Wydarzenia

Pierwsza transakcja 2019


Najstarsze dealerstwo SEAT-a w Polsce zmieniło właściciela. Transakcja między Autogalą a Dynamicą oznacza też, że do Warszawy wchodzi jeden z najlepszych „seatowców” ostatnich lat.

Salon będący przedmiotem transakcji (a w zasadzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, o czym za chwilę) funkcjonował przez lata pod nazwą handlową Autokometa (swego czasu rondem Kometa nazywano nawet – z inicjatywy dealera – pobliski węzeł drogowy, dziś funkcjonujący jako Rondo Mościckiego). Obiekt przy ul. Płowieckiej w Warszawie należał do spółki Autogala, mającej w portfolio również dealerstwo Volvo przy ul. Toruńskiej. Kupującym okazała się firma Dynamica z Myślenic, w latach 2015- 2017 dealer roku sieci SEAT-a. Dobrze dobrane towarzystwo jak na pierwszą w roku transakcję na polskim rynku dealerskim. Akt notarialny sprzedaży dealerstwa podpisano 2 stycznia 2019 r.

25 lat i… sprzedaż

Noworoczna transakcja oznacza dla SEAT-a pożegnanie się z najstarszym działającym dealerem marki w Polsce. – Z SEAT-em byłem związany od 1994 r. W lokalizacji na Płowieckiej prowadziliśmy działalność od 2000 r. Zanim przenieśliśmy się do tej lokalizacji, posiadaliśmy nieduży salon – dziś powiedziałbym, że showroom – przy ul. Zwycięzców – wspomina Rafał Iwanoski, prezes zarządu spółki Autogala. Od kilku lat w obiekcie Autokometa – poza dealerstwem SEAT-a i serwisami Volkswagena oraz Skody – działał również brand Autogala Premium Outlet, oferujący samochody używane. – Obecnie Autogala Premium Outlet będzie kontynuować działalność w naszej lokalizacji przy Toruńskiej, gdzie funkcjonuje stacja Volvo. Myślimy jednak o większym projekcie związanym z segmentem „używek”, choć na razie trochę za wcześnie, by mówić o szczegółach – tłumaczy Iwanoski.

Transakcja między Autogalą a Dynamicą oznacza, że Jarosław Bochenek (z lewej)
zyskał drugi, obok punktu w Jaworniku, obiekt SEAT-a. Rafał Iwanoski po 25 latach kończy
współpracę z hiszpańską marką

Dlaczego po 25 latach w sieci zdecydował się na sprzedaż dealerstwa SEAT-a? – To nie tak, że nie wierzyłem w tę markę. Mam do SEAT-a olbrzymi sentyment i szacunek. Po prostu jako zarząd firmy Autogala zdecydowaliśmy, że chcemy, by nasza strategia biznesowa koncentrowała się w najbliższych latach na segmencie premium – podkreśla dealer. Jak dodaje, o sprzedaży dealerstwa zaczął rozmawiać z firmą Dynamica we wrześniu 2017 r.

Ostatecznie sprzedano Dynamice zorganizowaną część przedsiębiorstwa Autogala, czyli de facto całą działalność spółki przy ul. Płowieckiej 17A (przez lata bowiem zarówno stacja SEAT-a, jak i stacja Volvo funkcjonowały w ramach jednej spółki – Autogala sp. z o.o.). – Aby sprzedaż odbyła się w tej formie, konieczne było zatem formalne wydzielenie w ramach firmy działalności związanej z dealerstwem SEAT-a i – funkcjonującymi pod tym samym adresem – autoryzowanymi serwisami Skody i Volkswagena – opowiada Rafał Iwanoski.

Ze wsparciem centrali

Dlaczego firma Dynamica zainteresowała się warszawskim dealerstwem? – Założenie było takie, aby rozwijać się w ramach Grupy Volkswagena, zaś w Seacie mieliśmy do tego największe możliwości. Warszawa to zresztą nie jedyna lokalizacja, o której wówczas myśleliśmy, w grę wchodziły też inne, choćby Bielsko-Biała. Natomiast w stolicy pojawiła się ciekawa szansa – mówi Jarosław Bochenek.

Negocjacje przebiegały bez większych problemów. Co najważniejsze, obydwie strony stosunkowo szybko porozumiały się co do ceny. Dlaczego zatem całość trwała aż półtora roku? Okazuje się, że decydowały głównie sprawy proceduralne i „audytowe”. – Sprzedający od początku za jeden ze swoich priorytetów postawił to, aby transakcja była dla niego jak najbardziej bezpieczna pod względem formalnym i prawnym. W związku z tym czynności i działania ze strony kancelarii obsługującej całą transakcję były bardzo staranne, ale zarazem dość czasochłonne – przyznaje prezes spółki Dynamica. Nie bez znaczenia było to, że strony zdecydowały się na wspomnianą cesję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. – Nie chcieliśmy nabywać odrębnie nieruchomości, podpisywać nowych umów autoryzacyjnych itd. Wydzielenie w ramach przedsiębiorstwa Autogala działalności związanej z lokalizacją przy Płowieckiej – w tym oczywiście składników majątkowych – również musiało jednak trochę potrwać. Natomiast, dzięki takiej konstrukcji, w ramach jednej transakcji przejęliśmy także wszystkie umowy dealerskie i serwisowe, jakie posiadała z Grupą Volkswagena Autogala. To na pewno duży plus – kontynuuje Jarosław Bochenek. Niestety okres negocjacji i samej transakcji między dealerami pokrył się z procesem wypowiadania starych umów dealerskich w całej Grupie VW oraz podpisywaniem nowych. – Z tego względu część rzeczy związanych z autoryzacjami musieliśmy procesować dwa razy – przyznaje prezes firmy Dynamica.

Obie strony transakcji podkreślają pozytywną rolę importera w całym procesie wypracowywania umowy sprzedaży dealerstwa – zarówno na etapie „zainicjowania” rozmów między dealerami, jak i później, w czasie załatwiania spraw formalnych i proceduralnych, związanych choćby ze wspomnianą cesją umów autoryzacyjnych. – Dziękuję zarządowi Autogala za wieloletnią opiekę nad marką SEAT, zaś nowemu właścicielowi życzę powodzenia i zapewniam o naszym wsparciu w rozwoju nowego biznesu. Nie ukrywam też, że cieszę się, że niemal kultowa lokalizacja, jaką jest salon przy Płowieckiej 17, kontynuuje swoją działalność – mówi Tomasz Wróbel, dyrektor sieci dealerskiej marki SEAT.

Co z Autokometą?

Co istotne, częścią transakcji było również tzw. przejęcie zakładu pracy, dzięki czemu wszyscy pracownicy Autogali zatrudnieni przy Płowieckiej stali się pracownikami spółki Dynamica. – Zgodnie z kodeksem pracy cała załoga zachowała ciągłość zatrudnienia i wszystkie swoje prawa pracownicze. Natomiast z uwagi na to, że dział handlowy Autokomety działał w okrojonej formie, już we wrześniu zeszłego roku rozpoczęliśmy do niego rekrutację. W październiku, a więc ponad dwa miesiące przed zamknięciem transakcji, pojawili się u nas pierwsi handlowcy, którzy od tego momentu zdobywali wiedzę na temat produktów SEAT-a, jeździli na szkolenia i odwiedzali nasz małopolski salon – podkreśla Jarosław Bochenek. Chodziło oczywiście o to, aby w chwili zakupu dealerstwa załoga była już gotowa do pracy.

Elementem umowy sprzedaży nie była za to nazwa handlowa Autokometa, choć kupujący przyznaje, że posiada ona na rynku warszawskim swoją wartość. – Ostatecznie zdecydowaliśmy, że będziemy budować w stolicy własny brand i od razu rozpoczęliśmy działalność pod szyldem Dynamica. Nie tworzymy nowej spółki, a jedynie oddział w Warszawie. Siedzibą główną naszej firmy pozostaje Jawornik koło Myślenic – deklaruje Jarosław Bochenek. Jaka przyszłość czeka zatem brand Autokometa? – Na razie pod tym szyldem będzie działać nasza blacharnia-lakiernia przy ul. Wiatracznej. Ale myślę, że w najbliższym czasie znajdziemy dla Autokomety jakąś dodatkową rolę i wykorzystamy jej potencjał – zapowiada Rafał Iwanoski.

Skupienie na detalu

Model funkcjonowania nowego warszawskiego oddziału SEAT-a ma opierać się w dużej mierze na rozwiązaniach stosowanych przez Dynamicę w stacji w Myślenicach. – Za koordynację pracy obu obiektów będzie odpowiadał Tomasz Drzymała, nasz dyrektor zarządzający. Poza tym zatrudniliśmy kierownika ds. after sales, czyli osobę, która będzie nadzorować pracę obszaru posprzedaży w ramach całej spółki Dynamica. Nadzór działów sprzedaży również oddaliśmy Tomaszowi Drzymale – opowiada Jarosław Bochenek. Potencjał sprzedażowy warszawskiego salonu SEAT-a dealer
ocenia na około 500 aut.

W Małopolsce dealer koncentrował się od lat na kliencie indywidualnym. – Myślę, że z niezłym skutkiem, bo osiągnęliśmy w detalu udział w rynku na poziomie 4 proc., przy założeniach marki sięgających 2,5-2,6 proc. W 2018 r. pozwoliło nam to na sprzedaż w detalu ponad 500 aut. Zakładam, że w Warszawie będzie podobnie. Nie wchodzimy do stolicy po to, aby przestawić się na sprzedaż flotową. Zdaję sobie sprawę, że tym rodzajem klienta zajmują się już dwaj inni, duzi dealerzy SEAT-a. Choć oczywiście własny cel na floty też mamy – mówi.

Jak już wspomniano, blacharnia firmy Autogala przy ul. Wiatracznej nie była przedmiotem transakcji. Nie znaczy to, że obsługa napraw powypadkowych w aglomeracji warszawskiej zniknęła z pola zainteresowania dealera. – Od dwóch lat w ramach naszej spółki funkcjonuje franczyzowa sieć serwisów blacharsko-lakierniczych pod nazwą Compet, która zrzesza obecnie 16 warsztatów. To certyfikowane, wysoko ustandaryzowane zakłady, więc nasze zlecenia powypadkowe będą realizować najlepsze z nich – tłumaczy prezes firmy Dynamica.

A na koniec zdradza jeszcze jedną niespodziankę. Dealerstwo przy Płowieckiej wkrótce poszerzy swoją ofertę o brand CUPRA, który to Dynamica posiada już w Myślenicach. CUPRA Dynamica Warszawa będzie pierwszym salonem na rynku mazowieckim oferującym samochody sportowe tego brandu, jak również jednym z 6 działających w Polsce. Dodatkowo wprowadzamy czwartą autoryzację serwisową w naszym obiekcie którą będzie marka KIA. Serwis ma duże możliwości, dysponuje
aż 11 podnośnikami, więc chcielibyśmy tę infrastrukturę jak najbardziej wykorzystać. Myślę, że serwis Kii rozpocznie działalność w ciągu najbliższych kilku miesięcy – deklaruje Jarosław Bochenek. Widać więc, że Warszawa zyskuje nowego, silnego gracza. Biorąc zaś pod uwagę, że w nieco dłuższej perspektywie czasowej „niespodzianki” zapowiedział także członek zarządu Autogali Rafał Iwanoski, można podejrzewać, że pierwsza dealerska transakcja w 2019 r. spowoduje ożywienie nie tylko wśród jej bezpośrednich uczestników, ale w ogóle na stołecznym rynku.