Aktualności

Styczeń przyniósł spadki cen używanych aut

Rynek aut używanych w Polsce odnotował w styczniu dalsze spadki cen, tym razem o 2,1 pkt. proc. względem poprzedniego miesiąca – wynika z raportu Indicata Market Watch. Cenowy trend zaczął się odwracać już w grudniu ubiegłego roku, po 5-miesięcznym okresie stabilizacji. Pomimo styczniowego spadku ceny pojazdów używanych są wciąż o 6,3 pkt. proc. wyższe niż na koniec 2021 r.

W styczniu ceny spadły w 10 z 13 krajów objętych analizą firmy Indicata. Obniżki miały miejsce w Portugalii, Francji, Hiszpanii, Austrii, Belgii i Holandii, a także w Niemczech, Danii,  Szwecji i w Polsce. We Włoszech ceny pozostały bez zmian. Natomiast podwyżki wystąpiły tylko w Turcji, która odnotowała wzrost o 10,3 pkt. proc. w ujęciu miesięcznym, i w Wielkiej Brytanii – o 0,1 p.p.

Wielka Brytania jest jedynym krajem w grupie badanych z ruchem lewostronnym, co powoduje dość duże ograniczenia związane z importem i eksportem samochodów używanych. W rezultacie w 2021 r. odnotowano tam najwyższy wzrost cen z kulminacją na początku 2022 r. Później ceny „używek” w Wielkiej Brytanii zaczęły stopniowo spadać – obecnie są niższe o 2,1 pkt. proc. niż w grudniu 2021 r.

W Polsce najbardziej zmienne są ceny używanych BEV, co wynika z ograniczonej dostępności i bardzo niskiej sprzedaży w porównaniu z innymi rynkami. Udział używanych „elektryków” w styczniu br. wyniósł zaledwie 0,83 proc. wszystkich ofert i prawie nie uległ zmianie w porównaniu z początkiem stycznia ubiegłego roku. Dla kontrastu zupełnie inaczej wygląda sytuacja z dostępnością aut z silnikami benzynowymi i Diesla. Dostępność tych aut jest bardzo zmienna, co potwierdza problemy, z jakimi w ubiegłym roku mierzyli się dealerzy, aby zapełnić swoje place.

Udział aut BEV w całości sprzedaży w styczniu 2022 r. wynosił zaledwie 0,53 proc., a na koniec roku wzrósł tylko do 0,71 proc. Tymczasem sprzedaż używanych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi rosła i spadała w zależności od dostępności aut z tymi napędami.

Polska jest jednym z rynków, gdzie sprzedaż używanych samochodów jest zdominowana przez auta starsze niż 5 lat (55–58 proc. całej sprzedaży). Można by się spodziewać, że te starsze i tańsze samochody pomogą w utrzymaniu szybkiego tempa sprzedaży, ale w związku z trwającym obecnie kryzysem widoczne jest spowolnienie rotacji stoku.

W Europie w grudniu po raz pierwszy od roku używane samochody z silnikiem Diesla wyprzedziły te z innymi układami napędowymi, zajmując 44,25 proc. rynku w całym regionie. Wzrost ten nastąpił kosztem sprzedaży używanych aut benzynowych, ale trend sprzedaży używanych samochodów z silnikiem Diesla pozostaje ogólnie spadkowy.

Udział w rynku sprzedaży używanych aut hybrydowych wyniósł 9,65 proc. w porównaniu do zaledwie 7,84 proc. w poprzednim roku. Natomiast używane auta elektryczne (BEV) osiągnęły w grudniu udział w rynku na poziomie zaledwie 2,43 proc., czyli nieznacznie niższy niż rok wcześniej (2,44 proc.). Nagłe zatrzymanie wzrostu sprzedaży używanych pojazdów BEV wyraźnie zbiega się z gwałtownym wzrostem kosztów energii elektrycznej. Według autorów raportu Indicata dopóki nie zobaczymy wyraźnych dowodów na spadek cen detalicznych energii, trudno będzie ocenić, czy jest to chwilowy spadek zainteresowania zakupem używanego pojazdu BEV, czy też będzie to bardziej trwały trend.

Innym czynnikiem wpływającym na to, jakie układy napędowe są sprzedawane, jest mix wiekowy. Od połowy 2021 r. sprzedaż samochodów powyżej 5 lat zdobywa coraz większy udział w rynku, ze szczytem, na poziomie 42,92 proc., w grudniu 2022 r.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Aktualności
Pierwszy spadek w 2024 r.
Redakcja
18/4/2024
Aktualności
Samochód od dealera
Redakcja
17/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.