Najnowsza Lista TOP50 z chirurgiczną precyzją oddzieliła tych, którzy świętowali wzrosty i tych, którzy minimalizowali straty. Stałymi elementami zestawienia są za to rosnący wskaźnik konsolidacji, który przekroczył już 55 proc., a także podium rankingu – z Grupą Cichy-Zasada na czele.
Po raz pierwszy w historii rankingu 50 największych firm dealerskich odpowiadało za ponad połowę sprzedaży nowych aut (51,92 proc., +2,01 pkt. proc.), a jeśli do tego zestawienia dołożylibyśmy także salony producenckie, wskaźnik ten wzrósłby nawet do 55,15 proc. (+2,23 pkt. proc.). Należy też zauważyć, że w bieżącym rankingu w zasadzie nie widać jeszcze w wynikach sprzedażowych przejęcia RRG Warszawa przez Grupę PGD (warszawskie salony Renault i Dacii „pracują” na rzecz Holdingu 1 jeden dopiero od grudnia zeszłego roku, czyli po finalizacji transakcji).
Oprócz wskaźnika konsolidacji wzrósł także udział największych graczy w ogóle wszystkich autoryzacji na polskim rynku – o ile rok wcześniej TOP50 skupiało pod sobą 41 proc. rynku, w 2022 r. wartość ta wzrosła już do 44 proc., po części także za sprawą „debiutu” kilku elektrycznych marek z Chin – Seresa, Maxusa czy Skywella. Poszerzanie markowego portfolio o niszowe brandy negatywnie wpłynęło natomiast na średnią liczbę aut sprzedawanych na pojedynczą autoryzację. Dealerzy z TOP50, którzy jeszcze przed rokiem byli bliscy sforsowania bariery „pięćsetki”, w tym roku musieli zadowolić się wynikiem 418 aut.
Podium na czerwono
Skupmy się teraz na samej Liście – o ile w samej pięćdziesiątce proporcje między „rosnącymi” i „spadkowiczami” rozkładały się idealnie pół na pół, o tyle wśród 10 największych grup dealerskich dominowały spadki. Pod kreską znalazło się aż siedmiu dealerów ze ścisłej czołówki, w tym członkowie branżowego podium – Grupa Cichy-Zasada/Sobiesław Zasada Automotive, Grupa PGD oraz Grupa Plichta. Lider polskiego rynku miał za sobą raczej spokojny rok – mimo prawie 10-proc. spadku sprzedaży grupa dość pewnie utrzymała pierwsze miejsce z wolumenem na poziomie 18,6 tys. nowych pojazdów. Nowym elementem dealerskiego portfolio Grupy Cichy-Zasada stał się szczeciński showroom Skody w kompleksie biurowo-handlowym Posejdon Center.
Znacznie większą aktywność w 2022 r. wykazywała druga w tabeli Grupa PGD. Na początku roku wolumenowy numer 2 poszerzył sieć o dwa nowe punkty w aglomeracji wrocławskiej – jedyny w okolicy salon Mitsubishi oraz stację Forda. W Krakowie i Warszawie firma otworzyła punkt sprzedaży marki Cupra, a już w 2023 r. dealerską mapę stolicy uzupełniły obiekty Opla i DS Automobiles. Ten rok w wykonaniu PGD zostanie jednak zapamiętany głównie przez pryzmat przejęcia firmy RRG Warszawa. Dzięki tej inwestycji dealer wzbogacił się o dwie nowe marki, Renault oraz Dacię, i aż cztery salony sprzedaży.
Pracowite miesiące mają za sobą również właściciele Grupy Plichta. Pomorski gigant zakończył wreszcie budowę „samochodowego miasteczka” w gdańskiej Letnicy, gdzie funkcjonują już obiekty Skody, Cupry oraz Audi. Do tego musimy dopisać kolejny showroom niemieckiego brandu premium w Trójmieście i, to z kolei nowość na skalę ogólnopolską, obiekty dedykowane samochodom elektrycznym pod marką Plichta Electric, w których, oprócz „tradycyjnych” marek, dealer sprzedaje także auta z Chin – Maxusa, Seresa i Skywella.
Druga Toyota w dziesiątce
Brak roszad w pierwszej trójce wynagradza nam walka na dalszych miejscach Listy. Do kolejnych przetasowań doszło tuż poza podium, gdzie rywalizację z Grupą Bemo tym razem wygrał Emil Frey Polska. Na 6. pozycji, z awansem o dwa oczka, ubiegły rok zakończyła Grupa Krotoski. Wydaje się, że w przypadku dealera związanego z Volkswagenem najważniejszym biznesowym wydarzeniem był, dość nietypowo, „transfer” Michała Bowszy, wieloletniego szefa polskiego oddziału Audi.
A dalej? Grupa PTH z największym, przeszło 20-proc., spadkiem w TOP10. Wielomarkowy dealer nie ma za sobą łatwego okresu, co nie przeszkodziło mu w uruchamianiu m.in. nowych stacji Peugeota i SsangYonga. Pierwszą dziesiątkę uzupełniają Auto Lellek Group, Grupa Cygan i drugi przedstawiciel Toyoty – firma Dobrygowski. Co ciekawe, nastroje wśród obu sprzedawców japońskiego producenta są zgoła odmienne. Warszawski dealer nie zdołał obronić rewelacyjnego wyniku sprzed roku, kiedy wolumen nowych aut wzrósł o jedną trzecią, w rezultacie kończąc rok dwie lokaty niżej.
Podobne problemy ominęły Toyotę Dobrygowski, której nie zatrzymały ani pandemia, ani rosyjska inwazja. Jeszcze w 2019 r. dealer zajmował 25. miejsce w Polsce, teraz, z wynikiem 6,8 tys. nowych aut i wzrostem rzędu 23,2 proc., firma zdołała wedrzeć się do dziesiątki. Jakby tego było mało, przedstawiciel Toyoty rozszerzył niedawno swoje portfolio o kolejny obiekt i nową markę – latem w Lubinie stanęła stacja Lexusa. Takich rozbieżności w Toyocie jest jednak znacznie więcej. Po latach imponujących wzrostów zadyszka (-17,28 proc.), i to tuż u progu najlepszej dziesiątki, dopadła Toyotę Romanowski.
Dwucyfrowe spadki zanotowały również Toyota Sabaj (-15,01 proc.) i Toyota Nowakowski (-19,32 proc.), która w rezultacie wypadła z TOP50, notując spadek aż o 13 pozycji. Z drugiej strony to właśnie przedstawiciele japońskiego producenta byli autorami najwyższych wzrostów – Toyocar Mikołajczak zwiększyła sprzedaż o 42,45 proc., a Toyota Bielany – o 43,09 proc. Dealer z Warszawy zajął 28. miejsce na Liście i aż trudno uwierzyć, że jeszcze w 2019 r. firma z trudem wywalczyła sobie miejsce w setce.
Nowe twarze w pięćdziesiątce
Po trzech latach przerwy w pięćdziesiątce zameldowały się powiązane właścicielsko spółki Euroservice/Auto Nobile/Nobile Motors, do czego w niemałym stopniu przyczynił się otwarty w 2021 r. salon Mercedesa w Kielcach. Oprócz tego w rankingu możemy powitać trzech debiutantów. Pierwszy z nich – związana ze Stellantisem i Renault firma Tandem – o awans do „pięćdziesiątki” otarł się już przed dwoma laty.
W 2022 r. ta sztuka wreszcie się udała, a to za sprawą blisko 16-proc. wzrostu sprzedaży, co przełożyło się na 2,6 tys. aut i 45. miejsce w zestawieniu. Oczko niżej zmagania zakończyła Toyota Radość, która jeszcze niedawno nie mogła być pewna miejsca w pierwszej setce. Tym razem do awansu, i to aż o 6 pozycji, wystarczył skromny 3,16-proc. wzrost. Największą rewelacją wśród debiutantów jest jednak bez wątpienia grupa BMW Sikora, która już po raz drugi z rzędu zwiększyła sprzedaż o ponad 40 proc. Dealer z przytupem wszedł do TOP50, notując najwyższy awans na Liście – aż o 20 miejsc, w czym wydatnie pomogły mu liczne inwestycje zrealizowane w ciągu ostatnich lat – aż trzy nowe obiekty BMW w Mikołowie, Lubinie i Zielonej Górze, a także salon MINI w Opolu.
Pełna wersja tekstu poświęconego Liście TOP50 (a także klasyfikacja pretendentów, czyli firm z miejsc 51–75) w „Dealerze” nr 3/2023.