W marcu 2022 r. firma Elona Muska otworzyła gigafabrykę pod Berlinem. To pierwszy zakład produkcyjny Tesli w Europie, dzięki któremu producent zyskał dodatkowe moce przerobowe (dziś ogromnie przydatne z uwagi na wysoki popyt na auta Tesli). W tym miesiącu pojawiły się zaś doniesienia, że Tesla zainwestuje w kolejny już europejski zakład produkcyjny, tym razem w Hiszpanii (która jest drugim co do wielkości producentem aut w Europie). Z nieoficjalnych informacji wynika, że Tesla chce zainwestować 4,5 mld euro w fabrykę na terenie Walencji.
Rzecznik regionu powiedział Agencji Reutera, że odbyły się już spotkania i rozmowy z pewną firmą na temat „dużej inwestycji w branży motoryzacyjnej”, ale nie podał więcej szczegółów, powołując się na poufność negocjacji. Tesla nie skomentowała sprawy.
Przypomnijmy, że fabryka Tesli pod Barlinem produkuje crossovera Model Y, który w I kw. br. był najlepiej sprzedającym się samochodem zarówno w Europie, jak i na świecie. Drugie najchętniej kupowane auto Tesli – Model 3, jest zaś importowane z Szanghaju. I to w Chinach trwa zacięta wojna cenowa, która zaczęła się wskutek kolejnych obniżek modeli Tesli. Ale wysokie rabaty nie zapewniły wielu chińskim producentom zahamowania spadku wolumenowego, a ponadto przyczyniły się do mniejszych zysków w okresie styczeń-marzec 2023 r.