Uboga sieć ładowania „elektryków” i recykling baterii to dwa zagadnienia często poruszane w kontekście rozwoju elektromobilności. Jakiś czas temu tematem zainteresowała się również Skoda, która postanowiła upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Producent wyszedł z pomysłem, by na terenie stacji dealerskich należących do sieci zainstalować huby energetyczne, które składałyby się z zużytych akumulatorów, co pozwoliłoby na wydłużenie czasu życia baterii nawet do 15 lat.
Dodatkowe źródło zasilania wspomagałoby salony, showroomy, warsztaty, ale także punkty szybkiego ładowania znajdujące się na terenie obiektu. Projekt przygotowany przez Skodę zakłada, że huby składałyby się z 20 baterii o mocy 13 kWh pobranych z hybryd plug-in lub 5 akumulatorów o mocy 82 kWh zapożyczonych z aut elektrycznych. Urządzenia mogłyby magazynować energię z paneli fotowoltaicznych, która następnie zasilałaby salon. Po 15 latach baterie byłyby poddane recyklingowi, a odzyskany materiał posłużyłby do produkcji kolejnych akumulatorów.
Po sukcesie projektu pilotażowego, który Skoda realizowała w Pradze, inicjatywa dostała zielone światło na dalszy rozwój. Z informacji, które przekazał producent wynika, że Skoda otrzymała już ponad 160 zamówień na huby od dealerów z Czech, Niemiec, Holandii i Słowacji. Firma ocenia, że w najbliższych latach będzie mogła wyprodukować nawet 4 tys. hubów.