Komentarz

Czwarty kwartał inny niż zwykle

Przez ostatnie półtora roku sprzedaż nowych aut oraz prawidłowości biznesowe zachodzące w branży wymykają się w zasadzie wszelkim prognozom czy symulacjom. Patrząc na dane rejestracyjne z CEPiK-u, nasze finansowanie w segmencie samochodowym powinno w lipcu notować trend spadkowy, tymczasem utrzymaliśmy wysoki wzrost.

Symptomy problemu podażowego widać w zachowaniach firm. Wyraźnie wzrosła na rynku liczba wniosków o przedłużenie umów leasingu, a więc de facto – o wydłużenie użytkowania dotychczasowej floty samochodowej.

Nie ulega natomiast wątpliwości, że branża zmaga się obecnie z bardzo niską dostępnością aut. Tak jak wspomniałem, nie widzimy tego jeszcze wprost w rezultatach finansowych, ale przecież rozmawiamy z dealerami i zdajemy sobie sprawę, że skala problemu rośnie, a do wyjścia na prostą daleka droga.

Wracając zaś do naszej specyfiki, sądzę, że wzrosty, które osiąga ostatnio Santander Consumer Multirent, są także efektem tego, iż szybko dostosowujemy ofertę do zmieniającego się rynku, finansujemy praktycznie wszystkie marki dostępne na rynku, aktywnie współpracujemy z klientami i partnerami flotowymi, a także otwieramy się na nowe kanały dystrybucji, więc łatwiej nam o dywersyfikację dostawców. Ponadto na dużą skalę finansujemy samochody używane, gdzie podaż produktu jest – jeszcze – nieco lepsza niż w autach nowych. Ale oba działy dealerstwa to oczywiście naczynia połączone: jeśli klienci nie kupują samochodów nowych, to nie wymieniają starych, co siłą rzeczy przekłada się na malejący stok pojazdów używanych. Dlatego, obserwując rynek, spodziewamy się, że wkrótce spowolnienie w sektorze samochodowym dotrze też do nas. To nie do uniknięcia.

Symptomy problemu podażowego widać zresztą w zachowaniach firm i CFM-ów. W ciągu minionych tygodni wyraźnie wzrosła na rynku liczba wniosków o przedłużenie umów leasingu na kolejne miesiące, a więc de facto – o wydłużenie użytkowania dotychczasowej floty samochodowej. Główny powód tego zjawiska zdaje się oczywisty: kłopoty z terminową dostawą zamówionych partii samochodów.

To wszystko sprawia, że czwarty kwartał 2021 r. będzie inny niż standardowa końcówka roku. Zazwyczaj bowiem w ostatnich trzech miesiącach branża dopiero się rozpędzała, sprzedając procentowo najwięcej i skutecznie realizując markowe plany sprzedaży. Tym razem trudno chyba tego oczekiwać, ponieważ przy wyjątkowo skromnych stokach i opóźnieniach w dostawach pojazdów, określonego wolumenu po prostu się nie przeskoczy. Obawiam się nawet, że nie skończy się na spowolnieniu wzrostu, ale na realnych spadkach.

To o tyle niekomfortowa sytuacja, że w przypadku normalnej dostępności aut chętnych na zakup samochodu w czwartym kwartale raczej by nie zabrakło. Po pierwsze, gospodarka wraca na szybsze tory po kryzysie związanym z pandemią, po drugie – bardzo możliwe, że kolejny raz będziemy obserwować w najbliższym czasie przyspieszony popyt związany z niepewnością przedsiębiorców co do nowelizacji podatkowych, jakie mogą wejść w życie w kolejnym roku. Mam na myśli zwłaszcza zmiany w zakresie warunków wykupu leasingowanego auta do użytku prywatnego i późniejszej sprzedaży takiego pojazdu. Część firm może chcieć z tego względu na przykład przyspieszyć wymianę swojej floty – po to, aby zrobić to na zasadach obowiązujących wciąż regulacji prawnych – albo choćby zmodyfikować kwotę wykupu. Może chcieć, a raczej… mogłaby chcieć – bo przy zakładanej podaży samochodów na całym europejskim rynku taka operacja może się okazać nierealna.

Szkoda, że branża mierzy się z tak nietypowym problemem właśnie teraz, gdy niska podaż spotyka się dodatkowo z wyższym niż zazwyczaj popytem. Oby więc produkcja i dostawy wróciły na pożądany poziom możliwie prędko, choć na razie termin tej „normalizacji” jest raczej odsuwany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Przed nami znów trudne do prognozowania miesiące, ale w dłuższej perspektywie – mimo wszystko – można być chyba umiarkowanym optymistą. Miejmy nadzieję, że klienci poczekają na auta razem z dealerami.

TOMASZ WRONKA
Santander Consumer Multirent, dyrektor regionalny

Skontaktuj się z autorem
Tomasz Wronka
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Komentarz
Zadbaj o efektywność
Redakcja
1/10/2021
Komentarz
Wycisnąć, ile się da
Redakcja
29/9/2021
Komentarz
Uwaga, dzwoni klient!
Redakcja
27/9/2021
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.