Aktualności

TOP10 laureatów Lidera Serwisu 2020

Jak informowaliśmy kilka dni temu, zwycięzcą Lidera Serwisu Blacharsko-Lakierniczego 2020 zostało Bemo Motors. Poniżej prezentujemy sylwetki firm, które znalazły się w TOP10 tegorocznego rankingu.

Miejsce 1: Bemo Motors Warszawa (74 pkt.)

Czwarty z rzędu triumf w rankingu – można powiedzieć, że wyjątkowy, ponieważ dealerowi udało się go osiągnąć z najwyższą w historii przewagą, która wyniosła aż 11 punktów (z identyczną przewagą triumfował też za pierwszym razem, w 2017 r., w kolejnych latach przewaga wynosiła dwa i trzy punkty). Jak wyglądało ostatnich 12 miesięcy w wykonaniu serwisu blacharsko-lakierniczego zlokalizowanego w Warszawie przy al. Krakowskiej? – Biorąc pod uwagę sytuację rynkową, u nas nie wyglądało to tak źle. Analizowany okres rozpoczęliśmy z dużym zapasem zleceń, co przełożyło się na spory wzrost w okresie od listopada 2019 r. do kwietnia 2020 r. Spadki zanotowaliśmy tylko w dwóch miesiącach – maju i sierpniu. Podobne zależności widać we wskaźniku średniego czasu naprawy. W tych lepszych miesiącach udawało się zejść poniżej 6 dni, ale potem było już gorzej, przede wszystkim ze względu na dłuższy czas oczekiwania na części i dodatki – wyjaśnia Rafał Olszewski, dyrektor ds. rozwoju opieki posprzedażowej Grupy Bemo. Mimo to 10-proc. wzrost liczby napraw w badanym okresie i utrzymanie wynoszącej 120 proc. efektywności to świetny wynik. Dorobek punktowy mógłby być jeszcze bardziej okazały, gdyby warszawskiej blacharni-lakierni udało się utrzymać ubiegłoroczny wskaźnik napraw powtórnych, który wynosił 0,39 proc. W tym aspekcie dealer zanotował minimalny regres (udział reklamacji wyniósł 0,48 proc.). Czwarte zwycięstwo w konkursie jest jednak faktem, a zwycięzców – jak wiadomo – się nie sądzi.

Miejsce 2: Plaza Motors Poland Warszawa (63 pkt.)

Gdy prześledzi się historię udziału warszawskiej blacharni-lakierni w konkursie na Lidera Serwisu Blacharsko-Lakierniczego, to jej tegoroczne drugie miejsce trudno nazwać dużą niespodzianką. Serwis zlokalizowany przy ul. Popularnej w Warszawie wygrywał ranking w 2014, 2015 i 2016 r. Wszystkie triumfy poszły na „konto” poprzedniego właściciela blacharni-lakierni – firmy Summit Motors Poland. W 2017 r., głównie z uwagi na zmiany właścicielskie, dealer zrobił sobie roczną przerwę od konkursu, by w 2018 r. wystartować w nim ponownie – już w „barwach” Plaza Motors Poland – i zająć wysokie, trzecie miejsce. Rok temu była to już druga lokata, identycznie jak w bieżącym. Serwis Plaza Motors Poland jest najlepszym przykładem na to, że aby starać się w tym roku o wysokie miejsce w rankingu, nie trzeba było zanotować wzrostu liczby napraw. Pod tym względem w ostatnich 12 miesiącach blacharnia-lakiernia zanotowała 20-proc. spadek. Nadrobiła jednak pozostałymi wskaźnikami, bardzo niskim udziałem napraw powtórnych, ponad 120- proc. efektywnością oraz rekordowo krótkim czasem naprawy, który – jak deklaruje dealer – wyniósł średnio zaledwie 3,5 dnia. Wysokie tempo naprawy umożliwia m.in. konsekwencja we wdrażaniu innowacyjnych technologii, choćby w zakresie wykorzystania podkładów UV czy lakierów bezbarwnych. W ubiegłym roku dealer zainwestował też w wymianę dwóch kabin lakierniczych. W bieżącym reagował na sytuację rynkową, pracując nad optymalnym zarządzaniem magazynem, analizą struktury napraw, możliwościami w zakresie upsellingu i lepszej sprzedaży materiałów lakierniczych.

Miejsce 3: Marvel Poznań (57 pkt.)

Po raz kolejny potwierdziło się, że zgłoszenie przez dealera poznańskiej blacharni-lakierni było dobrym ruchem. W ubiegłym roku uzyskała ona 42 punkty, które pozwoliły na zajęcie 9. miejsca. W tym roku dorobek jest aż o 15 „oczek” większy, co pozwoliło już na zajęcie miejsca na podium. Trudno to traktować jako przypadek. Wielkopolska blacharnia-lakiernia została zbudowana w 2018 r. z wykorzystaniem nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Zastosowanie hybrydowego rozwiązania komory lakierniczej wraz z suszarnią oraz ułożenie wszystkich procesów naprawczych od zera w oparciu o nowoczesne systemy do zarządzania blacharnią-lakiernią pozwala jej uzyskiwać wysokie wskaźniki (efektywność na poziomie nieco ponad 100 proc.), co przekłada się na systematyczny wzrost sprzedanych godzin, a także realizowanych napraw. W ostatnich 12 miesiącach dealer wykonywał ich średnio 66 miesięcznie, co jest wynikiem o ponad 40 proc. lepszym niż rok wcześniej!

Miejsce 4: Porsche Inter Auto Warszawa (53 pkt.)

Od momentu uruchomienia serwisu usytuowanego na terenie jednego z najbardziej imponujących kompleksów dealerskich w kraju jego pozycja w rankingu jest coraz wyższa. W 2018 r. było to miejsce 11., w 2019 r. – szóste, a w tym roku już czwarte. Trudno się dziwić, skoro mowa o jednym z najnowocześniejszych obiektów pod względem przepustowości oraz wyposażenia, posiadającym m.in. strefę do napraw nadwozi multimateriałowych z odciągami do pyłu aluminiowego i pyłów mieszanych rekomendowaną przez producentów aut. Każde stanowisko w dziale blacharskim posiada podnośnik, a serwis jest przystosowany do napraw zarówno aut osobowych, sportowych, jak i użytkowych. Mimo kryzysu warszawska blacharnia-lakiernia zanotowała wzrost liczby wykonywanych zleceń i to aż o 11 proc. Na uwagę zasługuje również krótki czas naprawy, który wynosi średnio zaledwie 4 dni.

Miejsce 5: Duda Cars Golęczewo k. Poznania (50 pkt.)

Wielkopolski serwis debiutuje w zestawieniu – i to od razu na wysokim, piątym miejscu, co każe sądzić, że w kolejnych latach może on walczyć o najwyższe lokaty (trzech członków kapituły już zresztą widziało dealera na podium). Mimo że serwis działa od 2019 r., już może pochwalić się efektywnością na poziomie 114 proc. To efekt m.in. licznych zaawansowanych rozwiązań, choćby tunelowego promiennika, pozwalającego skrócić czas suszenia lakieru do 50 proc. czy wyposażenia stref przygotowawczych w lakierni w technologię smart paint z funkcją grzania. Blacharnia-lakiernia firmy Duda Cars dysponuje również dużym potencjałem w zakresie liczby napraw. W ostatnich 12 miesiącach wykonała ich blisko 2,7 tys. Wydaje się jednak, że w przyszłym roku wynik może być jeszcze bardziej okazały. Mowa w końcu o serwisie, który dysponuje powierzchnią ponad 2000 m2, dwiema kabinami lakierniczymi oraz blacharnią posiadającą 14 stanowisk płaskich, w tym jedno przeznaczone do naprawy poszyć aluminiowych. Duda Cars obsługuje pojazdy osobowe, trucki, vany oraz auta klasyczne.

Miejsce 6: Renault Retail Group Warszawa, ul. Puławska (49 pkt.)

Dla flagowej blacharni-lakierni należącej do dealera to powrót do czołowej „10” zestawienia, w której była klasyfikowana aż pięciokrotnie, w tym trzykrotnie na podium. Mimo że w tym roku serwis obchodzi 15-lecie swojej działalności, wciąż dysponuje nowoczesnym wyposażeniem. Dba też o jakość usług, czego dowodzą m.in. prowadzone własne badania satysfakcji klientów. Firma przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa pracowników oraz klientów, co ma duże znaczenie w szczególności w czasie pandemii. Udowadnia też, że realizacja powyższych celów może iść w parze z osiąganiem wysokich wskaźników – efektywność serwisu to 111 proc., a średni czas naprawy wynosi 5 dni.

Miejsce 7: Grupa Carsed Warszawa (48 pkt.)

Ubiegłoroczny numer „3” rankingu. W tym roku warszawskiemu oddziałowi wywodzącej się z Siedlec grupy Carsed do podium nieco zabrakło, ale trzeba przyznać, że pandemia mocno dała się dealerowi we znaki. Szczególnie duży spadek zleceń obserwowany był w drugim kwartale, gdy napraw było o ponad 35 proc. mniej niż przed rokiem. Jednak w całym badanym okresie serwisowi kierowanemu przez Pawła Sobkowicza spadek liczby zleceń udało się ograniczyć do 9,9 proc. Dealerowi zależało też na ochronie miejsc pracy – ostatecznie udało mu się utrzymać zatrudnienie przy zmniejszeniu wymiaru etatów. Firma stara się również chronić zdrowie zespołu. O tym, że to przemyślana strategia świadczy choćby fakt, że zarządzający na bieżąco korygują procedury bezpieczeństwa. Od listopada wprowadzono pracę dwuzmianową, opierającą się na dwóch zespołach, które nie mają ze sobą kontaktu, co nawet w przypadku zachorowania jednego z pracowników ograniczy liczbę osób wysłanych na kwarantannę. Mimo trudnej sytuacji rynkowej dealer nie rezygnuje z inwestycji. Firma planuje zakupić nowoczesny mieszalnik, który zapewni w pełni zautomatyzowany dobór lakieru – praktycznie bez ingerencji człowieka. Pozwoli to na jeszcze większą wydajność pracy i wygenerowanie oszczędności, a także przyczyni się do większej ochrony środowiska.

Miejsce 8: Carserwis Warszawa (46 pkt.)

Ubiegłoroczny debiutant poprawił swoją pozycję w rankingu. W 2019 r. uzyskał 37 punktów, co pozwoliło na zajęcie 10. miejsca. Tym razem punktów jest o 9 więcej, co dało ósmą lokatę. Trzeba jednak przyznać, że firma nie przesypia trudnego okresu związanego z pandemią. Wykorzystuje specjalistyczne oprogramowanie wspomagające efektywne zarządzanie procesami i pracownikami, które pozwala na szczegółową analizę kosztów, wydajności i jakości. W ostatnich 12 miesiącach zanotowała co prawda spadek liczby wykonanych zleceń, ale był on niewielki. Średnia liczba napraw wyniosła ponad 280, wobec wyniku na poziomie 303, którym Carserwis mógł się pochwalić przed rokiem. Nieco mniejszej liczbie zleceń towarzyszyła jednak wyższa jakość pracy – liczba napraw powtórnych w badanym okresie wynosiła 0,6 proc. Co istotne, w ostatnim czasie firmie udało się też zwiększyć stawkę roboczogodziny – i to aż o 11 proc.

Miejsce 9: Grupa Cichy-Zasada Modlniczka k. Krakowa (43 pkt.)

Dla sklasyfikowanej na dziewiątym miejscu blacharni-lakierni to najwyższe miejsce w historii konkursu. W 2017 r. zajęła 10. miejsce, ale wówczas serwis reprezentował „barwy” firmy Auto Special, a dziś – w związku ze zmianami właścicielskimi – Grupy Cichy-Zasada. Zarządzający krakowską blacharnią-lakiernią się jednak nie zmienili, co daje pewność, że wskaźniki uzyskiwane przez otwartą w 2015 r. blacharnię będą na satysfakcjonującym poziomie. W ostatnich 12 miesiącach udział reklamacji wynosił tylko 0,6 proc. Mimo trudnej sytuacji rynkowej serwis praktycznie nie zanotował spadku liczby wykonywanych napraw (średniomiesięczna liczba zleceń utrzymuje się na poziomie 211), a firma – jako pracodawca odpowiedzialny społecznie – utrzymała pełne zatrudnienie. Już na etapie budowy serwis był nowocześnie wyposażony. Obie komory lakiernicze zasilane gazem, doposażono w rekuperatory, do oświetlenia wykorzystano energooszczędne świetliki, zaś sam budynek został profesjonalnie docieplony. W blacharni-lakierni znalazła się strefa do napraw multimateriałowych, a także nowoczesny mieszalnik.

Miejsce 10: ASO Romanowski Kielce (42 pkt.)

W ubiegłym roku kielecka blacharnia-lakiernia została sklasyfikowana na czwartym miejscu z minimalną stratą do podium. I choć kryzys spowodowany pandemią nie pozwolił dealerowi wygenerować wzrostu liczby napraw, to nadal może się on pochwalić jedną z najwyższych wśród nominowanych efektywnością (aż 114 proc.), co jest możliwe z uwagi na m.in. świetnie zaprojektowany ciąg technologiczny i nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesem naprawy. PKT. Kielecki serwis cechuje też wysoka jakość wykonywanych napraw, o czym świadczy wskaźnik napraw powtórnych, który wynosi zaledwie 0,4 proc. W rezultacie firma uzyskała 15 pkt. za swoje wskaźniki, co jest piątym najlepszym wynikiem wśród wszystkich firm sklasyfikowanych w tegorocznej edycji konkursu.

Więcej na temat wyników tegorocznego rankingu Lider Serwisu Blacharsko-Lakierniczego piszemy w artykule: Bemo najlepsze także w czasie kryzysu

Skontaktuj się z autorem
Michał Borkowski
Linkedin
dziennikarz miesięcznika "Dealer"
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.