Chociaż na liście zabrakło grup dealerskich o polskim rodowodzie, to niektórych pozycji nie trzeba rodzimym dealerom przedstawiać. Zwycięzcą rankingu, z potężną przewagą, został doskonale znany na naszym rynku Emil Frey. Szwajcarski koncern, dealer 43(!) marek rozlokowanych w 820 obiektach, w 2019 r. sprzedał łącznie 440 tys. nowych samochodów, notując przychód na poziomie 15 mld euro (dla porównania grupa Emil Frey Polska zarejestrowała wówczas 11,1 tys. aut).
Na drugim miejscu uplasowała się firma zza Atlantyku – amerykański gigant Penske Automotive. W Europie dealer jest obecny głównie w zachodniej części kontynentu. W ubiegłym roku Penske sprzedało 87,5 tys. aut, co przełożyło się na przychód w wysokości 8,02 mld euro. Najniższy stopień podium zdobył brytyjski Lookers, który sprzedał 122,5 tys. nowych samochodów. Co ciekawe, firma – założona przed przeszło stuleciem – działa głównie na terenie Wielkiej Brytanii i Irlandii. W poprzednim roku dealer uzyskał przychód na poziomie 5,81 mld euro.
Miejsca 4-6 również okupują grupy z UK, w tym kolejna znana „twarz”, czyli Inchcape, pozycja nr 6 – ze sprzedażą na poziomie 130 tys. nowych pojazdów. Warto jednak zwrócić uwagę na miejsce 8., czyli D’leteren Auto, bo – w kontekście brexitu – belgijski dealer jest najwyżej sklasyfikowanym sprzedawcą z siedzibą główną na terenie Unii Europejskiej.
A jakie kryteria trzeba spełnić, żeby wejść do tego europejskiego grona TOP50? Pozycja nr 50, czyli niemieckie AHG-Gruppe, zanotowała niespełna miliard euro przychodu (dokładnie 980 mln euro). Co ciekawe, firma sprzedała przy tym 17,5 tys. nowych aut w 62 obiektach. Gdyby więc kryterium klasyfikacji była sama sprzedaż nowych samochodów, w europejskim TOP50 znalazłaby się także polska Grupa PGD-IP (ponad 21,2 tys. nowych aut sprzedanych w 2019 r.).
TOP10 największych dealerów w Europie według przychodów:
1. Emil Frey (Szwajcaria, 440 tys. sprzedanych nowych samochodów w 2019, 15 mld euro przychodu)
2. Penske Automotive Europe (USA, 87, 5 tys. aut, 8,02 mld euro)
3. Lookers (UK, 122,5 tys. aut, 5,81 mld euro)
4. Pendragon (UK, 87,5 tys. aut, 5,14 mld euro)
5. Arnold Clark (UK, 63,3 tys. aut, 5,09 mld euro)
6. Inchcape Europe (UK, 129,8 tys. aut, 4,94 mld euro)
7. AMAG (Szwajcaria, 100,5 tys. aut, 4,22 mld euro)
8. D’leteren Auto (Belgia, 129,2 tys. aut, 3,63 mld euro)
9. Vertu (UK, 79,8 tys. aut, 3,49 mld euro)
10. MoellerBil (Norwegia, 56,3 tys. aut, 3,09 mld euro)
Pełna lista do ściągnięcia na autonews.com
Dane: ICDP