W zarządzaniu wielicką firmą bierze udział już trzecie pokolenie. Receptą na coraz szybszy rozwój jest odpowiedni podział obowiązków między członków rodziny.
Motoryzacyjna przygoda Pawła Luzara, właściciela salonów Skody i Volkswagena w Wieliczce, rozpoczęła się w latach 70. Od najmłodszych lat jego pasją było naprawianie wszelkiego rodzaju pojazdów – od motorowerów, poprzez motocykle, na samochodach kończąc. Pierwsza praca, podjęta tuż po zakończeniu nauki, także związana była z motoryzacją: Paweł Luzar zdobywał doświadczenie jako mechanik samochodowy w jednym z lokalnych serwisów. Od początku dużym wsparciem był dla niego ojciec – Jan Luzar, który pozostaje wspólnikiem oraz nadzoruje coraz liczniejsze inwestycje. Kilka lat temu zespół dealerstwa zasiliło trzecie pokolenie, dzieci Pawła Luzara – córka Agnieszka oraz syn Łukasz.
Od komisu do dealera
Własną działalność związaną z samochodami Paweł Luzar rozpoczął w latach 80., otwierając wspólnie z ojcem komis samochodowy w Krakowie. – Początki naszej działalności bywały różne. Największym problemem, jaki pamiętam z tamtych czasów, była dostępność samochodów, a raczej jej absolutny brak. Auta staraliśmy się pozyskiwać z różnych źródeł: kupowaliśmy je od osób indywidualnych, a także sprowadzaliśmy z różnych rejonów Polski i zagranicy. Małe Fiaty i Polonezy sprzedawały się jak ciepłe bułeczki – wspomina Jan Luzar. W latach 90. rodzina Luzarów rozpoczęła współpracę z firmą Auto Salon Murawski – ówczesnym dealerem Skody z Wieliczki. Paweł Luzar kupował od dealera samochody używane i sprzedawał je w swoim komisie. Były to głównie samochody marek Skoda, Volkswagen i Renault.
Współpraca obu firm trwała do 2004 r. Właśnie wtedy Czesław Murawski, właściciel salonu, postanowił wycofać się z motoryzacyjnego biznesu i razem ze wspólnikami zaproponował Pawłowi Luzarowi odkupienie obiektu. – Zawsze myślałem o tym, aby wejść w biznes dealerski. Dlatego kiedy pojawiła się taka możliwość, kupiliśmy salon Skody przy ul. Jedynaka w Wieliczce. Jako że firma Murawski miała na małopolskim rynku dobrą renomę, postanowiliśmy zachować w nazwie nazwisko poprzedniego właściciela i przez jakiś czas działaliśmy jako Auto Salon Murawski i Luzar – wyjaśnia Paweł Luzar. Początki własnego dealerstwa wspomina bardzo dobrze. Jak mówi, mimo wejścia Polski do Unii Europejskiej i „zalewu” aut używanych, w Wieliczce Skody sprzedawały się naprawdę dobrze.
Trzecie pokolenie
Od kilku lat w firmie pracują córka i syn Pawła Luzara. – Od zawsze wiedziałem, że moje dzieci w przyszłości zwiążą się z branżą dealerską. Dzięki temu miałem jeszcze większą mobilizację do działania. Na moje szczęście dzieci doskonale dzielą pomiędzy siebie obwiązki. Łukasz jest bardziej techniczny, ukończył studia na kierunku mechanika na Politechnice, natomiast Agnieszka zdobyła wykształcenie w dziedzinie zarządzania oraz marketingu – opowiada Paweł Luzar. Choć Agnieszka i Łukasz Luzarowie pracują w firmie od 2012 r., nie od razu zostali powołani na stanowiska menadżerskie. Właścicielowi dealerstwa zależało, aby młode pokolenie poznało tajniki każdego działu firmy, zdobyło doświadczenie i dopiero wtedy podjęło decyzję na temat dalszej kariery w rodzinnej firmie.
W obu przypadkach była to decyzja na „tak”. – Łukasz od samego początku wspierał firmę w obszarze serwisu. Uczył się fachu najpierw jako doradca serwisowy, następnie wspierał dział obsługi klienta w dziale części, koordynował też działanie magazynu. W tym momencie pełni funkcję koordynatora programu serwisowego dla flot. Ja natomiast od samego początku związałam się ze sprzedażą. Początkowo uczyłam się sprzedaży samochodów i obsługi klientów, następnie wspierałam kierownika sprzedaży w działalności organizacyjnej. Kiedy rozszerzyliśmy nasze markowe portfolio, objęłam stanowisko dyrektora ds. zarządzania sprzedażą – mówi Agnieszka Luzar. Dziś najmłodsze pokolenie ma już wpływ także na strategiczne decyzje, które podejmowane są podczas spotkań zarządu.
Pojawienie się w firmie kolejnego pokolenia oraz determinacja Pawła Luzara zaowocowały nową inwestycją. – Przez ponad dekadę sukcesywnie tworzyliśmy własny brand na małopolskim rynku. Kiedy mieliśmy pewność, że klienci kojarzą nasz salon przede wszystkim z nazwiskiem naszej rodziny, postanowiliśmy zmienić nazwę i od lipca 2015 r. działamy pod nazwą Auto Group Luzar – tłumaczy właściciel firmy. Nie bez powodu w nowej nazwie firmy pojawiło się słowo „Group”. W tym samym czasie zarząd wielickiego dealerstwa Skody prowadził już rozmowy na temat rozszerzenia działalności o kolejną markę z portfolio VGP. Negocjacje były o tyle łatwiejsze, że na rynku małopolskim nastąpiły poważne przetasowania związane z reprezentacją dealerską Volkswagena. – W pewnym momencie jedynym dealerem tej marki w Krakowie została firma Auto Special. W związku z tym importer poszukiwał chętnych do otwarcia salonu Volkswagena w aglomeracji krakowskiej. Złożyliśmy propozycję, która zakładała, że w pierwszej kolejności wybudujemy nowy salon Skody, a kiedy się do niego przeniesiemy, działalność związaną z Volkswagenem będziemy czasowo prowadzili w obiekcie przy ul. Jedynaka. Kolejną założoną inwestycją była budowa nowego salonu Volkswagena obok obiektu czeskiej marki przy ul. Krakowskiej – tłumaczy Paweł Luzar.
Wymagająca budowa
Kilkuetapową inwestycję rozpoczęto w 2016 r. Zakupiona działka przy ul. Krakowskiej w Wieliczce pierwotnie miała inne przeznaczenie. Jak przyznaje dealer, idealnie nadawała się na budowę mieszkań lub biurowców. – My jednak postanowiliśmy postawić na niej obiekt dealerski. I to nie byle jaki. Po zakończeniu budowy jego łączna powierzchnia wyniesie ponad 6 tys. m2! – mówi z uśmiechem Paweł Luzar. W związku z tym, że działka położona jest na dość wymagającym terenie, jej przygotowanie wymagało czasu i odpowiedniej wiedzy. Tutaj z pomocą przybył Jan Luzar, który przez wiele lat pracował w biurze projektów górniczych „Śląsk”. Był także odpowiedzialny za nadzór budowlany wielu budynków mieszkalnych. – Ogromnym atutem działki było jej położenie – przy głównej, bardzo ruchliwej drodze wyjazdowej z Krakowa. Z drugiej strony ukształtowanie terenu nie było łatwe: po badaniach geologicznych okazało się, że aby postawić salon na solidnych fundamentach, niezbędne będzie bardzo głębokie, nawet 18-metrowe palowanie, aby dotrzeć do gruntu nośnego. Wszystko dlatego, że Wieliczka położona jest na słabych, piaszczystych gruntach – tłumaczy Jan Luzar. Profesjonalne przygotowanie gruntu umożliwiło jednak „podniesienie” salonu tak, aby było go widać z poziomu ulicy.
Dzięki dużej wiedzy z zakresu projektowania i budowania, jaką posiada Jan Luzar, salon Skody udało się wybudować w założonym wcześniej terminie, czyli jesienią 2017 r. – Budowa salonu, który opiera się na konstrukcji żelbetowo-stalowej, nie jest skomplikowana. Najważniejsze jest znalezienie odpowiednich fachowców, którzy posiadają doświadczenie w realizacji takich projektów – wyjaśnia Jan Luzar. Właściciele obiektu korzystali z podwykonawców oraz lokalnych firm, które w portfolio miały budowę podobnych obiektów.
Po zakończeniu budowy salonu Skody, właściciele natychmiast zabrali się za kolejne etapy inwestycji. Tuż obok budowany jest właśnie salon dla samochodów osobowych i dostawczych Volkswagena. Sprzedaż niemieckiej marki, która obecnie odbywa się w zrewitalizowanym salonie przy ul. Jedynaka, ma zostać przeniesiona do nowego obiektu na przełomie 2020 i 2021 r.
Przestrzeń do zagospodarowania
Działka, na której powstaje motoryzacyjne centrum rodziny Luzarów, ma ponad hektar. – Zakup tak dużej nieruchomości pozwolił nam na wybudowanie obiektów, w których możemy zadbać o najwyższy komfort klientów. Salon posiada wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Klientom, którzy oczekują na naprawę auta, oferujemy strefę VIP, w której można napić się kawy i popracować lub odpocząć. Nie zapomnieliśmy również o najmłodszych. Dla nich stworzyliśmy specjalną, bezpieczną strefę zabaw – mówi Paweł Luzar.
Równie imponująca co część sprzedażowa jest strefa posprzedażna. – Auta serwisujemy w – oddanej już do u żytku – hali serwisu wielomarkowego. Łącznie mamy tam 9 stanowisk wyposażonych w podnośniki, w tym stanowiska przystosowane dla aut powyżej 3,5 tony. Dodatkowo na potrzeby serwisu możemy zaadaptować halę znajdującą się na poziomie -1, która jest już wyposażona w media i przygotowana do uruchomienia kolejnych 9 stanowisk – opowiada właściciel Auto Luzar Group. Obecnie serwis obsługujący klientów z obu wielickich salonów dealera pracuje na dwie zmiany. Na poziomie -1 nowego obiektu usytuowana jest też myjnia, magazyny części zamiennych oraz parking mogący pomieścić nawet 150 samochodów.
Dealer z wizją
Małopolski dealer rozwija także sprzedaż samochodów używanych. Przeznaczone do tej działalności struktury zaczął tworzyć w 2016 r. – Obecnie jest to dla nas jeden z najistotniejszych obszarów firmy. A co najważniejsze, nadal widzimy w nim ogromny potencjał. Już w pierwszych dwóch latach działania odnotowaliśmy roczny wzrost sprzedaży pojazdów używanych na poziomie 100 proc. – mówi Agnieszka Luzar. Auta pozyskiwane są z różnych źródeł. Prym wiodą odkupy od klientów, samochody pozyskiwane od flot oraz aukcje. Aby móc pochwalić się jeszcze lepszymi wynikami sprzedaży aut „z drugiej ręki”, dealer zwiększa nakłady na infrastrukturę przeznaczoną dla tej grupy pojazdów, rozbudowuje stok, a także inwestuje w kadrę odpowiadającą za ten obszar działalności.
Wygląda na to, że dealer, który przez długi czas działał w niewielkim salonie na uboczu Krakowa, w ciągu kilku lat powiększy swój stan posiadania o nowe, pokaźne centrum motoryzacyjne, składające się z dwóch salonów bardzo popularnych na rynku marek oraz serwisu mechanicznego. Już teraz Auto Group Luzar zatrudnia 100 osób, a przecież na horyzoncie jest otwarcie salonu Volkswagena, które sprawi, że załoga z pewnością się powiększy. Najważniejsze w całym przedsięwzięciu wydaje się jednak co innego. Paweł Luzar może być pewien, że w przyszłości z przekazaniem sterów w swojej firmie nie będzie miał żadnego problemu.
AUTO GROUP LUZAR
Dealer Skody i Volkswagena prowadzący salony w Wieliczce. Rodzina Luzarów autoryzację marki Skoda pozyskała w 2004 r., kupując salon od Czesława Murawskiego. W 2015 r. dealer rozszerzył portfolio o Volkswagena i rozpoczął inwestycję w nowe stacje obu marek. Firmą zarządzają obecnie Paweł Luzar, jego ojciec – Jan, oraz dzieci: Agnieszka i Łukasz.