Wywodząca się z Niemiec firma VEACT to wiodący dostawca kompleksowych rozwiązań cyfrowych wspierających dealerski biznes. – Wystartowaliśmy w 2010 r. jako start-up stworzony przez przedstawicieli branży motoryzacyjnej, z ofertą dopasowaną do konkretnych potrzeb salonów samochodowych. W ciągu kilkunastu lat dynamicznie się rozwijaliśmy i umacnialiśmy naszą pozycję w branży, systematycznie zdobywając zaufanie i uznanie wśród klientów – mówi Dariusz Gończ, country manager w polskim oddziale VEACT. Obecnie z oprogramowania firmy korzysta już ponad 1,3 tys. dealerskich oddziałów w całej Europie, a baza VEACT rozrosła się do 46 mln profili klientów stacji samochodowych.
Jednym z flagowych produktów firmy VEACT jest Marketing Cloud, wielofunkcyjna platforma służąca do prowadzenia profilowanych akcji marketingowych. Narzędzie można porównać do cyfrowego menedżera kampanii, który opracowuje indywidualny plan marketingowy dla salonu samochodowego, dobiera – na podstawie analizy danych klientów z bazy DMS – odpowiednie narzędzia, a na koniec generuje raporty, pozwalające na bardzo dokładną analizę skuteczności wdrożonych działań. – Digital marketing to rozwiązanie coraz częściej stosowane w branży automotive. I nic dziwnego – nie tylko pozwala ono dealerom zwiększyć obroty, ale i daje szanse na budowanie długofalowych relacji z klientami. Co niezmiernie istotne, wydatki związane z takimi kampaniami stanowią zazwyczaj ułamek kosztów generowanych przez tradycyjne działania marketingowe – tłumaczy Dariusz Gończ.
Dariusz Gończ:
W 2023 r. VEACT przeanalizował 229 mln
faktur i wysłał ponad 28 tys. kampanii do
ponad 6,7 mln precyzyjnie określonych
adresatów.
LEPSZA JAKOŚĆ, WIĘKSZY ZYSK
Cyfrowe kampanie realizowane w ramach platformy VEACT pozwalają firmom dealerskim wykorzystać w pełni potencjał nowoczesnego marketingu opartego na ich własnych danych. W tym przypadku sukces warunkuje zatem zawartość dealerskiego DMS-u – nie tylko ilość informacji, ale przede wszystkim ich jakość. Dlatego też specjaliści z firmy VEACT współprace z klientami zaczynają zazwyczaj od skrupulatnej analizy jakości danych stacji. – Często spotykamy się z sytuacją, że nawet połowa klientów w bazie dealera nie ma aktualnych zgód na przetwarzanie danych osobowych. W dużej części pozycji brakuje też kluczowych informacji – numerów telefonów czy adresów email. To oznacza, że dealer, który ma w bazie na przykład 20 tys. klientów, realnie wykorzystuje potencjał 30 proc. z nich – tłumaczy Dariusz Gończ.
Dzięki odpowiednim działaniom wdrożonym m.in. przy udziale dealerskiego działu BDC, uporządkowanie danych bardzo szybko przynosi pozytywne wymierne efekty. Zwykle okazuje się, że już kolejna cyfrowa kampanie dealer może skierować do kilku tysięcy osób więcej. – Zainteresowanie kampania zaledwie 15-20 proc. z nich oznacza kilkaset dodatkowych wizyt w salonie czy serwisie. A to nie tylko dodatkowe środki w kasie dealera, ale i gwarancja optymalnego wykorzystania potencjału jego stacji – wyjaśnia przedstawiciel VEACT w Polsce.
KOMUNIKACJA SZYTA NA MIARĘ
Podstawowa rola platformy VEACT Marketing Cloud jest automatyzacja kontaktów z klientami, ale realizowana w taki sposób, by przekaz idealnie trafiał w potrzeby i potencjalny obszar zainteresowań danej osoby. Proces zaczyna się od tzw. analizy witalności klienta, czyli oceny jego lojalności i „wartości” na postawie informacji zaciągniętych z systemu DMS. Oprogramowanie VEACT pobiera dane grupy klientów z ostatnich 3 lat i analizuje je pod kątem m.in. częstotliwości wizyt, kupionych usług czy wartości zapłaconych faktur. Na tej podstawie budowany jest indywidualny profil każdego klienta, na bazie którego system przygotowuje spersonalizowana kampanie marketingową.
– Zidentyfikowanie potencjalnych potrzeb klienta to już połowa sukcesu. Kolejnym bardzo ważnym elementem jest odpowiednie dopasowanie wysyłanych komunikatów. Przykładowo – jeżeli klient był u nas w zeszłym tygodniu na wymianie opon, to nie ma sensu wysyłać mu zaproszenia na tę samą usługę. Ale jeśli ostatnia wizyta w serwisie miała miejsce rok temu, to warto przygotować dla klienta specjalną ofertę, by skutecznie nakłonić go do powrotu do ASO – tłumaczy Dariusz Gończ. Jak dodaje, warianty komunikacji kierowanej do klientów w ramach VEACT Marketing Cloud są praktycznie nieograniczone. – Dealerzy, którzy z nami współpracują, mogą wybrać gotowe formaty, dostępne w ramach platformy lub zdecydować się na indywidualnie przygotowywane treści, zgodne ze standardami i polityką danej marki – mówi.
KORZYSCI CZARNO NA BIAŁYM
Automatyzacja komunikacji z klientem w ramach VEACT Marketing Cloud przynosi firmom dealerskim konkretne i co ważniejsze policzalne korzyści. Dzięki rozbudowanemu panelowi menedżerskiemu, właściciel firmy lub jego pracownicy mogą sprawdzić przebieg i ocenić rezultat każdej przeprowadzanej kampanii. – Dzięki integracji naszej platformy z dealerskim DMS-em otrzymujemy dostęp do szczegółowych danych, na przykład czy klient zareagował na przekaz i umówił się na wizytę w salonie – a jeśli tak, to ile pieniędzy wydał i na jakie usługi. Ta wiedza z perspektywy dealera jest niezwykle cenna, ponieważ pozwala dokładnie ocenić realne korzyści finansowe oraz optymalnie zaplanować kolejne kampanie – przekonuje Dariusz Gończ.
Co niezmiernie ważne, działania prowadzone za pośrednictwem VEACT Marketing Cloud w istotny sposób ograniczają koszty dealerstwa. Podstawowy miesięczny pakiet, w ramach którego można kompleksowo zrealizować dwie kampanie marketingowe, to wydatek rzędu 280 euro. Ale to nie koniec oszczędności. Digitalizacja w dużym stopniu odciąża bowiem pracowników działu marketingu i uwalnia czas, który jest niezbędny na przygotowywanie kampanii. Rozwiązanie VEACT automatyzuje dużą cześć zadań i tym samym pozwala zespołowi dealera skupić się na bardziej wydajnej pracy w pozostałych obszarach.
Odpowiedni i przemyślany przekaz marketingowy to dla dealerów również szansa na umocnienie relacji z klientami. Bo ci lubią czuć się traktowani wyjątkowo, niezależnie od tego, co kupują. – Jeśli klient widzi, że dana oferta została przygotowana specjalnie z myślą o nim, to rośnie prawdopodobieństwo, że odniesie się do niej pozytywnie. Potwierdzają to nasze wieloletnie doświadczenia – opowiada Dariusz Gończ. I dodaje – VEACT Marketing Cloud to gwarancja lepszych i bardziej angażujących kampanii, które skutecznie budują wizerunek dealera oraz wpływają pozytywnie na lojalność i retencje klientów.
W CYFROWĄ PRZYSZŁOŚĆ
Oferta firmy VEACT wyróżnia się wśród konkurencji również możliwością pełnej integracji praktycznie z każdym dostępnym na rynku dealerskim DMS-em. – Założenie jest proste – to my dopasowujemy się do klienta, a nie on do nas. Nasza platforma jest kompatybilna z 57 różnymi systemami DMS, co daje nam pole do współpracy z dealerami wszystkich działających w branży marek – wyjaśnia Dariusz Gończ. Firma stawia też na ciągły rozwój, nie tylko w zakresie podnoszenia funkcjonalności i atrakcyjności oferty, ale także systematycznego poszerzania grona klientów. – Rozwijamy się globalnie – aktualnie rozmawiamy z kilkoma markami na poziomie światowym. Motorem napędowym dla tych działań jest nasz nowy prezes Sunny Mehta, który wcześniej pracował m.in. dla Google’a i Apple’a – dodaje przedstawiciel VEACT.
Obecność firmy na polskim rynku dealerskim staje się coraz bardziej zauważalna. Do grona klientów VEACT należą m.in. Auto Fus Group, Dynamic Motors, Grupa Dobrzański czy Sikora. Cyfrowe rozwiązania oferowane przez VEACT testuje tez obecnie lider polskiego rynku, Grupa Cichy-Zasada. – Przynosimy dealerom gotowe, sprawdzone w całej Europie rozwiązanie, które pomoże im w pełni wykorzystać potencjał własnej bazy danych DMS i CRM, podnieść obroty i obniżyć koszty. Liczymy na to, że w najbliższym czasie umocnimy swoja pozycje również nad Wisłą, a tym samym będziemy mieli swój udział we wprowadzaniu polskiej branży motoryzacyjnej w cyfrowa przyszłość – podsumowuje Dariusz Gończ.