Aktualności

Auta z importu jeszcze starsze…

W listopadzie padł rekord średniego wieku importowanych samochodów – prawie 12 lat. To najwyższy wynik od roku 2000, czyli od momentu, kiedy ministerstwo udostępnia takie dane.

Poprzedni rekord padł w lipcu 2004 r., niedługo po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Zniesiono wtedy bariery dla importu aut, a wiek sprowadzanych pojazdów wzrósł niemal dwukrotnie – z 6,5 do 11,8 lat, i to na przestrzeni ledwie 3 miesięcy. Skok był gwałtowny, ale jednorazowy – w kolejnych latach wartość ta zaczęła spadać, osiągając „dołek” (niecałe 9 lat) w 2008 r. Od tego czasu rok do roku notowaliśmy nieznaczny wzrost, by w listopadzie 2020 r. wiek importowanych aut przebił „sufit” – o miesiąc wyprzedzając rekord z połowy 2004.

Czy trend się utrzyma? Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia oraz rosnące ceny nowych samochodów, wydaje się to prawdopodobne. Eksperci zwracają jednak uwagę, że w ostatnich latach wzrost w zasadzie wyhamował, a w kwietniu bieżącego roku spadł do 11 lat, najniższej wartości od końca 2015 r. Co stoi zatem za nagłym odbiciem? Oprócz oczywistego winowajcy – koronawirusa – może chodzić o zapowiedzi wejścia w życie nowego podatku akcyzowego. Na przestrzeni ostatnich 20 lat to właśnie zmiany prawne najczęściej decydowały o wzroście lub spadku wieku używanych aut (niezależnie od tego, czy wchodziły w życie, czy też na zapowiedzi się kończyło…).

Przypomnijmy, że od 2000 r. do Polski sprowadzono z zagranicy blisko 16 mln pojazdów używanych – 91,4 proc. z nich stanowiły auta osobowe, a 8,6 proc. – auta dostawcze o DMC do 3,5 t.

Dane: Samar

Zdjęcie: postcardtrip, pixabay

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Aktualności
Pierwszy spadek w 2024 r.
Redakcja
18/4/2024
Aktualności
Samochód od dealera
Redakcja
17/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.