Aktualności

Toyota zamyka rosyjską fabrykę. Mazda rozważa podobny krok

Toyota podjęła decyzję o zakończeniu produkcji w swoim jedynym rosyjskim zakładzie. Koncern podaje, że nie widzi możliwości dla jego ponownego uruchomienia. Niewykluczone, że na taki sam ruch zdecyduje się Mazda.

Toyota zawiesiła produkcję w petersburskim zakładzie w marcu, licząc jednak, że z czasem wznowi jego pracę. Tymczasem po sześciu miesiącach okazało się, że firma nie jest w stanie prowadzić na miejscu normalnych działań i nie widzi na to szans w przyszłości. Rosyjski dziennik „Kommiersant” informuje, że władze Sankt Petersburga rozważają wraz z Toyotą możliwość sprzedaży fabryki. Według informacji, które opublikowała japońska firma, działalność moskiewskiego biura koncernu zostanie „zoptymalizowana i zrestrukturyzowana” – celem będzie wspieranie dealerów w obsłudze już sprzedanych w Rosji modeli marek Toyota i Lexus, co wiąże się m.in. ze zobowiązaniami gwarancyjnymi. Ale rosyjscy dealerzy nie mogą już liczyć na otrzymanie kolejnych aut do sprzedaży. Toyota postanowiła, że zapewni dotychczasowym pracownikom pomoc przy zmianie miejsca pracy, a także podwyższoną odprawę, która wyniesie równowartość 12 miesięcznych pensji.

Wszystko wskazuje na to, że na podobny krok zdecyduje się Mazda. Japońska gazeta „Nikkei” pisze, że producent rozważa wycofanie się z produkcji w fabryce we Władywostoku, prowadzonej wspólnie z rosyjską firmą Sollers Auto.

Przypomnijmy, że w sierpniu w salonach naszego wschodniego sąsiada sprzedano 41 698 samochodów, podczas gdy w analogicznym okresie 2021 r. było ich ponad 110 tys., choć sierpniowy spadek był i tak niższy od lipcowego, kiedy zapaść sięgnęła 74,9 proc. (32 412 szt.). W ubiegłym miesiącu najpopularniejszą marką w Rosji była Łada (18 087 szt., -7 proc. r/r), za nią uplasowała się Kia (4 004 szt., -77 proc. r/r), a trzecie miejsce zajął chiński Haval (2 990 szt., +26 proc.). Z blisko 50 marek, poza Havalem, na plusie były tylko dwa inne brandy (także z Chin, lecz już o znacznie niższych wolumenach): DFM (280 szt., +172 proc.) oraz GAC (77 szt., +7 proc.).

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Nowy format Renault
Redakcja
24/4/2024
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.