Aktualności

Zakład Tesli w ekologicznym pacie

Dylematy środowiskowe, sprzeciw lokalnej społeczności i niemiecka biurokracja. Tesla nie ma łatwej przeprawy podczas budowy gigafabryki na obrzeżach Berlina.

Miało być wielkie otwarcie i huczne święto, które zostało odłożone przez opór społeczny, środowiskowy i prawny. Tesla nie miała wyjścia i przesunęła termin, planowanego na 1 lipca, startu swojej pierwszej fabryki w Europie. Póki co amerykański gigant ma nadzieję, że zakład uda się otworzyć jeszcze w 2021 r., ale Agencja Ochrony Środowiska landu, gdzie powstaje fabryka, wciąż nie wydała ostatecznej zgody.

Plany budowy fabryki przedstawił jeszcze w 2019 r. szef Tesli, Elon Musk. Jednak od początku problemem była pobliska chroniona strefa wody pitnej oraz rezerwat przyrody graniczący z zakładem. Część mieszkańców Gruenheide, gminy gdzie powstaje fabryka, mocno sprzeciwia się jej budowie i otwarciu. W ubiegłym roku wycinka lasów przez Teslę została wstrzymana, kiedy ekolodzy z lokalnej grupy zwrócili uwagę na zagrożenie dla jednego z rzadkich gatunków węży. Problem został rozwiązany, a budowa została wznowiona, ale Tesla otworzy zakład dopiero po otrzymaniu ostatecznego pozwolenia. Agencja uspokaja, że każdy projekt, który jak Tesla, uzyskał wstępną zgodę, otrzymywał wreszcie zielone światło na otwarcie, jednak terminu brak.

Czekająca na otwarcie fabryka składa się zarówno z jednostek produkujących komponenty, jak i odpowiedzialnych za końcowe montaże pojazdów. Sama budowa zakładu przebiega z uwzględnieniem ekologicznych standardów, a potrzeby energetyczne fabryki mają być zaspokajane z odnawialnych źródeł energii. Jeśli jednak Tesla będzie chciała produkować ogniwa akumulatorowe, będzie musiała wystąpić z nowym wnioskiem. Moce produkcyjne zakładu oblicza się na 500 milionów ogniw, co przekłada się na 50 GWh energii rocznie.

Jeśli fabrykę uda się uruchomić, ma osiągnąć produkcję do 500 tys. aut rocznie, a przy tym stworzyć 12 tys. miejsc pracy w walczącym z bezrobociem regionie. „Opowiadamy się za zmianą w kierunku bezemisyjnej mobilności, a samochody potrzebne do osiągnięcia tego celu muszą być gdzieś zbudowane” – stwierdził Ralf Schmilewski, lokalny członek Partii Zieloni. 

Po wysłuchaniu sprzeciwów i wniosków zainteresowanych, Agencja Ochrony Środowiska zdecyduje, czy publiczna dyskusja o dalszych losach fabryki odbędzie się 13 września.

Fot. Courtesy of Tesla, Inc.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Fisker wypada z gry
Redakcja
29/3/2024
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.