korzyści płynących z podziału, a koncern nie planuje obecnie istotnych zmian w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa. W podobnych słowach wypowiedzieli się również szef Volkswagena Herbert Diess oraz Harald Wilhelm, dyrektor ds. finansów Mercedes-Benz. Zdaniem tego ostatniego podobny podział byłby wyjątkowo niekorzystny ze względu na liczne podobieństwa przy produkcji i sprzedaży aut elektrycznych oraz spalinowych, a przy tym wynikający z nich efekt synergii.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.