Wydarzenia

KIA zwycięzcą 11. edycji Badania satysfakcji dealerów samochodowych


Już po raz 11. ogłoszono wyniki Badania satysfakcji dealerów samochodowych. Zwycięzcą tegorocznej edycji Badania została KIA, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Mazdę. Trzecie miejsce zajęła marka Subaru, która awansując o 3 pozycje, osiągnęła najwyższy wynik w historii oraz pierwsze podium.

Podczas 9. Ogólnopolskiego Kongresu Dealerów Samochodów ogłoszono wyniki 11. edycji Badania satysfakcji dealerów samochodowych, zrealizowanego przez firmę doradczą EY oraz DCG Dealer Consulting, wydawcę miesięcznika „Dealer”.

Podczas Kongresu wyniki Badania satysfakcji dealerów samochodowych prezentował Krzysztof Romański, partner w DCG Dealer Consulting

 

Ocena, jaką dealerzy wystawili swoim importerom (formułowana w skali od 1 do 5, gdzie „piątka” oznacza notę najwyższą, „jedynka” zaś najniższą) obejmowała tradycyjnie trzy obszary współpracy z marką. Największe znaczenie dla końcowego wyniku miała ocena współpracy związana z polityką importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu. W tym przypadku badano atrakcyjność umowy dealerskiej, ocenę dochodowości prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej czy podejście do prowadzenia biznesu. Drugim kryterium była ocena produktów oferowanych przez importera, zaś trzecim – ocena importera jako firmy, która funkcjonuje na polskim rynku, zatrudnia konkretnych ludzi na określonych stanowiskach, prowadzi własną politykę rynkową i posiada własną, specyficzną kulturę organizacyjną.

 

Zmiana lidera

Tegoroczne Badanie przyniosło istotne zmiany w czołówce. Po czterech zwycięstwach z rzędu Mazda nie zdołała utrzymać pierwszego miejsca, oddając tytuł lidera marce KIA, która po bardzo wysokim wzroście oceny (+0,51) awansowała z 4. na 1. pozycję. Co ciekawe, Mazda, mimo spadku, utrzymała swój zeszłoroczny wynik na poziomie 4,46. Trzecie miejsce zajęła marka Subaru, która awansując o 3 pozycje, osiągnęła najwyższy wynik w historii (4,27) i swoje pierwsze podium. W bezpośrednim sąsiedztwie podium uplasowała się marka Lexus, potwierdzając tym samym, że zeszłoroczny debiut na 2. pozycji nie był dziełem przypadku. Miejsce 5. powtórzył już po raz trzeci z rzędu Mercedes. Na kolejnej pozycji – po niewielkim spadku rok do roku – znalazła się marka Toyota.

Zwycięzcą tegorocznej edycji Badania została KIA. Na zdjęciu Krzysztof Bielski, szef rozwoju sieci w marce KIA i Marek Konieczny, partner zarządzający w DCG Dealer Consulting

 

2. miejsce w zestawieniu otrzymała Mazda. Wyróżnienie odebrał Rafał Badowski, szef sprzedaży w Mazda Motor Poland

 

Mazda została także wybrana najbardziej pożądaną przez dealerów marką

Analizując całą czołową „piętnastkę”, warto zwrócić uwagę na wyraźnie wyższą od reszty stawki ocenę 6 najwyżej ocenionych marek (różnica pomiędzy 6. a 7. miejscem wynosi aż 0,66). Najwyższe wzrosty w tegorocznym Badaniu odnotowały jednak marki Jeep oraz reorganizująca swoją sieć marka Mitsubishi. Obie awansowały aż o 12 pozycji (!). Największe tegoroczne spadki należą natomiast do Opla oraz Audi – obie marki znalazły się poza topową „15”. Podobnie jak marka Ford, która z zaskakująco niskim wynikiem wypadła poza piętnastkę po raz pierwszy w 11-letniej historii Badania.

 

Mniej wiary w dochodowość

Niestety, bardzo dobre wolumeny sprzedaży aut, jakie osiąga w ostatnim czasie zdecydowana większość sieci dealerskich, nie przekłada się (przynajmniej w Badaniu) na lepszą dochodowość biznesu. Przy ocenie dotyczącej wzrostu dochodów dealera w minionym roku oraz prognoz na rok nadchodzący odnotowaliśmy bowiem wyraźny spadek: średnia nota jest tu niższa o 0,34 pkt. Najwyższą ocenę uzyskała w tej kategorii marka Mercedes, zaś największy wzrost oceny rok do roku odnotował zwycięzca całego zestawienia – marka KIA. Również w kategorii ogólnego zadowolenia z wyników finansowych nie pojawił się spodziewany wzrost, a średnia ocena obniżyła się o 0,12 pkt. Po raz kolejny 1. miejsce zajęła tu Mazda, ale na uwagę zasługuje też awans marek Dacia (o 11 pozycji!) oraz – znowu – KIA (o 4). Największe spadki należą zaś do, zwykle wysoko ocenianych, marek BMW, Audi i Opel.

 

Mercedes deklasuje w dostawczych

Już po raz drugi Badanie satysfakcji dealerów samochodowych zostało rozszerzone o osobną część poświęconą ocenie satysfakcji dealerów ze współpracy z importerami w segmencie aut dostawczych (do 3,5 tony). Pierwsze miejsce – tak jak w roku 2017 – zajął Mercedes-Benz, tym razem wręcz deklasując pozostałe marki: rezultat Mercedesa jest wyższy aż o 1,22 pkt. od zajmującego 2. miejsce Forda.

Zwraca też uwagę fakt, że zeszłoroczny wicelider, marka Opel, znalazła się poza pierwszą topową piątką. Patrząc na ogólne zestawienie oraz na wahania w pozycjach poszczególnych marek, można stwierdzić, że awanse Forda, Iveco czy Fiata wynikają głównie z wyższych spadków oceny jakości współpracy w pozostałych markach, bowiem w obszarze samochodów dostawczych wszyscy importerzy poza Mercedesem odnotowali spadki oceny. Nie powinno w tej sytuacji zaskakiwać, że średnia nota była tu słabsza niż w zeszłym roku: tym razem wyniosła tylko 3,08, w roku 2017 – 3,37.

Pierwsze miejsce w kategorii aut dostawczych – tak jak w roku 2017 – zajął Mercedes-Benz. Dyplom odebrał Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Vans

 

 

***

O Badaniu Satysfakcji

„Badanie satysfakcji dealerów samochodowych” realizowane jest przez DCG Dealer Consulting oraz firmę doradczą EY od 2007 r. Tegoroczna, 11. edycja Badania została przeprowadzona w kwietniu i maju 2018 r. Badaniem zostali objęci dealerzy samochodów osobowych, a także samochodów dostawczych do 3,5 t. Wzięli w nim udział właściciele oraz osoby zarządzające stacjami dealerskimi.

***

RAPORT: XI Niezależne Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodowych