Podczas tegorocznego Forum TOP100 mogliśmy po raz kolejny poznać ranking największych polskich firm dealerskich pod względem sprzedaży nowych samochodów. Do trzęsienia ziemi nie doszło, ale na Liście za 2021 r. pojawiło się kilka nowych twarzy, a wyniki poszczególnych firm odzwierciedlają problemy z dostępnością, z którymi mierzy się większość marek.
Znakomity rok mają za sobą dealerzy Toyoty, z których aż 16 zameldowało się w najlepszej pięćdziesiątce. O dobrych rezultatach mogą mówić także stacje związane z Hyundaiem, Kią czy BMW. A kto się znalazł po drugiej stronie? To głównie dealerzy z autoryzacjami marek Grupy Volkswagen i Stellantisa.
Pomimo kłopotów podażowych większość przedstawicieli dealerskiego topu odnotowała progres względem pandemicznego roku 2020. Na plusie znalazło się aż 35 z 50 firm uwzględnionych w rankingu – co ciekawe, wśród nich zabrakło tegorocznego lidera – Grupy Cichy-Zasada/Sobiesław Zasada Automotive, który zakończył rok niewielkim 3,2-proc. spadkiem, sprzedając łącznie 20 583 nowe auta. Słabszy wynik nie przeszkodził dealerowi w utrzymaniu dość bezpiecznej przewagi nad konkurentami w walce o najwyższy stopień podium – Grupą PGD i Grupą Plichta, które wykorzystały ostatni okres do ciekawych inwestycji. W czołówce nie doszło zresztą do większych zmian, a skład ubiegłorocznego TOP10 uchował się w komplecie, chociaż między poszczególnymi firmami doszło do niewielkich roszad.
Przed rokiem tytuł lidera wzrostu przypadł Toyocie Romanowski, która także i tym razem może mieć powody do zadowolenia, bo dealer wskoczył na 11. miejsce, zwiększając sprzedaż o ponad 40 proc. Tegoroczny laur przypadł jednak innej firmie związanej z japońskim producentem – Grupie Sabaj, która w tym aspekcie urosła o… połowę, a przy tym awansowała o rekordowe 20 miejsc, zapisując znakomity debiut na Liście.