Aktualności

Badanie Satysfakcji Dealerów. Triumf Volvo

XV Badanie Satysfakcji Dealerów zaowocowało zmianą na pozycji lidera w najważniejszej klasyfikacji aut osobowych – już nie Toyota, która triumfowała w poprzednim roku, tylko Volvo zyskało największe poparcie wśród dealerów. Japońska marka ponownie dostała za to najlepszą ocenę w kategorii samochodów dostawczych.

Dealerską ocenę swoich importerów za ostatnie miesiące zaprezentowaliśmy na żywo 13 września podczas Kongresu Dealerów w Łodzi. Jak zawsze wspólnie z partnerem merytorycznym Badania Satysfakcji, firmą EY (na zdjęciu głównym, z dyplomem za zwycięstwo w XV Badaniu Satysfakcji, prezes Volvo Car Poland Emil Dembiński).

Powrót Volvo na I miejsce w Badaniu po niemal dekadzie przerwy (klasyfikacja w autach osobowych) to mimo wszystko spora niespodzianka. Szwedzka marka triumfowała dotychczas czterokrotnie: w latach 2007 (pierwsze Badanie Satysfakcji), 2010, 2011 i 2013. W ubiegłym roku zajęła zaś trzecią pozycję, będąc wówczas jedynym brandem z europejskim rodowodem w pierwszej „piątce” (poza nią TOP5 zdominowali „Azjaci”: Toyota, Lexus, Kia i Subaru). Co więcej, tegoroczna średnia marki – 4,39 – jest najwyższą w jej dotychczasowej historii. Pięciokrotne zwycięstwo w Badaniu zrównuje Volvo z Mazdą, która także stawała na szczycie podium pięć razy.

Drugie miejsce przypadło wspomnianej już Toyocie (z nieznacznie gorszą oceną r/r), a trzecią pozycję zajął Mercedes. Powrót na „pudło” niemieckiego brandu jest o tyle znaczący, że w 2021 r. zajął swoje historycznie najniższe – szóste – miejsce. Tym razem wyraźny progres – tak w tabeli, jak i w samej nocie (+0,33).

Jerzy Żaczek, general manager marki Toyota w Polsce, odebrał dwa dyplomy: za I miejsce w klasyfikacji generalnej dotyczącej pojazdów dostawczych oraz dla najbardziej pożądanej marki

Trzeci raz z rzędu tuż za podium znalazła się Kia, piąta pozycja przypadła z kolei Audi (awans o 2 lokaty r/r) – to dotychczas najlepszy wynik niemieckiej marki (zresztą wszystkie cztery brandy grupy Volkswagen poprawiły swoją ubiegłoroczną ocenę). 6. miejsce, z wyraźnie niższą oceną, zajął Lexus (4 „oczka” w dół oraz o 0,44 pkt. gorsza nota), siódme lokata należała do Subaru (-2), a ósma – tak jak w poprzednim roku – do Mazdy.

Janusz Sękowski, partner EY, wziął udział w gali XV Badania Satysfakcji

Na 9. miejscu, po awansie o cztery pozycje, znalazł się SEAT… razem z Cuprą (nazwa „bliźniaczej” marki pojawiła się w Badaniu pierwszy raz, ale ocena SEAT-a/Cupry pozostała – jak na razie – wspólna). Dziesiątkę zamknął Volkswagen (awans o 5 pozycji.), a tuż za nim uplasowały się ex aequo siostrzana Skoda oraz Suzuki (odpowiednio +5 i +1 „oczko”). Stawkę TOP15 zamknęły Hyundai (0), pnący się do góry Nissan (+6) oraz spadająca Dacia (-6).

Toyota, choć nie zajęła pierwszej pozycji w „osobówkach”, triumfowała ponownie w klasyfikacji pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 t., aczkolwiek różnica między japońską marką a zajmującym drugie miejsce Mercedesem nie była już tak wysoka jak w 2021 r. (tym razem 4,16 vs 4,08 – to efekt zarówno poprawienia się niemieckiej marki premium, jak i minimalnie niższej noty obrońcy tytułu). Trzecie miejsce zajęło powracające na podium Iveco, a czwarte – Volkswagen.

Krzysztof Romański, wspólnik DCG Dealer Consulting, zaprezentował na scenie wyniki tegorocznego Badania Satysfakcji

Duże spadki odnotowały Renault (-0,58) i Ford (-0,41) – dla francuskiej marki oznaczało to wypadnięcie z TOP5. Co ważne, spadkowi o 0,17 pkt. uległa też średnia ocena wszystkich marek w tej kategorii (z 3,12 na 2,95).

Obszerna analiza Badania Satysfakcji Dealerów 2022 w październikowym wydaniu miesięcznika „Dealer”.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Nowy format Renault
Redakcja
24/4/2024
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.