Aktualności

„Elektryki” problemem dla firm leasingowych

Spadająca wartość używanych elektryków staje się rosnącym kłopotem dla przedstawicieli leasingu. Branża domaga się od producentów aut działań, które pomogą przetrwać trudny okres, w tym odkupu i rekompensaty finansowej.

Dynamiczny rozwój elektrycznej oferty modelowej, duże obniżki ze strony Tesli, ekspansja tańszych samochodów elektrycznych z Chin – wszystkie te czynniki przyczyniają się w znaczącym stopniu do spadków wartości rezydualnej pojazdów elektrycznych. Spadków, które, jak się okazuje, przekroczyły przewidywania firm leasingowych i w efekcie – stały się potężnym problemem dla branży.

O kłopotach informuje serwis Automotive News, który zwraca uwagę, że przedstawiciele leasingodawców wywierają presję na producentach, by ci pokrywali ryzyko nadmiernej deprecjacji m.in. poprzez wykupywanie aut w ramach buy-backów po zakończeniu terminu trwania umowy. Tego rodzaju rozmowy prowadzi obecnie, choćby Ayvens, branżowy gigant powstały w wyniku fuzji ALD Automotive oraz LeasePlanu w 2022 r., który w swojej flocie posiada ponad pół miliona samochodów elektrycznych.

O jakich spadkach wartości rezydualnej mówimy? Według wyliczeń brytyjskiej firmy branżowej Auto Trader niektóre popularne elektryczne modele straciły w ciągu roku nawet 30 proc. swojej wartości. W tej grupie znajdują się m.in. Audi e-Tron (-29,8 proc.), Tesla Model 3 (-29,5 proc.) czy Hyundai IONIQ (-28,6 proc.), ale z zestawienia wynika także, że duże spadki ponieśli również rynkowi liderzy – Tesla Model Y (-25,8 proc.) oraz Volkswagen ID.3 (-24,7 proc.).

Ursula Weigl, partner w firmie doradczej McKinsey, wskazuje, że producenci idą na rękę firmom leasingowym, oferując gwarancję wykupu w celu stymulowania dalszej sprzedaży „elektryków”. W branży panuje jednak przekonanie, że to jedynie odkładanie problemu na przyszłość, a koncerny motoryzacyjne prędzej czy później będą musiały znaleźć sposób na to, jak sprzedać używane auta elektryczne, tak by cokolwiek na tym zarobić (a przynajmniej za wiele nie stracić).

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Nowy format Renault
Redakcja
24/4/2024
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.