Wydarzenia

Zero Nudy z opolskim dealerem


Dealerzy potrafią zaskoczyć zaangażowaniem w projekty wykraczające poza ich tradycyjny biznes. Vip Car, wielomarkowy dealer z Opola, daje tego kolejny przykład, cyklicznie organizując z pomocą Papcia Chmiela festiwal filmów dla dzieci.

Firma Vip Car jest obecna na opolskim rynku motoryzacyjnym od 25 lat. Zajmuje się m.in. sprzedażą i obsługą posprzedażną samochodów Renault, Nissan, Dacia i Isuzu. Grupa Vip Car–Hoffmann Auto, do której należy Vip Car, posiada także autoryzację Opla. Zeszłoroczny wolumen sprzedaży dla wszystkich marek w ramach Grupy wyniósł łącznie 2062 szt. Tym samym Grupa osiągnęła wzrost sprzedaży o ponad 25 proc. Oprócz prowadzenia działalności dealerskiej firma działa również na rzecz dzieci i od lat współpracuje z Henrykiem Jerzym Chmielewskim, czyli Papciem Chmielem – autorem kultowej serii przygód Tytusa, Romka i A’Tomka. Wszystko zaczęło się od Festiwalu Filmów dla Dzieci „Zero Nudy”, którego pomysłodawcą jest Andrzej Szmigiel – prezes spółki Vip Car. Pomysł festiwalu narodził się jesienią 2004 r. – Mąż chciał zrobić coś specjalnego dla dzieci. Połączyć to, czym zajmujemy się na co dzień z bezpieczeństwem dzieci na opolskich drogach. I jeszcze podać to dzieciom w takiej formie, by uczestniczyły w naszych imprezach z wypiekami na twarzy – opowiada Elżbieta Rusinek-Szmigiel.

Plakat piracki promujący festiwal „Zero Nudy” autorstwa Papcia Chmiela

 

Przyjemne z pożytecznym

Celem festiwalu jest popularyzowanie wśród młodych odbiorców wartościowego repertuaru filmowego, rozwijanie wyobraźni oraz rozbudzanie wrażliwości na sztukę filmową. Jego organizatorami są spółka Vip Car oraz Młodzieżowy Dom Kultury w Opolu. Udział we wszystkich wydarzeniach festiwalowych jest bezpłatny. Ważnym elementem każdej edycji jest akcja „Bezpieczna Droga do Kina” promująca zasady bezpiecznego poruszania się po drogach. W organizacji i realizacji wydarzeń festiwalowych bierze udział cała załoga dealerstwa. – Mąż z panią dyrektor MDK opracowuje strategię i tematykę. Czasem podsuwa ją Papcio Chmiel. Ja we współpracy z Papciem i grafikiem na miejscu wymyślamy atrakcje, opracowujemy plakaty, odblaski, kolorowanki, kubki i koszulki festiwalowe. Nasi pracownicy przywożą i odwożą odwiedzających festiwal aktorów – wylicza nasza rozmówczyni. Pracownicy firmy są na miejscu podczas projekcji festiwalowych i akcji „Bezpieczna Droga do Kina”. Uczestniczą również w festynach, gdzie część zajmuje się osobami oglądającymi znajdujące się tam auta dealera, a część wciela się w piratów, Indian i kosmitów, zachęcając dzieci do udziału w różnych atrakcjach. Elżbieta Rusinek-Szmigiel podkreśla, że choć zaangażowanie Vip Caru w festiwal nie jest motywowane sprzedażowo, to przy okazji umacnia również wizerunek firmy zaangażowanej w życie lokalnej społeczności. – Realizacja festiwalu wymaga od nas wiele wysiłku, ale też daje nam ogromną satysfakcję i radość. Miło jest patrzeć, jak odwiedzające festiwal dzieci rosną razem z nim i że ciągle pojawiają się kolejni uczestnicy, dla których warto się starać – tłumaczy.

Pracownicy dealerstwa biorą aktywny udział w organizacji festiwalu. Tutaj jako kosmici podczas festynu kosmicznego

 

Serwis wannolotów

W maju 2006 r., na drugą edycję Festiwalu Papcio Chmiel przyjechał osobiście, a Tytus został oficjalną maskotką imprezy. Zorganizowano spotkanie autora z dziećmi zaraz po rozstrzygnięciu konkursu plastycznego „W 80 dni dookoła świata”. Nagrodą w konkursie był lot balonem nad Opolem. Papcio przygotował z tej okazji projekt plakatu, w którym Tytus sypie z balonu dukaty nad Opolem. Słynny rysownik uczestniczył także w trzeciej edycji Festiwalu w 2007 r. Wcześniej opracował plakat festiwalowy – pod tytułem „Tytus na dzikim Zachodzie” – oraz plakat promujący używanie odblaskowej gwiazdy szeryfa. W ramach festiwalu firma Vip Car zorganizowała ogólnopolskie obchody 50-lecia komiksu „Tytus, Romek i A’Tomek” na głównym placu miasta Opola, a także festyn filmowo-westernowy. Renault Megane kabriolet od dealera został oznakowany w stylu kowbojskim. – Papcio przyjechał prosto z wręczenia medalu Gloria Artis i dumnie w nim paradował. A dzieci dostawały od nas pluszakowe Tytusy – wspomina Elżbieta Rusinek-Szmigiel. Z tej okazji Vip Car postanowił przygotować dla artysty niespodziankę. – Papcio zasiadł w zrobionym w naszym serwisie blacharsko-lakierniczym wannolocie, wykonanym dokładnie według rysunku z jego komiksu, z napisem „Vip Car” – mówi przedstawicielka firmy. Od tego czasu Papcio wspomina Vip Car jako serwis wannolotów.

Papcio Chmiel w wannolocie przygotowanym przez Vip Car

 

Wielotorowa współpraca

Dealer wydrukował z tej okazji plakat 50-lecia Tytusa, Romka i A’Tomka. – Dzięki Papciowi wiele z naszych festiwalowych
plakatów jest obecnie w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Papcio pamięta też o nas przy organizacji swoich wystaw. Niedawno w Muzeum Karykatury pokazywał plakaty z logiem Vip Car. Umieścił nas także na plakacie namalowanym z okazji 60-lecia Tytusa – mówi Elżbieta Rusinek-Szmigiel. Współpraca dealera z Papciem Chmielem przybiera też inne formy: artysta rysował m.in. okolicznościowe kartki dla klientów Vip Caru, na przykład na Boże Narodzenie czy Wielkanoc. Papcio Chmiel uczestniczył także w czwartej edycji opolskiego festiwalu dla dzieci, wcielając się w kapitana piratów. W 2013 r. w czasie 9. edycji festiwalu zorganizowano piknik urodzinowy z okazji 540. urodzin Mikołaja Kopernika, 90. urodzin Papcia Chmiela oraz 55. urodzin Tytusa. Firma Vip Car wydała także serial rysunkowy „Kopernik” autorstwa Papcia i Mieczysława Kościelniaka, po raz pierwszy publikowany w „Świecie Młodych” w 1973 r. Dealer wsparł rysownika w aspekcie wydawniczym jeszcze szerzej. Na początku współpracy firma opublikowała w lokalnej prasie odcinki historyjki obrazkowej dotąd niepublikowanej przez Papcia. Później przyszedł czas na książkę. – W wakacje w 2007 r. Papcio zaczął przysyłać mi systematycznie kolejne rozdziały swojej autobiografii. Pracowałam z tekstem, ulepszałam. Siedziałam z grafikiem nad układem stron. Na święta Bożego Narodzenia wydaliśmy wspólnie z MDK autobiografię Papcia „Tytus Zlustrowany” – mówi Elżbieta Rusinek-Szmigiel. Dealer sfinansował wydanie książki, której nakład został już wyczerpany. Vip Car założył także i prowadzi dla Papcia Chmiela stronę internetową tytusromekiatomek.pl z informacjami o autorze i jego twórczości, za pośrednictwem której prowadzono sprzedaż jego autobiografii.

 

Przyjaciel dealerstwa

Wieloletnia współpraca zaowocowała mianowaniem Elżbiety Rusinek-Szmigiel osobistą sekretarką Tytusa de Zoo (bo tak brzmi pełne nazwisko komiksowego szympansa). Od tej chwili zajmuje się ona kontaktami Papcia Chmiela z fanami. Zastrzega jednak, że mimo, iż ludzie nauczyli się kojarzyć Papcia Chmiela z festiwalem „Zero Nudy” i dealerstwem, to wizerunek artysty nie jest formalnie związany z firmą Vip Car. – Jesteśmy zaszczyceni, mogąc współdziałać z Papciem Chmielem. Papcio jest naszym przyjacielem i nieocenionym doradcą – mówi Rusinek-Szmigiel. W 2014 r. festiwal „Zero Nudy” obchodził swoje 10-lecie. Z tej okazji Papcio Chmiel znowu przygotował specjalny plakat festiwalowy. Ostatnia edycja festiwalu odbyła się w 2015 r. Łącznie w ciągu 12 lat pracy w ramach festiwalu rozdano 22 tys. gadżetów odblaskowych. W warsztatach prowadzonych przez przedstawicieli policji informujących o korzyściach wynikających z noszenia gadżetów odblaskowych wzięło udział 15 tys. aktywnych uczestników. Festiwal „Zero Nudy” doceniają zresztą nie tylko jego mali uczestnicy. W 2016 roku Vip Car za kreatywność i pełną zaangażowania organizację tej imprezy otrzymał od Renault międzynarodową nagrodę Dealer of The Year w kategorii „Społeczna Odpowiedzialność Biznesu”. Niestety w tej chwili festiwal jest zawieszony. – Chcemy kontynuować ten festiwal, ale nieprzewidziane okoliczności nas powstrzymały. Gdy tylko się wyjaśnią, to w 2018 r. nadrobimy zaległości – zapewnia nas Andrzej Szmigiel, prezes firmy Vip Car. To dobra wiadomość zarówno dla małych, jak starszych już uczestników imprezy, którzy wyrośli korzystając z atrakcji dotychczasowych festiwalowych edycji.

 

[artykuł ukazał się w nr 9/2017 miesięcznika „Dealer”]