Aktualności

Maria i Marcin Duda o połączeniu z Voyager Group: Za każdym biznesem stoją przede wszystkim ludzie

Na początku roku właściciele Duda-Cars, wielooddziałowego dealera Mercedes- Benz, nabyli poznańskie Voyager Group. W wyniku tej decyzji działalność Marii i Marcina Duda zwiększyła swój potencjał biznesowy. Firma zatrudnia aktualnie niemal 500 pracowników, co – jak podkreślają właściciele – wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Na połączenie spółek z sukcesem mieli jednak przemyślany plan już w momencie podjęcia decyzji o transakcji.

STRATEGIA TO PODSTAWA

– Połączenie z Voyager Group to krok, do którego przygotowywaliśmy się długo i skrupulatnie. Wraz z zarządem i top managementem zadbaliśmy o wielopłaszczyznową analizę i kompleksowe opracowanie procesu, gdyż wiemy, że taka decyzja niesie za sobą wiele szans. Transakcja tego typu jest dużym przedsięwzięciem, dlatego w ramach przygotowań do zakupu uwzględniliśmy procedurę due diligence. Kwestią, którą zawsze traktujemy bardzo poważnie, i którą dogłębnie przemyśleliśmy oraz przygotowaliśmy dla niej wieloetapowy plan, była integracja zespołów oraz strategia komunikacji, zarówno wewnątrz firmy, czyli przeprowadzenie wszystkich pracowników przez zmianę, jak i na zewnątrz. Za każdym biznesem stoją nie tylko liczby, ale przede wszystkim ludzie, więc zadbanie o nich było naszym priorytetem – komentuje Marcin Duda, prezes Duda-Cars.

ZESPÓŁ NA PIERWSZYM MIEJSCU

Na potrzeby skutecznego przeprowadzenia procesu połączenia obu organizacji została opracowana strategia integracji pracowników oraz komunikacji, która zakładała zaangażowanie wszystkich zatrudnionych, każdego szczebla, na poszczególnych etapach. Jej filarem było działanie pod hasłem #ŁączymySię, które nie jest pustym sloganem. W opracowanie komunikacji, sposobu integracji pracowników oraz wytyczanie planów zaangażowano top management obu spółek. Głównym celem procesu było zapewnienie bezpieczeństwa i w dłuższej perspektywie – możliwości rozwoju każdej z grup interesariuszy, w szczególności pracownikom.

Marcin Duda:

Od teraz jesteśmy z zespołem Voyager Group jednym zespołem. Mamy jasną strategię integracji obu firm

Najważniejszym elementem procesu połączenia była otwarta dwustronna komunikacja. Umożliwiło to zlokalizowanie potencjalnych wątpliwości i wypracowanie korzystnych dla obu stron rozwiązań. Maria i Marcin Duda wraz z zarządem jasno odpowiadali na pytania, wsłuchując się w potrzeby osób, które znalazły się w nowej sytuacji. – Zmiana właścicieli to naturalne zjawisko w biznesie. Jesteśmy nastawieni na dwustronną komunikację, a naszym nadrzędnym celem jest wsparcie pracowników w nowej sytuacji. Wszystko, co robimy, robimy z ludźmi, dla ludzi i dzięki ludziom – to nasza dewiza i przepis na wspólny sukces – mówi Maria Duda, wiceprezes zarządu Duda-Cars.

Pierwszy salon Mercedes-Benz Duda-Cars powstał w 2005 roku w Poznaniu

Połączenie odbyło się z zachowaniem tożsamości kupionej spółki. Serwis Mercedes-Benz, należący dotychczas do Voyager Group, został włączony do Duda- Cars i stanowi aktualnie drugą lokalizację dla poznańskich klientów firmy. Klienci Duda-Cars zyskali też dodatkowy salon Mercedes-Benz w Poznaniu. Natomiast pod marką dealerską Voyager Group nadal prowadzona jest sprzedaż m.in. marki Mazda, a także serwis dla szerokiej gamy marek ze szczególnym uwzględnieniem Jeep i amerykańskiej motoryzacji. Istotnym przedsięwzięciem w procesie łączenia było również stworzenie struktury macierzowej dla obu spółek: wspólne dla pracowników obu podmiotów zostały działy F&I, dział personalny oraz marketing, pozostała część struktury Voyager Group funkcjonuje bez zmian.

Poczucie jedności przez cały czas wzmacniają działania realizowane według strategii #ŁączymySię, które obejmują wszystkich pracowników. Ważnym aspektem sprawnego i skutecznego przeprowadzenia procesu połączenia i dalszego rozwoju biznesowego są również działania angażujące kadrę menedżerską obu spółek: umacnianie perspektywy wspólnego celu, tworzenie okazji do wymiany opinii, przepływu know-how oraz dbanie o wzrost kompetencji w obszarze zarządzania. Odpowiedzią na te potrzeby są nie tylko cykliczne spotkania top managementu, ale także profesjonalny program szkoleń rozwojowych kadry. W szkolenia i jednocześnie ścieżkę rozwoju zawodowego w ramach połączonych struktur od początku włączeni zostali pracownicy Voyager Group. – Integracja dwóch podmiotów, które w branży funkcjonują już wiele lat, to możliwość czerpania z doświadczeń specjalistów obu stron. Rolą zarządu jest tworzenie warunków sprzyjających powstawaniu efektu synergii. Z mądrego współdziałania i wzajemnej inspiracji zawsze rodzą się bardziej kreatywne pomysły i najlepsze rozwiązania, a to bez wątpienia pozytywnie przekłada się na biznes – dodaje Marcin Duda, prezes Duda-Cars.

ZNACZENIE WARTOŚCI

Na pozytywne podejście pracowników obu spółek wpłynęła transparentność całego procesu. Połączenie przedsiębiorstw okazuje się dla nowych zespołów szansą. Taka reakcja to efekt jakościowej i partnerskiej współpracy zarządów Voyager Group i Duda-Cars, których członkowie mają za sobą podobne doświadczenia, a w biznesie i zarządzaniu kierują się podobnym systemem wartości.

Panel z zarządem na temat budowania wspólnej przyszłości
wspartej o wymianę doświadczeń

Innym kluczowym aspektem był fakt, że dotychczasowi właściciele Voyager Group, Bożena Nawrocka i Zefiryn Grabski, od lat obserwowali działalność Marii i Marcina Duda na rynku dealerskim i darzyli ich zaufaniem. Dzięki temu zarówno pracownicy, jak i dotychczasowy zarząd mieli pewność, że celem transakcji nie jest dążenie do redukcji potencjalnej konkurencji rynkowej, a połączenie sił i doświadczeń, w wyniku czego obie strony mogą zyskać. – Dynamicznie zmieniający się rynek motoryzacyjny oraz wyzwania, które stoją przed branżą, skłoniły nas do podjęcia decyzji o zmianie w kierowanej przez nas firmie. Zdecydowaliśmy się na alians z Duda-Cars, ponieważ obserwując pracę Marii i Marcina Duda, zyskaliśmy pewność, że są oni gwarantem kontynuowania naszej wieloletniej pracy. Wiedzieliśmy, że połączenie to zapewni perspektywę dalszego wzrostu dla Voyager Group, ale też priorytetowo potraktuje kwestię rozwoju zawodowego pracowników – komentuje Zefiryn Grabski, były właściciel Voyager Group.

Maria Duda:

Klienci Duda-Cars są otoczeni opieką na każdym etapie decyzji zakupowej, ponieważ oferujemy kompleksowe i komplementarne usługi.

Maria i Marcin Duda dzięki zakupowi Voyager Group zrealizowali ważny punkt w długofalowej strategii biznesowej – pozyskali dealerstwo marki Mazda, w ramach którego planują dalsze kroki mające na celu zwiększanie udziału w rynku. We wszystkich planach i procesach biznesowych kluczową wartością dla Marii i Marcina Duda są pracownicy. Sposób, w jaki właściciele Duda-Cars przeprowadzili połączenie z Voyager Group, to dowód dobrze zaplanowanego, przemyślanego działania, którego wynikiem jest nie tylko pozyskanie nowych grup klientów i dywersyfikacja oferty, ale także pozyskanie profesjonalnej kadry i nowe możliwości rozwoju wszystkich pracowników.

REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Tesla zlikwiduje 10 proc. etatów
Redakcja
16/4/2024
Aktualności
Już nie Milano. Nowa nazwa Alfy Romeo, która powstanie w Polsce
Redakcja
15/4/2024
Aktualności
Emisja CO2: producenci dali radę
Redakcja
12/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.