Licznik Elektromobilności PZPM oraz PSPA wskazuje, że pod koniec stycznia na polskie drogi wyjechało 39 328 elektrycznych samochodów osobowych. Na tę liczbę składa się 19 430 pełnych „elektryków” i 19 898 hybryd plug-in. Jeżeli mowa o elektrycznych samochodach dostawczych i ciężarowych, to w styczniu 2022 r. zarejestrowanych było 1738 aut tego typu. „Liczba pojazdów użytkowych zwiększa się bardzo dynamicznie, bo z jednej strony niemal wszyscy producenci oferują już elektryczne pojazdy dostawcze i rośnie liczba producentów, którzy w swojej ofercie mają również elektryczne pojazdy ciężarowe do 16 t.” – mówi prezes PZPM Jakub Faryś.
Rosnąca liczba zelektryfikowanych aut w kraju nad Wisłą wymaga oczywiście inwestycji w e-infrastrukturę. Pod koniec minionego miesiąca w Polsce działało 1992 ogólnodostępnych stacji, które posiadały 3893 punktów ładowania. Prawie 28 proc. z nich to punkty szybkie, zasilane prądem stałym (DC), pozostałe ładowarki zaś korzystają z prądu przemiennego (AC) o mocy nie większej niż 22 kW.
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, informuje, że ostatnie trzy miesiące to czas uruchomienia niemal trzy razy większej liczby stacji ładowania niż na przełomie 2021 i 2020 r. – 280 do 101 ogólnodostępnych stacji ładowania. Warto zaznaczyć, że rozbudowę sieci z założenia ma stymulować niedawno uruchomiony przez NFOŚiGW program wsparcia infrastruktury ładowania. „Pierwsze efekty wdrożenia systemu wsparcia, przekładające się na wzrost liczby uruchamianych punktów, mogą być widoczne w II połowie 2022 r.” – szacuje Mazur.