Badanie wskazuje, że 58 proc. przedsiębiorstw planuje w tym roku zakup jednego auta, zaś 40 proc. zakłada zakup 2-5 samochodów. Co ważne, wśród przedsiębiorców wzrasta zainteresowanie autami elektrycznymi (skok o 4 pkt proc. w stosunku do poprzedniej edycji badania) oraz z napędem hybrydowym (o 14 pkt proc. więcej). „Mocny wzrost zainteresowania proekologicznymi rodzajami napędu w połączeniu z faktem, że 18 proc. badanych firm nie wie jeszcze, jaki napęd wybierze, może świadczyć, że jesteśmy świadkami przełomu” – ocenia Dariusz Brodnicki, dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.
Według analizy na nowe auto zdecyduje się 73 proc. przedsiębiorstw, a 27 proc. wybierze samochody używane (wzrost o 7 pkt proc.). Z tej drugiej grupy ponad 40 proc. kupi mniej niż trzyletni model. Co ciekawe, już 36 proc. badanych, mając do dyspozycji podobną kwotę, wolałoby zakup auta używanego, ale lepiej wyposażonego, niż nowej wersji podstawowej. Tymczasem przy okazji poprzedniego badania wynik ten wynosił 30 proc.
No cóż, choć analiza brzmi całkiem optymistycznie, to polskie firmy stoją dziś przed nie lada wyzwaniami. Wzrastają koszty energii, mamy rosnącą inflację, która wymusza podwyżki pracownicze, ponadto wiele namieszał wciąż czekający na kolejne poprawki „Polski Ład”. Poza tym ceny aut – tak nowych, jak i używanych – rosną, co dla dealera, zwłaszcza przy tak niskiej podaży, jest pożądane, ale już nie dla przeciętnego przedsiębiorcy. Dodajmy jeszcze rosnące raty leasingu, wynikające ze wzrostu stóp procentowych, aby otrzymać obraz roku, który bynajmniej nie będzie ułatwiał firmom inwestycji we flotę.