Kilka tygodni temu prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny wydał decyzję w sprawie zmowy ograniczającej konkurencję na rynku samochodów ciężarowych. Na spółkę Iveco Poland oraz 10 dystrybutorów pojazdów tej marki nałożono 238 mln zł kary. Zobowiązania w łącznej wysokości ponad 2,5 mln zł otrzymało również 10 menadżerów.
Pierwszego października poznaliśmy wyniki śledztwa w dochodzeniu bardzo podobnym, choć dotyczącym Kii. O czym konkretnie mowa? – Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka KIA Polska zawarła zmowę cenową i podzieliła rynek razem z dealerami jej samochodów. Zgodnie z założeniami porozumienia nabywcy aut marki KIA przez co najmniej osiem lat, od 2013 do 2021 r., mogli kupić pojazd jedynie od odgórnie wyznaczonego sprzedawcy, bez możliwości otrzymania tańszej oferty od innego dealera. W konsekwencji mogli płacić za pojazdy więcej, aniżeli w warunkach uczciwej konkurencji – tłumaczy w opublikowanym oświadczeniu Tomasz Chróstny.
W praktyce potencjalni nabywcy mieli być pozbawieni możliwości wyboru dealera, a w razie wizyty w konkurencyjnym salonie byli odsyłani do stacji właściwej ich miejscu zamieszkania bądź prowadzenia działalności.
Według UOKiK-u pilnowania niedozwolonych ustaleń przestrzegała Kia Polska, która w czasie cyklicznych wizyt w salonach sprzedaży dealerów, ale także drogą mailową, upominała dystrybutorów, którzy sprzedawali pojazdy po cenach niższych niż ustalone. W ten proceder mieli być zamieszani również niektórzy członkowie sieci, którzy wzajemnie się kontrolowali, kierując do importera skargi, jeśli któryś z dystrybutorów nie przestrzegał umówionych warunków.
W efekcie UOKiK zadecydował o nałożeniu kar, których suma sięgnęła 405 mln zł. Spółka Kia Polska została obciążona kwotą w wysokości 331 mln zł, ale „sankcje” dotknęły też dealerów marki – firmy AS Motors Classic, Autotechnika Jacek Woźniak, Gam, Landcar, Marvel, Auto-Centrum I.M. Patecki, Autocentrum Patecki, Wadowscy, Wrobud.
Zarzuty postawiono również pięciu menedżerom związanym z Kią, w tym dyrektorom zarządzającym marki w Polsce – Leszkowi Sukiennikowi oraz Wojciechowi Szyszce, który nadzorował działania brandu przez 17 lat aż do 2021 r.
Aktualizacja – do sprawy odniosła się już Kia Polska:
„Kia Polska nie zgadza się z zarzutami i ustaleniami dokonanymi przez Prezesa UOKiK i zamierza bronić się z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków prawnych. Powstrzymujemy się od dalszego komentowania tej sprawy do momentu prawomocnego jej zakończenia. Zapewniamy naszych Klientów oraz Partnerów Biznesowych, że decyzja nie wpłynie na naszą codzienną działalność i że w dalszym ciągu będziemy świadczyć wobec nich wysoki poziom usług”.