PREZENTACJA FIRMY

Dla dealera chcemy być wsparciem, partnerem i… klientem

Na początku kwietnia działalność rozpoczął Crédit Agricole Auto Bank, europejski gracz na rynku mobilności. O nowym podmiocie, jego planach na przyszłość i nowatorskim spojrzeniu na motoryzację – rozmawiamy z Lucyną Bogusz, dyrektor zarządzającą polskiego oddziału firmy.

Nie ma już FCA Banku, jest za to CA Auto Bank. Po latach współpracy z producentem jako bank captive zaczęliście działać na własne konto w ramach grupy Crédit Agricole. To zmiana o charakterze organizacyjnym, konsekwencja fuzji FCA i PSA czy może coś więcej?

Znacznie więcej. Dla nas to przede wszystkim możliwość otwarcia się na cały rynek motoryzacyjny, nad czym pracowaliśmy zresztą już od pewnego czasu. Działalność w formule banku captive miała oczywiste zalety, ale też i ograniczenia. Z oczywistych względów nie mieliśmy takiej swobody, jaką dysponujemy teraz, wchodząc na otwarty rynek usług mobilności. Ten etap jest już za nami, a nowym celem naszego banku w skali europejskiej jest osiągnięcie pozycji lidera rynku mobilności i finansowania pojazdów. W realizacji tej strategii w Polsce pomoże nam niewątpliwie 25-letnie doświadczenie jako bank captive zdobyte na rodzimym rynku – unikatowe know-how menedżerów doskonale znających branżę automotive i oczekiwania dealerów, zasoby finansowe zapewniane przez Crédit Agricole – największy bank w Europie, oraz nowoczesne systemy niezbędne, by obsługiwać wszystkie segmenty szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej. Już teraz CA Auto Bank prowadzi działalność w 17 krajach europejskich oraz w Maroku, a na tym się nie skończy. Warto też pamiętać, że pomimo ogromnego zaplecza, jakie stanowi dla nas Crédit Agricole, CA Auto Bank w Polsce jest organizacją stosunkowo niedużą, co zapewnia nam elastyczność, której często brakuje większym instytucjom. Mamy szerokie kompetencje i płaską strukturę organizacyjną, dzięki czemu możemy szybciej reagować, bo cały proces decyzyjny jest przejrzyście zdefiniowany i prosty.

Skąd ta nazwa? Dlaczego CA Auto Bank?

Dlatego, że definiują nas właśnie ścisłe powiązania z sektorem motoryzacyjnym. Na rynku nie brakuje instytucji oferujących finansowanie firmom dealerskim i klientom końcowym, ale automotive to dla nich tylko jeden z wielu sektorów działalności, i to niekoniecznie najważniejszy. Przekłada się to na szerokość oferty, ale też nierzadko powoduje brak zrozumienia branżowych problemów. Dla nas wyzwania, przed którymi stoją dealerzy, to coś oczywistego, bo ja i wielu członków naszego zespołu przez lata, a nawet dekady działaliśmy wraz z dealerami, pracując nad rozwojem rynku w Polsce. Wiemy, na jakich marżach funkcjonuje branża, jak ewoluują potrzeby klientów, jakich błędów należy się wystrzegać – tego doświadczenia nic nie zastąpi. Bazując na tych elementach, cały czas staramy się naszą ofertę rozwijać i poszerzać. Nieprzypadkowo nowy kierunek działań naszego banku został zdefiniowany hasłem banku mobilności dla lepszej planety.

Na czym dokładnie polega ta mobilność?

Słowo bank kojarzy się głównie z udzielaniem kredytów bądź finansowaniem, co w niewielkim stopniu oddaje zakres naszych usług. Nowoczesna mobilność oznacza obecnie coś znacznie większego – kompleksową ofertę na wszystkich poziomach. To odpowiedź na zmieniające się potrzeby klienta, o których mówiłam wcześniej, zgodne z ewolucją rynku automotive. CA Auto Bank w Europie już teraz oferuje, za pośrednictwem spółki Drivalia, oprócz leasingu i kredytu, również wynajem długoterminowy i krótkoterminowy wraz z usługami carsharingu, abonamentowymi czy car cloud. To strategia, którą właśnie wdrażamy również w Polsce. Dla dealerów chcemy być wsparciem, partnerem i… klientem. Współpraca z nami to partnerstwo na wielu płaszczyznach – finansowej, zakupowej, sprzedażowej i aftersales, bo auta pod usługi wynajmu będziemy kupować właśnie od autoryzowanych sprzedawców. Do tego dojdzie serwis, bo całą tę flotę będzie przecież trzeba obsłużyć, no i wreszcie samochody używane, które po zakończeniu kontraktu będziemy chcieli sprzedać. Tworzymy dealerski hub, w którym pojazdy będą na siebie zarabiały przez wiele lat po pierwszej rejestracji.

Ta nowa oferta wynajmu, zarówno długo-, jak i krótkoterminowego – czy to również część ostatnich zmian, które zaszły w firmie?

Zgadza się. To element większego projektu, czyli Drivalii, nowej spółki z grupy CA Auto Bank, która odpowiada właśnie za nowoczesną mobilność. W Polsce już teraz funkcjonuje Drivalia Lease, która docelowo zajmie się, oprócz oferowanymi już dzisiaj usługami leasingu, również usługą wynajmu średnio- i długoterminowego. Później pozostanie nam do wdrożenia ostatni element dzisiejszej europejskiej oferty wynajmu, tj. wynajmu krótkoterminowego uzupełnionego o takie usług jak car sharing, subskrypcje czy abonamenty, włączając oferty car cloud. Nowa mobilność wiąże się też z ekologią. To poważne zobowiązanie, które widać w konkretnych decyzjach np. w deklaracji o kontynuowaniu inwestycji w powstawanie punktów ładowania samochodów elektrycznych. Celem jest posiadanie w Europie około 3,5 tys. takich punktów do roku 2026. To ważne również dlatego, że w tym samym czasie samochody elektryczne powinny stanowić około 55 proc. całości pojazdów znajdujących się we flocie Drivalii.

Brzmi jak materiał na dłuższy tekst. Wróćmy jednak do samego początku, gdzie wspomniała pani o szerszym otwarciu się na rynek motoryzacyjny. W Polsce już teraz pracujecie z ponad 16 markami – czy w przyszłości to grono ulegnie poszerzeniu?

Cały czas trzymamy rękę na pulsie. Jesteśmy otwarci na współpracę i, co warto podkreślić, nie chcemy się ograniczać tylko do dobrze znanych marek, które na rynku funkcjonują już od dekad. Nawiązaliśmy np. współpracę z SsangYongiem i od tego czasu oferujemy pełen wachlarz usług dla tej sieci, która, notabene, bardzo dobrze się w Polsce rozwija. Trzeba też wspomnieć o markach, które na europejskim rynku funkcjonują dopiero od niedawna – to głównie brandy elektryczne, często z Chin – rynku, na którym sprzedaje się obecnie więcej tego typu aut niż w Europie czy USA. Ale nie tylko, a za przykład może posłużyć choćby wietnamski VinFast, z którym nasza firma nawiązała współpracę na poziomie europejskim. Z tego naporu nie wszyscy zdają sobie jeszcze sprawę, tymczasem już po samej liczbie pojawiających się brandów widzimy, że mamy do czynienia z ogromną zmianą na rynku.

Marki elektryczne, a co za tym idzie większy nacisk na elektromobilność, to jedno, ale w swojej ofercie nie stronicie również od segmentów wciąż nieco niszowych, przynajmniej w Polsce – choćby finansowania kamperów.

Nie chcemy się w żaden sposób ograniczać. Segment leisure to zresztą już całkiem pokaźna gałąź biznesu, a dla największych brandów w Europie, takich jak Hymer, Detleffs, Rapido czy Sunlight, jesteśmy bankiem captive. To też trochę inny typ klienta, którego musieliśmy się nauczyć. Było warto, bo ten sektor rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Podobnie wygląda zresztą sytuacja w motocyklach czy autach użytkowych, gdzie także aktywnie współpracujemy z dealerami i importerami. Finansujemy ich stoki w złotówkach i w euro. To z kolei wiąże się z pomysłem, by możliwie jak najszybciej rozszerzyć możliwość udzielania finansowania w euro również na klientów finalnych.

W takim razie podsumujmy plany na najbliższy czas: zwiększanie liczby partnerów biznesowych, praca nad rozszerzaniem oferty produktowej leasingu oraz wynajmu i wreszcie wprowadzenie euro do oferty retailowej. Coś pominęliśmy?

Dodałabym jeszcze planowaną ekspansję na rynek czeski. Właśnie rozpoczynamy finansowanie działających tam dealerów. To projekt bardzo interesujący i dający sporo nowych możliwości do rozwoju CA Auto Banku.

Czeka was pracowity rok.

Owszem, ale jesteśmy na to przygotowani. Pracujemy ciężko po to, aby nasi klienci byli zadowoleni ze współpracy z nami oraz z jakości świadczonych im usług. W końcu, gdyby poszło za łatwo, trudno byłoby mówić o rewolucji.

REKLAMA
Zobacz również
PREZENTACJA FIRMY sponsorowany
Wyznaczamy nowe standardy
Redakcja
22/12/2023
PREZENTACJA FIRMY sponsorowany
Autodetailing – sposób na wyższą rentowność dealerstwa
Redakcja
29/11/2023
PREZENTACJA FIRMY sponsorowany
Wyróżnia nas innowacyjność
Redakcja
24/11/2023
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.