Aktualności

Spór o dotacje do elektryków. W tle amerykańskie prawo

Kolejne państwa krytykują USA za rozwiązanie, które sprawia, że dofinansowanie do elektryków mogą dostać tylko firmy produkujące na miejscu. Francja postuluje, że w odwecie podobne prawo powinna wprowadzić Unia Europejska.

Stany Zjednoczone spotykają się z krytyką w związku z nowym prawem zapewniającym ulgi podatkowe dla pojazdów elektrycznych, które mówi, że nie będą się one kwalifikować do subsydiów w wysokości do 7 500 dol., jeśli kluczowe komponenty akumulatorów pochodzą z Chin, Rosji i innych „zagranicznych podmiotów budzących obawy”. Aby pomóc konsumentom, administracja USA opublikowała listę nowych pojazdów, które według niej prawdopodobnie spełnią wymóg ustawy dotyczący „końcowego montażu” w Ameryce Północnej.

Po tym jak USA ograniczyły swoje wsparcie do pojazdów wyprodukowanych na miejscu, francuski minister finansów Bruno Le Maire wystąpił z propozycją, by Unia Europejska rozważyła zastosowanie dotacji dla pojazdów elektrycznych produkowanych wyłącznie w krajach wspólnoty.

Być może „nadszedł czas, aby zarezerwować specjalne środki na cel wsparcia dla produkcji  pojazdów elektrycznych odbywającej się na terytorium Europy lub dla aut, które ściśle i rygorystycznie spełniają nowe normy środowiskowe” – powiedział dziennikarzom Le Maire podczas briefingu na temat budżetu na 2023 rok. „Musimy kierować się tymi samymi zasadami co USA, jeśli chcemy bronić naszych gałęzi przemysłu, naszych miejsc pracy i naszej technologii” – przekonywał.   

Francuski rząd oferuje dotacje w wysokości nawet 6 000 euro (5 800 dol.) na zakup pojazdów elektrycznych kosztujących mniej niż 47 000 euro, z możliwością dodatkowej pomocy w ramach programu złomowania starych samochodów z silnikami spalinowymi. W pierwszych siedmiu miesiącach 2022 roku auta elektryczne stanowiły tam 12 procent sprzedaży nowych samochodów.

„Myślę, że nadszedł czas, abyśmy zaczęli myśleć o tym rozwiązaniu w Europie” – powiedział Le Maire.

UE krytyczne wobec nowego prawa

Niedawno Komisja Europejska wyraziła obawy wobec USA, że zachęty podatkowe dla samochodów elektrycznych mogą naruszać zasady WTO. UE i Korea Południowa sprzeciwiły się ulgom podatkowym na zakup pojazdów elektrycznych zawartym w ustawie klimatycznej, zdrowotnej i podatkowej o wartości 430 miliardów dol. zatwierdzonej przez Joe Bidena. Ich zdaniem zachęty mogą dyskryminować pojazdy wyprodukowane za granicą i naruszać zasady Światowej Organizacji Handlu

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa Zasada: premiera kampera Hymer Venture S
Redakcja
8/12/2022
Aktualności
Apple rezygnuje z w pełni autonomicznego auta?
Redakcja
7/12/2022
Aktualności
Duży wzrost rejestracji w Niemczech
Redakcja
6/12/2022
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.