Księgowość

Błędne dane na fakturze. Jak ją prawidłowo skorygować?

Każdy dział księgowości zapewne niejednokrotnie przerabiał sytuację, w której już po wystawieniu faktury przez dealera, klient uznawał, że dane nabywcy na dokumencie są całkowicie błędne, a faktura powinna zostać wystawiona na zupełnie inny podmiot. Wielu dealerów w takich przypadkach wycofuje pierwotną fakturę z obrotu, korygując ją do zera, a w jej miejsce wystawia nową fakturę z danymi wskazanymi przez klienta.

Takie podejście zdaniem organów podatkowych jest jednak niezgodne z przepisami! Fiskus zauważa, że nowa faktura będzie co prawda zawierała prawidłowe dane podmiotów, pomiędzy którymi nastąpiła transakcja, ale znajdą się tam również niezgodne z rzeczywistością dane dotyczące zakończenia dostawy towarów. Co więcej, wystawiana w takich sytuacjach faktura korygująca „zerująca” będzie w wielu przypadkach dokumentowała zwrot towarów, który w rzeczywistości nie następuje, co również z perspektywy obowiązujących przepisów jest niedopuszczalne. Takie podejście potwierdził w tym roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (III SA/Wa 1515/17). Co więc dealerskie działy księgowości powinny robić w takich sytuacjach?

Zdaniem organów podatkowych skorygowanie błędu polegającego na nieprawidłowym wskazaniu nabywcy, powinno nastąpić poprzez wystawienie faktury korygującej, na której zostanie – jako przyczyna korekty – wskazany fakt błędnego określenia danych nabywcy oraz zawarte zostaną prawidłowe dane nabywcy. Taka korekta nie powinna jednak „zerować” transakcji i nie powinno jej towarzyszyć wystawienie kolejnego dokumentu sprzedaży.

Istnieje jednak kilka problemów związanych z korektą danych nabywcy na fakturze. Po pierwsze, takich faktur korygujących nie chcą przyjmować klienci. Na szczęście istnieją interpretacje oraz wyroki, które potwierdzają takie postępowanie dealera. Z pomocą przychodzi również artykuł 106j. ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Drugim potencjalnym problemem jest działanie większości systemów finansowo-księgowych, które nie pozwalają na skorygowanie danych nabywcy, a jedynie na korektę pierwotnej faktury „do zera” i wystawienie nowego dokumentu sprzedaży. Rozwiązaniem w tej sytuacji może być wystawienie korekty poza posiadanym systemem księgowym. Taka faktura musi zostać ręcznie wprowadzona do JPK. Dodatkowy problem pojawi się, jeśli zmiana danych nabywcy na fakturze następuje po wysłaniu rejestrów vatowskich. Wówczas zachodzi konieczność dokonania korekty składanego pliku JPK.

Co istotne, w przypadku całkowicie błędnych danych nabywcy, nie ma również możliwości wystawienia noty korygującej. Według interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 stycznia 2017 r. (1462-IPPP3.4512.744.2016.1.ISK) nota korygująca nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, jedynym sposobem naprawienia takiego błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedającego.

 


Podzielona płatność, samochody w firmie dealerskiej w 2018 r. oraz zagadnienia bieżące

 

Katowice, 30 maja 

Uwaga! Możliwość zgłaszania udziału na szkolenie w Katowicach została przedłużona do 25 maja do godziny 17:00.

Przejdź na stronę szkolenia i zapoznaj się z pełnym programem warsztatów.

 

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.