Aktualności

Stało się. Zakaz sprzedaży „spalinówek” od 2035 r. jest już (niemal) pewny

27 października unijne instytucje doszły do porozumienia w sprawie standardów emisji dla nowych samochodów. Trilog między Parlamentem, Komisją i Radę UE potwierdził to, czego mogliśmy się spodziewać – koniec spalinowej motoryzacji od 2035 r.

Ursula von der Leyen

Nie doszło więc do żadnego nagłego zwrotu sytuacji, a projekt, nad którym debatowały unijne ograny, został zaakceptowany w formie, z którą zdążyła się już zapoznać znaczna część branży motoryzacyjnej. Informacje o osiągniętym porozumieniu przekazała w komunikacie prasowym Rada UE. Zgoda wszystkich zaangażowanych podmiotów oznacza de facto koniec trwających kilka miesięcy rozmów, chociaż nowe zasady będą musiały jeszcze zostać formalnie przyjęte przez PE oraz Radę.

A to oznacza, że od 2035 r. na terenie Unii limit emisji CO2 przez nowe samochody zostanie zredukowany do zera. Podtrzymano również cel na 2030 r., który zakłada, że auta osobowe zredukują do tego momentu poziom emisji o 55 proc. względem 2021 r., zaś pojazdy użytkowe – o połowę. – Zamknięcie pierwszego porozumienia w sprawie propozycji z pakietu „Fit for 55” stanowi sygnał, że UE jest zdeterminowana, by poczynić postępy w kierunku neutralności klimatycznej i zielonej transformacji. Mobilność bezemisyjna będzie podstawą spowolnienia zmian klimatycznych, które mogą spowodować poważne zakłócenia w wielu sektorach naszego społeczeństwa, w tym w środowisku, migracji, bezpieczeństwie żywnościowym i gospodarce – przekazała Anna Hubáčková, czeska minister środowiska.

W wyniku negocjacji zwiększono wymagania zapewniające producentom korzystniejsze limity emisji, jeśli ci sprzedadzą wymaganą kwotę samochodów elektrycznych. Próg sprzedaży wzrósł do 25 proc. w przypadku „osobówek” i 17 proc. dla vanów i będzie obowiązywał do 2030 r. Umowa utrzymuje również derogację dla małych producentów do końca 2035 roku. Porozumienie zawiera wreszcie klauzulę przeglądową, która gwarantuje, że w 2026 r. KE dokładnie oceni postępy w realizacji celów 100-proc. redukcji emisji z uwzględnieniem rozwoju technologicznego oraz „realnego i sprawiedliwego społecznie przejścia do zerowej emisji”. Obserwując tempo zmian wdrażanych w krajach Europy Wschodniej i Południowej, niski wolumen aut elektrycznych oraz niedostateczną infrastrukturę w kwestii ładowania tego typu pojazdów, trudno jednak podchodzić do tego ostatniego punktu z nadmiernym optymizmem.  

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Wynajem długoterminowy ze wzrostem w I kw.
Redakcja
25/4/2024
Aktualności
Nowy format Renault
Redakcja
24/4/2024
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.