Aktualności

Europa: niezły grudzień, słaby rok

Według danych ACEA w grudniu 2020 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła o 3,3 proc. w stosunku do grudnia 2019 roku. W trakcie całego 2020 r. unijny rynek skurczył się o 23,7 proc.

Koniec roku okazał się całkiem dobry dla branży motoryzacyjnej w Europie. Chociaż większość unijnych gospodarek znalazła się pod kreską, spadki okazały się nieznaczne. W grudniu liczba rejestracji nowych „osobówek” zmniejszyła się o zaledwie 3,3 proc. – to najlepszy miesięczny wynik z wyjątkiem września, kiedy rynek wyszedł na plus (o 3,1 proc.). Indywidualna sytuacja poszczególnych krajów Unii jest jednak skrajnie różna, a zatem trudno wyciągnąć jednoznaczne wnioski. Podczas gdy rejestracje w Irlandii „skoczyły” w grudniu o 168,3 proc. r/r., w Chorwacji i Słowenii doszło do prawie 50 proc. załamania sprzedaży.

Wśród gospodarek unijnych, które zanotowały wzrost, znajdują się Niemcy, które jako jedyny kraj spośród największych rynków motoryzacyjnych Europy zanotowały dodatni wynik i wzrost o 9,9 proc. Również w Hiszpanii branża samochodowa może pochwalić się niezłym rezultatem, tamtejsi dealerzy zarejestrowali w grudniu 105,8 tys. aut, o… 13 szt. mniej niż w przed rokiem. Dwucyfrowe spadki sprzedaży dotknęły z kolei Francję (-11,8 proc.), Włochy (-14,9 proc.) oraz Wielką Brytanię (-10,9 proc.).

Jeśli wziąć pod uwagę wyniki za cały rok 2020, sytuacja prezentuje się zdecydowanie gorzej. Na wszystkich rynkach unijnych liczba rejestracji skurczyła się o co najmniej 10 proc. Największe straty poniosły Chorwacja (-42,8 proc.), Bułgaria (-36,8 proc.), Portugalia (-35 proc.) oraz Hiszpania (-32,3 proc.), najmniejsze – Dania (-12,2 proc.), Litwa (-12,9 proc.) oraz kraje nordyckie. Na szczególną uwagę zasługuje Norwegia, która pandemiczny rok 2020 przeszła w zasadzie suchą stopą – tamtejszy rynek zakończył rok spadkiem nieprzekraczającym 1 proc.

Dane całoroczne wskazują, że z niemieckich salonów wyjechało o 19,1 proc. samochodów mniej. W przypadku pozostałych kluczowych gospodarek Europy było to kolejno: -25,5 proc. we Francji, -27,9 proc. we Włoszech i -29,4 proc. w UK. Warto dodać, że Polska z wynikiem na poziomie -22,9 proc. uzyskała wynik minimalnie lepszy od średniej unijnej.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.