Firma prowadzona przez Bryana DeBoera sprzedała w 2023 r. w ramach „detalu” 314,1 tys. nowych aut, notując wyraźny wzrost względem roku poprzedniego, kiedy motoryzacyjny gigant dostarczył 271,6 tys. pojazdów. W sumie, uwzględniając samochody używane oraz floty, przez dealera przeszło 729,8 tys. aut oferowanych w 344 punktach sprzedaży, zaś wygenerowany przychód przekroczył 31 mld dol.
Za plecami Lithii ponownie uplasowały się grupy AutoNation oraz Penske Automotive (pod tym względem czołówka listy była zresztą dość nudna – do pierwszych roszad doszło dopiero na pozycji 13), które mogły się pochwalić wolumenem „nówek” kolejno na poziomie 244,5 oraz 229,9 tys. szt.
Dobre wyniki firm obecnych na liście skutkowały niewielkim wzrostem wskaźnika konsolidacji – 3,76 mln sprzedanych pojazdów oznaczało, że w rękach TOP150 znalazło się 24,1 proc. rynku nowych aut (+0,8 pkt proc.). Średni wzrost na poziomie 16 proc. sprawił, że ubiegły rok pod kreską zakończyło jedynie 13 dealerów z czołówki. Na zwiększenie wskaźnika konsolidacji wpłynęły m.in. dwie duże transakcje, do których doszło w zeszłym roku – przejęcie 14 stacji Priority Auto Group przez Lithię Motors oraz akwizycja Jim Koons Automotive, firmy sklasyfikowanej w 2022 r. na 23 miejscu, przez branżową „piątkę”, czyli Asbury Automotive Group.
W 2023 r. amerykański TOP konsekwentnie zwiększał ponadto udział w ogólnej liczbie dealerstw. 4602 autoryzowane salony pod koniec minionego roku odpowiadały za około jedną czwartą wszystkich obiektów na terenie Stanów Zjednoczonych (25,4 proc.; +2,1 pkt proc.). Warto dodać, że około 40 proc. z nich należało do przedstawicieli TOP10, którzy oferowali swoje usługi w niemal 1,7 tys. placówek.
A jakimi liczbami musieli dysponować dealerzy, którzy chcieli trafić na listę? Tegoroczne zestawienie zamknęła grupa Peterson Auto, która sprzedała 6,4 tys. nowych aut (i 15 tys. ogółem), notując przychód na poziomie 734 mln dol. Z kolei numer 50, firma Fox Motors, podsumowała 2023 r. wolumenem zbliżonym do 20 tys. „nówek” i przychodem sięgającym 2 mld dol.