Wydarzenia

Grupa Krotoski-Cichy liderem sprzedaży samochodów w 2016 r.!


15 marca 2017 r. na uroczystej Gali w Hotelu Warszawianka w Jachrance, po raz dziesiąty ogłoszono listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów TOP50. Lista została przygotowana przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Listy takie są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dealerskich świata, m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii czy we Włoszech. Na podstawie list TOP50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku.

Najnowsza edycja Listy TOP50 po raz kolejny pokazała, że największe polskie firmy dealerskie rosną szybciej niż pozostała część rynku. W 2016 r. nad Wisłą zarejestrowano 475,9 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych, z czego 214,4 tys. sprzedało 50 dealerów znajdujących się na Liście TOP50. Cały rynek wzrósł o 16,5 proc., a najwięksi dealerzy o 20,26 proc.

Tradycyjnie najwięcej emocji wzbudziła pierwsza dziesiątka Listy TOP50. Od kilku lat grupa największych dealerów jest bardzo stabilna – w tym gronie dochodzi do niewielu roszad. Podobnie było i w tym roku. Po raz trzeci liderem rynku została Grupa Krotoski-Cichy, która po raz pierwszy w historii przekroczyła próg 20 tys. sprzedanych samochodów w jednym roku (dokładniej – 20 187 aut, o 28,5 proc. więcej niż w 2015 r.). W roku 2011, ówczesny lider rynku, obecnie zajmująca drugie miejsce Grupa PGD-IP, przekroczyła roczny wolumen 10 tys. samochodów. A już po sześciu latach Grupie Krotoski-Cichy udało się podwoić ten wolumen, co stawia polskiego lidera wśród największych grup dealerskich w Europie. Trzecie miejsce – podobnie jak przed rokiem – zajęła poznańska Grupa Bemo, która sprzedała 8 913 samochodów, notując wzrost o 19,6 proc.

 

W tym roku w czołowej „10” zestawienia pojawiła się jedna nowa firma – Grupa Plichta Dealer Park z Trójmiasta, od razu trafiając na miejsce piąte. Wzrost sprzedaży zanotowany przez tego dealera – 49,5 proc. – jest prawie trzykrotnie wyższy niż ubiegłoroczny wzrost całego rynku sprzedaży aut w Polsce. To drugi największy wzrost na liście – i to osiągnięty pomimo rezygnacji z dystrybucji jednej z marek – Mitsubishi. Drugą firmą, której udało się wywalczyć duży awans w pierwszej dziesiątce, jest Grupa PGA Polska. Awans o cztery pozycje pozwolił grupie z europejskim kapitałem zameldować się na czwartym miejscu tegorocznego rankingu.

Wart uwagi jest wskaźnik obrazujący udział dealerów z Listy w całości sprzedaży na polskim rynku. Lider zestawienia, Grupa Krotoski-Cichy, wypracował udział na poziomie 4,2 proc., wicelider, Grupa PGD-IP – 3,5 proc. Cała pierwsze dziesiątka to już 19,7 proc. (przy 18,9 proc. rok temu). Aktualny wskaźnik konsolidacji polskiego rynku wynosi 48,5 proc. (na potrzeby wyliczenia tego wskaźnika do puli włączane są też wyniki dwóch największych spółek importerskich – Porsche Inter Auto i Renault Retail Group). Rok temu konsolidacja wynosiła 46,9 proc. To trzeci kolejny rok wzrostu konsolidacji o ponad 1 proc. Jeśli dynamika nie zmieni się w najbliższych latach, to historyczną barierę sprzedaży pięćdziesięciu procent całego polskiego rynku sprzedaży samochodów przez pięćdziesiąt największych organizacji dealerskich uda się przekroczyć być może już w przyszłym roku.

Sprzedaż zdecydowanej większości dealerów z Listy TOP50 rosła szybciej niż rynek – grupa spełniająca ten warunek liczy aż 35 dealerów. Aż 17 dealerów zanotowało wzrost sprzedaży większy niż 30 proc., a 9 firm wzrosło aż o 40 proc. Liderem przyrostu sprzedaży jest śląska Grupa Dąbrowscy (Renault, Dacia, Nissan), która sprzedała w minionym roku 2061 aut, o 53 proc. więcej niż rok wcześniej.

Te ponadprzeciętne wzrosty sprzedaży powodują, że rynek dealerski konsoliduje się nie tylko przez przejęcia, ale też dzięki większej sprawności sprzedażowej jego liderów. Średnia sprzedaż na jeden punkt wśród dealerów z Listy TOP50 wzrosła o 21 proc., z 809 do 984 aut. To wynik godny nie tylko Europy Zachodniej, ale nawet dealerów z USA. Liderami w zestawieniu firm według wskaźnika sprzedaży na jeden obiekt są firmy Gall-ICM (2323 auta), Auto Zięba (2075), Grupa Auto Wimar (1778), Nawrot (1750) i Auto Boss (1742). Warto również dodać, że tylko dwie firmy znajdujące się w zestawieniu TOP50 zanotowały w 2016 r. wynik gorszy niż rok wcześniej – Marimex/M-Cars (-6,67 proc.) i Toyota Katowice (-11,13 proc.).

 

W pierwszych dwóch miesiącach 2017 r. zarejestrowano w Polsce 85 tys. samochodów osobowych i dostawczych, czyli blisko 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jeśli taki wzrost będzie utrzymywał się w kolejnych miesiącach to istnieje bardzo realna szansa, że obecny rok będzie rokiem historycznym – polskim firmom dealerskim uda się przekroczyć 500 tysięcy aut sprzedanych w ciągu roku i zbliżyć do wyniku zanotowanego w – najlepszym dla polskiej branży dealerskiej – roku 1999. Jaki to będzie miało wpływ na największych? Pewnie podobny jak w roku 2016. Będą rosnąć szybciej niż mniejsi konkurenci i pokonywać kolejne poziomy koncentracji rynku.

Kliknij, aby pobrać Listę TOP50 2016 

Zobacz relację zdjęciową z Forum TOP100 2017

Ładowanie