Aktualności

Używane bez przełomu. Liderem Grupa Plichta!

Ubiegłoroczne wyniki w segmencie „używek” nie przyniosły przełomu, zarówno pod kątem samego wskaźnika sprzedaży aut używanych do nowych, który zwiększył się raptem z 0,27 do 0,28, jak i tego, kto przewodzi stawce. Czołowi gracze utrzymali bowiem swoje dotychczasowe pozycje.

Oto czołowa dziesiątka największych autoryzowanych dealerów aut używanych w 2024 r. Numerem jeden, ze sprzedażą 11 933 tys. pojazdów, została po raz kolejny Grupa Plichta. Dyplomy wręczył nagrodzonym Łukasz Liss, przedstawiciel firmy CarGarantie

Na każdą sprzedaną „używkę” branża rejestruje dziś średnio 3-4 nowe samochody. To wciąż nie najlepszy wynik, zwłaszcza biorąc pod uwagę deklaracje dealerów o przełożeniu wajchy w stronę aut z drugiej ręki oraz siłę rynku wtórnego w krajach Europy Zachodniej. Nie bez znaczenia jest oczywiście wysoka baza porównawcza (mamy za sobą bliski rekordu wolumen nowych samochodów), tyle że udział „używek” w łącznej sprzedaży stoi w gruncie rzeczy w miejscu niezależnie od tego, co dzieje się w „nówkach” (o czym nieco szerzej na łamach marcowego „Dealera”).

Mediana sprzedaży „używek” wyniosła w 2024 r. 1 396 szt., co oznacza wzrost o 23,32 proc. r/r. Wzrostowi uległ też wspomniany już wskaźnik sprzedaży aut używanych do nowych – z 0,27 w 2023 r. do 0,28 w roku 2024 (+3,70 proc). Nie jest to może imponujący rezultat, ale oznacza progres, który, miejmy nadzieję, utrzyma się w 2025 r.

W tym roku zaś, przynajmniej jeśli chodzi o czołowych dealerów, obyło się bez niespodzianek. Po raz kolejny liderem w segmencie sprzedaży aut używanych została Grupa Plichta (11 933 szt., +35,66 proc. r/r), która dostarczyła niemal dwukrotnie więcej samochodów od wicelidera – Grupy Cichy-Zasada | Sobiesław Zasada Automotive (nr 1 w nowych autach sprzedał 6 289 „używek”, poprawiając dotychczasowy wynik o 7,63 proc.). Na kilkuprocentowym minusie znalazł się natomiast, zajmując trzecią lokatę, Emil Frey Polska (5 145 szt., -7,45 proc. r/r). Kolejne miejsce przypadło Grupie PGD (4 698 szt., -5,74 proc. r/r), za którą uplasowała się Grupa Bemo (3 441 szt., +13,60 proc.). Pierwsza piątka, odnotowując wzrosty bądź spadki, zachowała więc swoje ubiegłoroczne lokaty.

A co działo się poza TOP5? Tu doszło do pewnych zmian. Grupa Cygan przeskoczyła o dwa „oczka” i znalazła się na 6. pozycji. Dealer awansował dzięki imponującemu – 35-proc. – wzrostowi, który przełożył się na 3 439 sprzedanych używanych aut. Dalej – już bez zmian w generalnej klasyfikacji – uplasowała się Toyota & Lexus Dobrygowski, która także ma za sobą duże wzrosty (3 302 szt., +26,22 proc.). Minusowy wynik – i spadek o dwa miejsca – odnotował zaś Inchcape (2 769 szt., -8,13 proc.), podczas gdy, będąca tuż za nim, Grupa Walder „rozbiła bank”: 2 704 sprzedanych „używek” oznacza 89-proc. wzrost rok do roku i awans o 10 miejsc! TOP10 zamknęła Grupa Lellek (2 454 szt., +6,05 proc.).

Aby wejść do TOP50, potrzebne było 760 sprzedanych „używek” – taki wynik osiągnęła sklasyfikowana na 50. miejscu grupa dealerska (dla porównania, w nowych to nieco ponad 3 tys. samochodów). Aż 41 firm przekroczyło wolumen 1 tys. sprzedanych aut, ale wynikiem na poziomie około 2 tys. lub więcej mogło pochwalić się już tylko 12 dealerów. Przed rodzimą branżą jeszcze długa droga w segmencie używanych.

Pełna analiza Listy największych dealerów samochodów używanych (całej TOP50) pojawi się w kwietniowym numerze miesięcznika „Dealer”.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Tomasz Gałaszkiewicz nowym dyrektorem Peugeota w Polsce
Redakcja
17/4/2025
Aktualności
Ineos wycofuje się z modelu agencyjnego w UK
Redakcja
16/4/2025
Aktualności
Leapmotor przyspiesza z siecią dealerską. Kolejne punkty już otwarte
Redakcja
15/4/2025
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.