Komentarz

Polski Ład a wykup 1 proc.

Zmiany wprowadzone przez Polski Ład pozbawią sporą część przedsiębiorców możliwości zawarcia umowy leasingu z korzystnym,
1 proc. wykupem auta.

Od czasu ogłoszenia zmian dla branży leasingowej przyjętych w ramach Polskiego Ładu nie milknie dyskusja o tym, jak wpłyną one na prawa
przedsiębiorców, w tym leasingobiorców. Z przedstawionych
informacji wynika, że nowe przepisy skupią się na ograniczeniu możliwości wykupienia pojazdu do majątku prywatnego. Jak już za chwilę
będzie wyglądał ten proces?

W związku z przepisami przyjętymi w ramach
Polskiego Ładu zmieniają się zasady dotyczące wykupu pojazdów do majątku prywatnego dla firm po zakończeniu umowy leasingu. Od 1 stycznia 2022 roku w takiej sytuacji przedsiębiorca będzie zobowiązany
do zapłaty podatku dochodowego i VAT przy sprzedaży samochodu. Do tej pory leasingobiorcy mogli prywatnie wykupić auto po zakończeniu
umowy leasingowej, a następnie odsprzedać je innej osobie po pół roku użytkowania, bez konieczności płacenia podatku dochodowego. Nowe
przepisy wydłużą ten minimalny okres aż do 6 lat. Chcąc sprzedać samochód przed ich upływem, przedsiębiorca będzie musiał zapłacić podatek od rynkowej wartości pojazdu.

W związku ze zmianami, jakie
wprowadza Polski Ład, może
zwiększyć się popularność produktów
z wysoką wartością wykupu,
typu TCM lub FSL

Zmiany obejmą także podatek VAT. Obecnie płaci się go od ostatniej raty leasingowej, która w praktyce wynosi najczęściej 1 proc. wartości samochodu. Nowe przepisy sprawiają jednak, że w przypadku zakupu pojazdu do majątku prywatnego VAT będzie płacony od realnej wartości rynkowej auta, a nie od wartości wykupu. To powoduje, że przepisy przyjęte w ramach Polskiego Ładu mogą doprowadzić do zmiany preferencji przedsiębiorców odnośnie do formy finansowania. Analitycy rynkowi przewidują, że w związku z tym zwiększy
się popularność produktów z wysoką wartością wykupu, typu TCM (opartych o cykliczną wymianę pojazdu) lub Full Service Leasing (zawierających w miesięcznej racie także serwis, ubezpieczenie, wymianę
opon itd.). Te opcje mogą się okazać ciekawe zwłaszcza dla tych klientów, którym nie zależy na wykupieniu auta po zakończeniu umowy.

Na tym etapie są to oczywiście jedynie przewidywania, a więcej w tym kontekście będzie można powiedzieć dopiero po I kwartale 2022 roku.
Już teraz można jednak dostrzec, że propozycja Polskiego Ładu doprowadziła do sytuacji, w której duża część klientów zdecydowała się na przedterminowe zakończenie umowy leasingowej jeszcze w 2021 roku, aby uniknąć konieczności poddania się nowym zasadom wykupu i sprzedaży auta. Przepisy mają bowiem obowiązywać także względem już zaciągniętych zobowiązań, które zakończą się po 1 stycznia 2022 r. Wiele wskazuje na to, że przed branżą leasingową bardzo intensywny i pracowity czas.

MACIEJ WYTWICKI
Santander Consumer Multirent

Skontaktuj się z autorem
Maciej Wytwicki
REKLAMA
Zobacz również
Komentarz
Efekt Concorde’a
Redakcja
16/4/2024
Komentarz
Kto zapłaci za deprecjację aut na prąd?
Redakcja
28/3/2024
Komentarz
Sprzedaż idzie w górę
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.