29 listopada br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia, który nakłada na firmy obowiązek uzupełniania ksiąg rachunkowych o dodatkowe dane. Wiąże się to m.in. z koniecznością wdrożenia nowych rozwiązań informatycznych. Czasu zostało niewiele.
Zgodnie z treścią rozporządzenia, księgi należy uzupełnić dodatkowo o:
1) dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika:
a) numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany,
b) w przypadku gdy kontrahent podatnika jest:
‒ osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta,
‒ osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta, a także dodatkowego określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy,
‒ w pozostałych przypadkach – wskazanie pełnej nazwy kontrahenta;
2) w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany;
3) znaczniki identyfikujące konta rachunkowe wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta rachunkowe, jak np. banków;
4) dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej:
a) w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
b) określenie rodzaju dowodu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji,
c) numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika;
5) wysokość, rodzaj i typ różnicy pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym;
6) wysokość i rodzaj dochodu podlegającego opodatkowaniu w odniesieniu do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
Rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2025 r.