Księgowość

Prezydent podpisał ustawę o zmianach w podatkach dochodowych. Dealerzy stracą też na nieodliczonym Vacie

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw została podpisana przez Prezydenta 13 listopada. Oznacza to, że mamy już całkowitą pewność, że niekorzystne zmiany dotyczące regulacji w zakresie możliwości zaliczenia w koszty wydatków na nabycie i eksploatację samochodów firmowych wejdą w życie już od 1 stycznia 2019 r.

Zmiany dotyczące rozliczeń wydatków na zakup i eksploatację samochodów firmowych były właściwie pewne już w październiku, gdy ustawę zmieniającą dotychczasowe regulacje uchwalił Sejm. Przyjęty przez Parlament akt zakłada, że limit amortyzacji auta osobowego finansowanego leasingiem operacyjnym wyniesie 150 tys. zł. Przypomnijmy, że dzisiejsze przepisy nie przewidywały górnej granicy kwoty, jaką można by amortyzować w przypadku, gdy samochód użytkowany jest na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Druga zmiana dotyczy możliwości zaliczania w koszty uzyskania przychodu wydatków na eksploatację samochodów firmowych. Od 1 stycznia 2019 r. w koszty będzie można zaliczyć tylko 75 proc. opłat na paliwo, serwis czy części zamienne. Co istotne, koszty uzyskania przychodu zostaną uszczuplone nie tylko o część kwoty netto, ale także o nieodliczony podatek VAT.

W przypadku wydatków na zakup (a także najem bądź leasing) samochodu osobowego użytkowanego w systemie mieszanym limit nie obejmie samochodów do wartości dokładnie 134 529,15 zł netto. Skąd taka kwota? W końcu przepisy mówią o tym, że limit wynosi 150 tys. zł netto. Jest to jednak kwota netto powiększona o nieodliczony VAT, czyli wspomniane nieco ponad 134,5 tys. zł netto. Jeśli samochód będzie droższy, to firma użytkująca takie auto zaliczy w koszty taką część kwoty, w jakiej suma 150 tys. zł (netto plus nieodliczony VAT) pozostaje do wartości samochodu. Jeśli będzie to wartość wyższa niż 134 529,15 zł netto, to firma straci podwójnie – nie tylko z tytułu nowych limitów amortyzacji, ale też na nieodpisanym podatku VAT.

Straty wynikające z braku możliwości zaliczenia w koszty pełnej kwoty nieodliczonego VAT-u pojawią się także w przypadku wydatków na eksploatację samochodu firmowego. Jeżeli dealer posiada samochód służbowy, który wykorzystywany jest w systemie mieszanym, i po 1 stycznia 2019 r. wyda na jego serwis 3000 zł netto, kosztem uzyskania przychodu będzie kwota 2 250 zł (75 proc. kwoty netto). Dodatkowo firma nie będzie mogła zaliczyć w koszty pełnej kwoty nieodliczonego podatku VAT – czyli 345 zł – ale jedynie 75 proc. tej sumy, czyli niespełna 259 zł.


Podczas listopadowych szkoleń, które poprowadzi Marta Szafarowska, uchwalone zmiany w podatkach dochodowych będą jednym z najważniejszych omawianych tematów.

 

Przejdź na stronę szkolenia i zapoznaj się z dostępnymi terminami i lokalizacjami.
Pozostało coraz mniej wolnych miejsc.

    

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.