Bohater obecnego „odcinka” Dealera Dobrych Uczynków, firma Auto Frelik, kojarzony jest głównie z Mercedesem, choć w ramach AF Group funkcjonują również inne brandy: Alfa Romeo, Jeep, a także salony motocykli – marek Ducati, Harley Davidson i Yamaha. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego (obecnie w Toruniu oraz Bydgoszczy) dealer działa od ponad pół wieku, bo historię firmy należy liczyć od momentu, gdy w 1966 r.
nestor rodu Tadeusz Frelik uruchomił mały zakład rzemieślniczy zajmujący się naprawami blacharskimi. W 2003 r. stery w grupie przejęła Anna Frelik, kontynuując i rozwijając dzieło swego ojca.
Firma działa prężnie w segmencie aut nowych i używanych (osobowych oraz dostawczych), ale ważnym elementem jej polityki jest od zawsze aktywność prospołeczna. Dealer wspomaga lokalne i ogólnopolskie inicjatywy, fundacje, a także stowarzyszenia. Wypożycza samochody do transportu osób oraz do licytacji w ramach różnorodnych akcji charytatywnych, wspiera potrzebujące rodziny, ofiary pandemii, wojny w Ukrainie. Firma dba też o ochronę środowiska.
Auta na licytację
Jedną z ulubionych form pomocy jest ta w iście dealerskim stylu, gdyż firma systematycznie bierze udział w akcjach charytatywnych, przekazując do licytacji samochody na weekend z pełnym bakiem. Ostatnia taka inicjatywa, z dwoma Mercedesami (i zestawem gadżetów z loterii fantowej) w rolach głównych to październikowy koncert z cyklu „Głosy dla Hospicjum” Andrzeja i Mai Sikorowskich, z którego dochód przeznaczony był na potrzeby Stowarzyszenia im. Sue Rider. Wydarzenie odbywające się na scenie Filharmonii Pomorskiej wpisywało się w obchody Światowego Dnia Hospicjów i Opieki Paliatywnej, i miało zwracać uwagę na rolę i wyzwania zespołów hospicyjnych otaczających opieką ciężko i nieuleczalnie chorych, a także podkreślić problemy, z jakimi mierzą się na co dzień ich rodziny oraz osoby będące w żałobie.
Wiele ciekawych akcji odbywa się także w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem FCC Team Toruń, czyli drużyną sportową toruńskich strażaków startujących w zawodach Firefighter Combat Challenge. Dealer użycza swoje samochody na licytacje i na wyjazdy, podczas których zbierane są środki na leczenie i rehabilitację chorych dzieci. Głośnym echem odbiła się tu akcja polegająca na wbiegnięciu w strojach strażackich na skocznię im. Adama Małysza w Wiśle, by, nagłaśniając sprawę, pomóc w leczeniu kilkuletniej Lenki cierpiącej na chorobę nowotworową. Wzięli w niej udział m.in. znany fotomodel Rafał Maślak oraz aktor i raper Kamil Nożyński.
Inna szczytna inicjatywa odbyła się pod hasłem „Zimą w szortach po zdrowie dla Sylwii”. Strażacy ubrani jedynie w szorty i czapki wyszli na Śnieżkę, najwyższy szczyt Karkonoszy, zachęcając do wsparcia zbiórki na operację dla dziewczynki, bez której groziła dziecku amputacja nogi. Dealer wspierał także Rodzinny Dom Dziecka Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Toruniu, któremu udostępniał samochód do przewozów dzieci na wakacje i obozy.
Z kolei pod koniec stycznia tego roku, w ramach współpracy ze Szkołą Podstawową im. Jana Pawła II w Małej Nieszawce pod Toruniem, zbierano środki na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Przekazane do licytacji przedmioty oraz auto na weekend pozwoliło zasilić konto Orkiestry kwotą około 4 tys. zł.
Sprzątanie na sportowo
Opisane przykłady nie wyczerpują jednak aktywności prospołecznej dealerstwa. Warto tu wspomnieć o inicjatywie „Czysty kawałek ziemi z Mercedes-Benz Auto Frelik”, odbywającej się przy okazji zawodów spinningowych w Pieczyskach nad Zalewem Koronowskim, gdzie w ramach sportowej rywalizacji sprzątano plażę. Hasłem przewodnim był #TrashTagChallenge – popularna na całym świecie aktywność proekologiczna, w ramach której internauci publikują zdjęcia przedstawiające ich otoczenie przed posprzątaniem oraz po wykonanej pracy. – Chcieliśmy pokazać, że sprzątanie lasu może być połączone z rekreacją, wystarczy wziąć worek i rękawiczki i przy okazji porannego joggingu czy spaceru z psem posprzątać kawałek polany, lasu czy plaży – tłumaczy Katarzyna Berlik, specjalista ds. marketingu w Mercedes-Benz Auto Frelik. Bo jak dodaje, każdemu przyjemniej żyje się oraz wypoczywa w czystym i zadbanym miejscu. – Uważamy, że lokalne społeczności mogą w tym celu połączyć siły i zrobić coś dobrego dla siebie i otaczającej ich przyrody – dodaje. Dodatkową atrakcją było także wsparcie grupy około 20 płetwonurków, którzy oprócz sprzątania dna jeziora wykonali pokaz ratownictwa medycznego. Patronat nad wydarzeniem objęła gmina Koronowo. Wcześniej dealer wziął też aktywny udział w akcji sprzątania Puszczy Bydgoskiej.
W 2018 r. za aktywne wspieraniesportu w Bydgoszczy i Toruniu firma otrzymała od prezydentów miast tytuły Mecenasa Sportu Bydgoszczy oraz Mecenasa Sportu w Toruniu. Wyróżnienia wręczono podczas uroczystej gali w toruńskim Dworze Artusa.
Firma z misją
Firma Auto Frelik co roku bierze też udział w ogólnopolskiej akcji Szlachetna Paczka, wspierając wybraną przez siebie rodzinę. Środki na ten cel pochodzą ze zbiórki wśród pracowników wszystkich stacji dealerskich i brandów wchodzących w skład grupy Auto Frelik.
Dealer wykazuje się również dużą empatią w sytuacjach kryzysowych, a z takimi mieliśmy do czynienia, gdy zaczęła się pandemia koronawirusa oraz obecnie – po wybuchu wojny w Ukrainie. W okresie, gdy walka z pandemią wymagała zaangażowania wszelkich sił i środków, dealer udostępnił Specjalistycznemu Szpitalowi Miejskiemu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu jeden ze swoich samochodów dostawczych (auto przewoziło głównie materiały do badań laboratoryjnych). Ostatnio firma włączyła się natomiast w zorganizowaną w ramach Międzynarodowych Targów Poznańskich (konkretnie: Targów Energii Odnawialnej Green Power) akcję „Pomoc dla Ukrainy”, fundując 300 obiadów dla potrzebujących.
Inicjatyw podejmowanych przez firmę jest oczywiście więcej, ale nie wszystkimi dealer chce się dzielić. Działalność w obszarze pozabiznesowym jest natomiast dla dealera bardzo ważna, co podkreśla Maciej Zieliński, dyrektor handlowy w Mercedes-Benz Auto Frelik. – Biznes odpowiedzialny społecznie od lat wpisany jest w działania naszej firmy. Reprezentujemy Mercedesa, markę rozpoznawalną na całym świecie. Dlatego mamy świadomość, jaka odpowiedzialność w budowaniu pozytywnych wzorców czy wytyczaniu innym właściwego kierunku na nas spoczywa – przekonuje Zieliński. Jak dodaje, przy takim podejściu biznes daje się z łatwością połączyć z działaniami społecznymi. – Nasza aktywna pomoc trwale wiąże się z działalnością firmy i wpisuje się w nasze wartości. Podjęte przez nas aktywności to przede wszystkim działania prospołeczne i proekologiczne prowadzone równorzędnie z misją przewodnią przedsiębiorstwa. Dokładamy starań, aby jak najlepiej współgrać z lokalnym środowiskiem, w którym funkcjonuje organizacja i jej pracownicy – ocenia nasz rozmówca.
Dealerzy dowodzą od lat, że działania o charakterze prospołecznym mogą iść w parze z główną działalnością. Mercedes-Benz Auto Frelik to kolejna firma, która CSR ma wpisane w swoje DNA. A jak widać, jeśli ma się jasno wytyczony cel, pomysłów na jego realizację nie brakuje.