Wydarzenia

Koniec Stowarzyszenia Dealerów BMW


Decyzją z 10 lipca władze Stowarzyszenia Dealerów BMW w Polsce postanowiły rozwiązać markową organizację reprezentującą dealerów. Jako oficjalny powód wskazano „niemożność realizacji celów statutowych, tj. działania w interesie członków Stowarzyszenia”.

Pismo od Stowarzyszenia Dealerów BMW w Polsce (kierowane do importera marki na polski rynek – BMW Group Polska), dotarło do naszej redakcji kilka dni temu. Dokument z 10 lipca sygnowany jest podpisami prezesa Stowarzyszenia Włodzimierza Tłokińskiego oraz dyrektora Michała Zapławy. W dość krótkiej informacji czytamy, że wśród przyczyn decyzji o rozwiązaniu organizacji znalazły się m.in.: „niedopuszczanie Stowarzyszenia do prowadzenia dialogu w imieniu dealerów”, „nieudzielanie odpowiedzi na kierowane do importera zapytania i inicjatywy”, „spadek procentowej rentowności dealerstw, mimo rosnącej sprzedaży”, „spadek satysfakcji dealerów BMW ze współpracy z Importerem”.

Nie rozstrzygając o zasadności każdego z argumentów (choć wyniki najnowszego Badania Satysfakcji Dealerów Samochodowych potwierdzają, że ostatnim czasie sieć BMW nie ocenia swojego importera zbyt wysoko – marki ponownie zabrakło w czołowej „15” zestawienia), jedno nie ulega wątpliwości: liczba rejestracji aut BMW w Polsce od początku 2019 r. zdecydowanie rośnie. Od stycznia do lipca br. niemiecka marka premium zarejestrowała blisko 14,6 tys. samochodów, osiągając aż 41,8 proc. wzrostu (najwięcej na polskim rynku). Inna sprawa to fakt, że styczniowa „baza startowa” była dość niska, ponieważ w całym 2018 r. – inaczej niż konkurenci z segmentu premium – BMW zanotowało 2-proc. spadek rejestracji.

Stowarzyszenie Dealerów BMW w Polsce funkcjonowało od 2004 r. Choć należy tu zaznaczyć, że w chwili zakończenia działalności siła jego oddziaływania była już zdecydowanie mniejsza niż jeszcze rok czy dwa lata temu (od tamtego czasu z organizacji wystąpiły m.in. trzy największe grupy dealerskie w sieci BMW, później następowały kolejne rezygnacje z członkostwa). Obecnie, po lipcowej decyzji o rozwiązaniu organizacji, jedna z wiodących marek segmentu premium na naszym rynku nie ma swojego dealerskiego przedstawicielstwa.