Aktualności

Tesla pierwszą ofiarą kryzysu na Morzu Czerwonym

Działalność wspieranych przez Iran jemeńskich bojówek Huti w rejonie cieśniny Bab al-Mandab grozi ponownym zerwaniem globalnych łańcuchów dostaw. O problemach z produkcją poinformowała Tesla, która zapowiedziała wstrzymanie produkcji w berlińskiej gigafabryce na dwa tygodnie.

Wydawało się, że problem niedoborów części branża motoryzacyjna zostawiła w 2023 r. ostatecznie za sobą. Większość zakładów pracowała w ostatnich miesiącach pełną parą, a nieliczne przykłady przestojów miały na ogół charakter jednostkowy. Do czasu. Choć konflikt między Izraelem a Palestyną pierwotnie nie wpływał w znaczącym stopniu na bezpieczeństwo najważniejszych tras handlowych, sytuacja uległa zmianie wraz z włączeniem się  do sporu rebeliantów Huti, którzy w ostatnich latach przejęli kontrolę nad dużą częścią Jemenu, w tym rejonem cieśniny Bab al-Mandab, łączącej Morze Czerwone z Zatoką Adeńską, i dalej, Oceanem Indyjskim – miejsca o znaczeniu strategicznym na handlowej mapie świata.

Agresywne działania Huti spowodowały de facto zamknięcie cieśniny i wymusiły na przewoźnikach wybór trasy znacznie dłużej, opływającej Afrykę od południa. Stało się wówczas jasne, że kryzys odbije się również na branży motoryzacyjnej, zaś pierwsze skutki wojny odczuła już Tesla.

Serwis Deutsche Welle poinformował, że amerykański producent podjął decyzję o zatrzymaniu większości produkcji w zakładzie Gigaberlin pomiędzy 29 stycznia a 11 lutego. Firma tłumaczy przestój niedoborami kluczowych części. Tesla jest pierwszym producentem aut, który ogłosił, że w wyniku wojny musi wstrzymać pracę fabryk, choć kilku innych, m.in. Geely, ostrzegło, że branża będzie musiała liczyć się z opóźnieniami. Reuters podaje, że podobnych problemów nie doświadczyło na razie BMW.

Eksperci wyliczają, że podróż przez Przylądek Dobrej Nadziei oznacza dodatkowe 10 dni w trasie i oznacza dla przewoźników koszt rzędu miliona dol. na każdy kontenerowiec, który będzie musiał pokonać dłuższą drogę.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
„Elektryki” problemem dla firm leasingowych
Redakcja
23/2/2024
Aktualności
Pick-upy ze wzrostem sprzedaży w Europie
Redakcja
21/2/2024
Aktualności
Europa wita rok 2024 wzrostami
Redakcja
20/2/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.