Aktualności

Francja ograniczy wsparcie dla „elektryków”

Paryż planuje stopniowe zmniejszanie dopłat do pojazdów niskoemisyjnych. Równocześnie w tle wybrzmiewają zapowiedzi o zaostrzeniu kar za emisję spalin.

Dzięki hojnym programom dopłat francuski rynek motoryzacyjny w niezłym stylu przeszedł okres wakacyjny – w czerwcu i lipcu jako jeden z nielicznych zanotował wzrost względem poprzedniego roku – kolejno o 1,2 proc. i 3,9 proc. W sierpniu wygasła jednak pierwsza „fala” dopłat, branża ponownie wyhamowała, a sprzedaż spadła o prawie 20 proc.

Teraz rząd w Paryżu zamierza wykonać kolejny krok, czyli… zredukować dopłaty do samochodów niskoemisyjnych. Proces będzie stopniowy, w bieżącym roku dofinansowanie wyniesie 7 tys. euro, za rok – 6 tys. euro, a w 2022 r. – już tylko 5 tys. euro. Oddzielna dopłata dla gospodarstw domowych o niskich dochodach, które planowałyby „przesiadkę” do zeroemisyjnego auta, będzie ograniczona do 3 tys. euro.

„Wsparliśmy branżę motoryzacyjną, jednocześnie przyspieszając redukcję emisji CO2” – oświadczył Bruno La Maire, francuski minister finansów. Ale po przysłowiowej „marchewce” przyszedł czas na „kij”, bo rząd proponuje również obniżenie limitu emisji dwutlenku węgla dla… kupujących samochody. Zgodnie z propozycją budżetową limit zostałby zaostrzony do 131 g/km w 2021 r. i 122 g/km w 2022 r. (obecnie wynosi on 138 g/km). Same kary także miałyby wzrosnąć – obecna górna granica, czyli 20 tys. euro dla najbardziej emisyjnych pojazdów, zostałaby podniesiona do 40 tys. euro w 2021 r. i 50 tys. w 2022 r. (w przypadku modelu, który spalałby średnio 153 g/km oznaczałoby to wzrost opłat z 400 euro do 1 tys. euro rocznie).

Zdjęcie: ESA, Yann Caradec

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Pierwsze w Polsce renew Factory już otwarte
Redakcja
17/1/2025
Aktualności
Volkswagen traci Chiny. Zmiana na czele
Redakcja
16/1/2025
Aktualności
Tesla walczy o rynek. W Berlinie ruszyła produkcja nowej wersji Modelu Y
Redakcja
15/1/2025
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.