Księgowość

Split payment już w Sejmie

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT, który zakłada wprowadzenie mechanizmu split payment. Projekt jest już po pierwszym czytaniu Sejmu. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 kwietnia 2018 r. To, czy nowe regulacje zaczną obowiązywać, jest już raczej przesądzone. Pytanie, w jakim stopniu wpłyną one na rozliczenia dealerów?

Mechanizm split payment wpłynie na rozliczenia między przedsiębiorcami. Sprzedający towar lub usługę będzie mógł uzyskać płatność za daną fakturę w dwóch częściach. Pierwsza to kwota netto. Trafi ona na podstawowy rachunek firmy. Druga część to kwota podatku VAT. Znajdzie się ona na specjalnym rachunku, który po wejściu w życie przepisów będzie obowiązkowo posiadał każdy z przedsiębiorców. Możliwość dysponowania środkami na tym koncie będzie bardzo ograniczona. I choć skorzystanie z mechanizmu split payment będzie dobrowolne, to decyzję o tym, czy podzielić płatność, czy przelać kontrahentowi jeden przelew w kwocie brutto – tak, jak dotychczas – za każdym razem podejmie nabywca.

Wprowadzenie mechanizmu split payment to – zdaniem Ministerstwa Finansów, które jest autorem zmian – jedno z działań ukierunkowanych na odbudowanie dochodów podatkowych i uszczelnienie systemu podatkowego. Czemu przedsiębiorcy mieliby korzystać z nowej, bardziej skomplikowanej formuły? Dla tych, którzy przy dokonywaniu płatności skorzystają z mechanizmu split payment, resort finansów przygotował zachęty. To zwolnienie ze stosowania sankcji VAT-owskich i odpowiedzialności solidarnej z dostawcą oraz brak podwyższonych odsetek za zaległości w VAT.

Jak split payment może wpłynąć na firmy dealerskie? Z pewnością skurczą się zasoby pieniężne, którymi dealer może swobodnie dysponować. Jak przewiduje projekt ustawy, środki z rachunku VAT-owskiego będzie można wykorzystać jedynie na pokrycie swoich zobowiązań z tytułu podatku VAT wobec urzędu skarbowego lub zapłatę VAT-u swoim kontrahentom (na ich konto VAT-owskie). Dealer będzie mógł też wnioskować, by środki zgromadzone na rachunku VAT przekazać na jego zwykłe konto. Będzie musiał się na to jednak za każdym razem zgodzić urząd skarbowy. W dodatku termin na transfer tych środków to aż 60 dni. Choć i tak mogło być gorzej. Wcześniejszy projekt ustawy przewidywał dłuższy, bo wynoszący 90 dni okres na przelew.

Oprócz potencjalnie negatywnych skutków dla płynności finansowej dealerów, przepisy dotyczące split payment mogą oddziaływać na codzienne funkcjonowanie dealerskich działów księgowości. Po pierwsze, do obsługi podzielonej płatności muszą zostać dostosowane systemy informatyczne posiadane przez dealera. Po drugie, wprowadzenie dodatkowych kont VAT-owskich to też więcej pracy dla osoby, która będzie musiała zaewidencjonować dokumenty. Z projektu wynika, że każdą fakturę będzie należało opłacić oddzielnym przelewem. Tymczasem pracując z importerami i kupując części zamienne, dealerzy miewają nawet kilkadziesiąt czy nawet kilkaset faktur dziennie.


 

Czy wiesz, że…?

 

Podzielona płatność będzie jednym z najważniejszych tematów poruszanych podczas jesiennego cyklu szkoleń: “Zmiany w VAT i podatkach dochodowych w 2018 r. oraz bieżące zagadnienia specyficzne dla dealerów”.

Przejdź na stronę szkolenia i zapoznaj się z pełnym programem warsztatów.

UWAGA! POZOSTAŁY OSTATNIE MIEJSCA!

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.