Wydarzenia

Ósma edycja Kongresu Dealerów za nami


Kongres Dealerów odbył się już po raz ósmy. Po roku przerwy konferencja powróciła do dobrze znanej i lubianej przez dealerów Ossy. Na jednym z najważniejszych dealerskich wydarzeń w roku wystąpiło kilkunastu prelegentów. Tradycyjnie ogłoszono również wyniki Badania Satysfakcji, a także wręczono Nagrody Rynku Dealerskiego.

Branżowe spotkanie zaczęło się – podobnie jak przed rokiem – od wystąpienia dotyczącego finansów. Daria Zawrotniak z firmy Duda-Cars tłumaczyła, jak ważne dla płynności firmy jest zarządzanie zapasami oraz należnościami. Prelegentka zaproponowała również, by dealerzy rozważyli analizę nowego wskaźnika – kosztu rotacji pracowników.

Temat pracowników powracał podczas Kongresu zresztą jeszcze kilka razy. Najpierw jednak Mateusz Galica i Michał Roszkowski z firmy Kantar TNS przedstawili kilka standardów obsługi klienta, które bywają pomijane w salonach i serwisach. Pracownikom dealerów zdarza się zapomnieć o zaproponowaniu jazdy próbnej czy wynajmu samochodu zastępczego na czas przeglądu. Okazuje się, że powodem takiego stanu rzeczy nie zawsze jest brak czasu pracowników, ale też brak odpowiednich procesów czy systemów motywacyjnych.

Na zakończenie pierwszej sesji 8. Kongresu Dealerów wystąpił Marcin Posłuszny, od lat związany z motoryzacją – najpierw za sprawą samochodów, dziś motocykli – jako przedstawiciel marki Harley-Davidson. Zdaniem prelegenta niezależnie od tego, czy sprzedaje się pojazdy posiadające dwa czy cztery kółka, w budowaniu marki dealerstwa na lokalnym rynku warto korzystać z drogowskazów, jakie daje producent, bo to właśnie głównie logo koncernu przyciąga ludzi do salonów.

Drugą sesję zainaugurowało wystąpienie gościa specjalnego Kongresu – prof. Rafała Ohme, który omawiał najnowsze odkrycia neuronauki i podpowiadał, jak wykorzystać je w biznesie dealerskim. Naukowiec przypisuje ogromną rolę oddziaływaniu na emocje i zmysły klienta, co dziś w salonach dealerskich nie jest jeszcze powszechnie wykorzystywane. Wystąpienie spotkało się ze świetnym odbiorem uczestników – bodaj po raz pierwszy na Kongresie oklaski rozbrzmiewały nie tylko na zakończenie prelekcji, ale także w jej trakcie.

Następnie najlepsze dealerskie praktyki z USA, Europy i Polski przedstawili Marek Konieczny z firmy DCG Dealer Consulting oraz Michał Wąsik z ASE Global Poland. Pomysły, z których większość można wdrażać właściwie od zaraz, były ukierunkowane przede wszystkim na jak najczęstsze spotkania z klientami i optymalizację zysków.

Na trzecią sesję przypadło ogłoszenie wyników Badania Satysfakcji Dealerów ze Współpracy z Importerami. Po raz czwarty z rzędu zestawienie wygrała Mazda, która wyprzedziła Lexusa i Toyotę. Mazda uzyskała również tytuł marki najbardziej pożądanej przez dealerów (więcej: Mazda zwycięzcą 10. edycji „Badania satysfakcji dealerów samochodowych”).

Tuż po ogłoszeniu wyników Badania Satysfakcji rozpoczął się pierwszy panel dyskusyjny poświęcony wyzwaniom na rynku pracownika. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele dealerów (Piotr Krasnodębski z firmy Mitcar i Andrzej Stefańczyk z firmy Super-Cars), importerów (Łukasz Paździor, Mazda Motor Poland) i firm wspierających rekrutację (Magda Drzewiecka, Motokariera.pl i Katarzyna Soboczyńska, KS Service).

Wieczorem tradycyjnie rozdano Nagrody Rynku Dealerskiego – tym razem w 9 kategoriach. Po raz pierwszy przyznano laur dla najlepszego dealera flotowego – otrzymała go Grupa Carsed. Z kolei najbardziej prestiżowa nagroda Człowieka Roku 2017 Miesięcznika Dealer powędrowała do Andrzeja i Jana Garcarków (więcej: Nagrody Rynku Dealerskiego 2017 przyznane!).

Drugi dzień rozpoczął się od wystąpienia Roberta Dzierżanowskiego z firmy Bosch Service, który doradzał, że w świetle rynkowych trendów w Polsce (w ASO wykonywanych jest niespełna 20 proc. zleceń serwisowych) warto rozważyć model, w którym w stacji dealerskiej funkcjonuje zarówno autoryzowany, jak i niezależny serwis.

Później przyszedł czas na wystąpienie dotyczące marketingu internetowego. Na ten cel dealerzy wydają kilkadziesiąt, a nawet setki tysięcy złotych rocznie, tymczasem – jak pokazywał na przykładach Maciej Lewiński z Akademii Analytics – działania w internecie mogłyby być bardziej efektywne, a inwestowane w tym obszarze środki przynosić wyższy zwrot. Elementy wymagające poprawy to między innymi własna strona internetowa i zasady współpracy z agencjami zewnętrznymi.

W dalszej części drugiego dnia Kongresu Dealerów dominowała tematyka związana ze współpracą dealerów z firmami CFM. Najpierw temat pod lupę wziął Robert Grzelec, związany obecnie z firmą FordStore Łódź. Dealer zastanawiał się, jak zarządzać portfolio klientów serwisowych, aby obszar posprzedażowy przynosił zyski, a nie – jak to coraz częściej się dzieje – generował straty.

Później Grzelec był jednym z uczestników panelu dyskusyjnego, podczas którego zastanawiano się nad przyszłością współpracy na linii dealerzy – CFM. Oprócz niego w debacie wzięli udział: Maciej Chłond (Eskada Group), Wojciech Hordyński (Cosmopol), Daniel Trzaskowski (Volkswagen Financial Services Polska) i Sławomir Wontrucki (LeasePlan FM Polska). Wnioski? W obliczu wysokiej presji cenowej ze strony klientów trudno będzie o poprawę rentowności współpracy dealerów z CFM-ami. Może dealerzy powinni wrócić do koncepcji tworzenia własnych firm wynajmu długoterminowego? Na zakończenie konferencji ponownie przyjrzano się wyzwaniom na rynku pracy.

Marek Konieczny z firmy DCG Dealer Consulting przedstawił najlepsze rozwiązania – głównie z rynku amerykańskiego – na to, jak znaleźć, odpowiednio wynagrodzić i zatrzymać pracownika w stacji dealerskiej.

Tradycyjnie jednak Kongres Dealerów to coś więcej niż bogata warstwa merytoryczna. Galę wręczenia Nagród Rynku Dealerskiego uświetniły występy artystyczne, o które zadbali Sponsorzy Złoci konferencji: firmy BGŻ BNP Paribas i Total. Najpierw swój spektakl, łączący elementy bodypaintingu, muzyki i tańca, zaprezentował zespół Art Color Ballet.

Chwilę potem show „wyczarował” Just Edi, czyli komik-iluzjonista znany między innymi z programu „Mam Talent!”. Kolejne atrakcje czekały na uczestników konferencji na części wystawienniczej. Mogli oni podziwiać pokazy barmańskie, dalsze popisy Ediego, ale także wykonać zdjęcie… przeczące prawom grawitacji lub sprawdzić swoje umiejętności w grę FIFA. Biznesowe lub czysto towarzyskie rozmowy umilały rozmaite trunki serwowane przez sponsorów podczas wieczornego koktajlu oraz przysmaki z różnych stron świata – sushi, wędliny, sery lub na deser – lody.

Nie były to jednak jedyne elementy, które wpłynęły na to, że atmosfera podczas Kongresu Dealerów była znakomita. Warto przypomnieć, że tegoroczna edycja była już ósmą w historii konferencji. Wielu z dealerów uczestniczyło w Kongresie już kilka razy, a można znaleźć też takich, którzy nie opuścili żadnej edycji. Uczestnicy Kongresu doceniają go nie tylko możliwość wymiany opinii z pozostałymi uczestnikami rynku, ale też z przedstawicielami firm wspierających dealerów w realizacji ich biznesowych celów.

Tymczasem sytuacja rynku motoryzacyjnym jest coraz lepsza i wiele wskazuje na to, że także w tym roku większość firm dealerskich osiągnie swoje – często bardzo ambitne – plany i ogólnopolska sprzedaż samochodów w Polsce, po raz pierwszy w XXI wieku, przekroczy barierę 0,5 mln egzemplarzy. Niewykluczone więc, że za rok – podczas 9. Kongresu Dealerów Samochodów, który odbędzie się w dniach 5-6 czerwca 2018 r. – nastroje uczestników będą jeszcze lepsze.

Zobacz fotorelację z 8. Kongresu Dealerów na naszym profilu na Facebooku.

Ładowanie