Wydarzenia

Nowy lider dealerskiej Europy


Szwajcarska grupa Emil Frey jest na drodze do zajęcia pozycji największej europejskiej grupy dealerskiej. Przyglądamy się bliżej nowemu gigantowi.

Historyczna transakcja”, „rewolucja”, „kamień milowy” – tymi słowami komentowano w europejskiej prasie motoryzacyjnej ogłoszoną w marcu tego roku transakcję przejęcia francuskiej Grupy PGA przez szwajcarski holding Emil Frey. I chociaż dziennikarze mają tendencję do przesady, tym razem skala tej transakcji przynajmniej częściowo uzasadnia górnolotne sformułowania.

Przejęcie ma związek z restrukturyzacją sieci dealerskiej Porsche Holding Salzburg, dystrybucyjnej części koncernu Volkswagena (obecnej także w Polsce; należy do niej grupa Porsche Inter Auto), polegającej na pozbyciu się wszystkich salonów marek niezwiązanych z Volkswagenem. Obejmie ona głównie właśnie należącą do PSH Grupę PGA. Firma Emil Frey przejmie właścicielsko od Porsche Holding Salzburg w sumie aż 275 salonów: 207 we Francji, 6 w Belgii, 50 w Holandii i 12 w Polsce. Te ostatnie to należące do polskiego oddziału PGA spółki Bawaria Motors (BMW i Mini), Lion Motors (Peugeot), City Motors (Volkswagen), MB Motors (Mercedes) oraz Bohemia Motors (Skoda). Nie będzie to jednak sprzedaż zupełna. Przy PSH zostaną 44 należące do PGA francuskie salony Volkswagena i razem z salonami importerskiej spółki Volkswagen Group France utworzą Volkswagen Group Retail France, która to spółka będzie własnością Porsche Holding Salzburg. Gdy transakcja się dopełni, Porsche Holding Salzburg będzie odpowiadał za wszystkie producenckie salony marek Grupy VW w Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Włoszech, Szwecji i Francji.

W Polsce zmiany nie będą widoczne – Grupa Emil Frey stanie się właścicielem PGA Polska, ale grupa nadal będzie działała pod własnym szyldem. Inaczej niż we Francji, pozostaną przy niej także wszystkie dotychczasowe marki. Sfinalizowanie transakcji przyniesie jednak zwiększenie obecności grupy Emil Frey na polskim rynku. Obecnie szwajcarski holding jest u nas importerem marki Subaru z salonami producenckimi w Krakowie i Łodzi. Po przejęciu będzie właścicielem czwartej pod względem wolumenu sprzedaży grupy dealerskiej w Polsce. To nad Wisłą. W skali europejskiej po finalizacji transakcji w posiadaniu grupy będą 592 salony około 30 marek. Emil Frey osiągnie pozycję największej grupy dealerskiej na kontynencie, wyprzedzając europejską dywizję amerykańskiej grupy Penske i brytyjską firmę Pendragon.

Od Loary po Bałkany

Emil Frey to zarazem dość tajemnicza firma, trzymająca się od medialnych nagłówków dużo dalej niż inne grupy z europejskiej ekstraklasy dealerskiego biznesu. Nie jest do tego spółką notowaną na giełdzie, co tylko ułatwia jej pozostawanie w cieniu.

Działalność dealerska holdingu Emil Frey obejmuje trzynaście państw, głównie macierzystą Szwajcarię, Niemcy, Francję, Czechy, Polskę, Węgry, Słowenię, i kraje bałkańskie (od 2013 r. Emil Frey jest importerem Mercedesa, Smarta i Fuso w Chorwacji, a od lutego 2014 r. importuje te marki do Serbii i Czarnogóry; od 2016 jest importerem marek grupy PSA w Chorwacji i Słowenii). W większości krajów spółka działa po obu stronach dystrybucyjnej barykady, czyli jako dealer i importer. Według szacunków Automotive News Europe w 2015 r. grupa sprzedała na wszystkich swoich rynkach około 167 tys. nowych aut i 70 tys. używanych, osiągając obroty na poziomie 5,4 mld euro (dla porównania: w tym samym roku PGA sprzedało 131,5 tys. aut nowych i około 125 tys. aut używanych, osiągając obroty na poziomie 4,7 mld euro).

Holding narodził się w latach 20., kiedy Emil Frey założył w Zurichu salon sprzedaży i serwis motocykli. Dzisiaj grupą zarządza jego syn, 73-letni Walter Frey, mający za sobą karierę kierowcy wyścigowego, polityka (w latach 1987-2001 zasiadał w szwajcarskim parlamencie) i wydawcy prasy. Obecnie Frey jest właścicielem klubu hokejowego z Zurichu, ZSC Lions. Jest jednym z najbogatszych Szwajcarów. Wartość jego osobistego majątku szacuje się na 1,3 mld dolarów.

Najsilniej grupa jest obecna w Szwajcarii, Francji i Niemczech. W rodzimej Szwajcarii jej stan posiadania to 38 salonów 27 brandów i importerstwa 9 z nich. We Francji Emil Frey importuje 4 marki i posiada 13 salonów 9 marek. Prawdziwą potęgą grupa jest jednak w Niemczech, gdzie posiada aż 134 salony, co czyni ją największą grupą dealerską w kraju. W 2015 r. niemiecka dywizja holdingu wypracowała obrót na poziome 1,77 mld euro. W ostatnim czasie grupa zwiększyła swój stan posiadania u naszego zachodniego sąsiada, przejmując sześć producenckich salonów Mercedesa. Rok wcześniej sfinalizowano transakcję przejęcia przez Emil Frey 10 salonów Volkswagena na północy kraju. Komentatorzy spodziewają się, że nowe nabytki pozwolą niemieckiej części szwajcarskiego holdingu przekroczyć pułap rocznych przychodów na poziomie 2 mld euro.

W ostatnich latach Emil Frey coraz chętniej podejmuje inwestycje w Europie Wschodniej. Największą z nich było przejęcie centrali importerskich Grupy PSA na Węgrzech, Chorwacji, Słowenii oraz w Czechach i Słowacji. Pierwszą transakcję, dotyczącą importerstw na Węgrzech i w Chorwacji oraz Słowenii, podpisano jeszcze w listopadzie 2015 r. We wszystkich krajach umowa zawarta między PSA a Emil Frey zakładała zachowanie status quo w sieci dealerskiej i strukturze przedstawicielstwa, w tym w zatrudnieniu. Sprzedaż wschodnioeuropejskich centrali Grupy PSA trudno było połączyć ze złymi wynikami sprzedaży Peugeotów i Citroenów w tych krajach – w jednych Francuzi przędli lepiej, w innych gorzej. Prędzej sens tych transakcji można zrozumieć w kontekście cięcia kosztów francuskiego koncernu – to wielokrotnie formułowany cel jego szefa, Carlosa Tavaresa – i poszukiwania środków na inwestycje. – Spodziewaliśmy się, że już w pewnym momencie importerem PSA zainteresuje się któryś z europejskich inwestorów. Z punktu widzenia PSA sprzedaż była logicznym krokiem – oddanie przedstawicielstwa inwestorowi, który zna się na tym biznesie i który będzie mógł przestawić sieć sprzedaży jego marek na nowe, lepsze tory – mówił tuż po przejęciu w rozmowie z „Dealerem” János Szilasi, budapesztański dealer Toyoty i Citroena, szef węgierskiego stowarzyszenia dealerów Citroena.

 

Ładowanie