Badanie sugeruje, że kierowcy w większości zdecydują się na pojazd używany z silnikiem benzynowym w cenie 25-50 tys. zł. Nikogo raczej nie zdziwi, że wśród klientów wzrasta zainteresowanie autami używanymi. Jeszcze dwa lata temu chęć kupna samochodu z drugiej ręki wyrażało 57-58 proc. badanych, a dziś jest to już 63 proc. Co więcej, trzeci rok z rzędu na popularności zyskują pojazdy z silnikiem benzynowym (obecnie na ten napęd zdecydowałoby się 57 proc. respondentów).
„W tegorocznym badaniu »Portfele Polaków pod lupą« odzwierciedliły się niektóre bolączki i niepokoje, z jakimi na co dzień muszą zmagać się respondenci. Niepewna sytuacja gospodarcza każe im baczniej przyglądać się własnym pieniądzom. Dobrze widać to w danych, z których wynika, że w stosunku do ubiegłego roku znacznie zmalał odsetek osób planujących zakup samochodu nowego, a wzrósł używanego. Może to być sygnał świadczący o dążeniu do ograniczenia kosztów, czy to wynikających z ceny kupowanego pojazdu, czy też będących efektem obecnych stóp procentowych” – analizuje Dariusz Brodnicki, dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.
Mimo inflacji i trudnej sytuacji gospodarczej Polacy rzadziej decydują się na najtańsze modele. Pojazdy do 10 tys. interesują 15 proc. ankietowanych (spadek o 1 p.p. względem 2021 r.), z kolei te w przedziale cenowym od 10 do 25 tys. zł – 35 proc. (o 4 p.p. mniej niż w 2021 r.).
Odwrotny trend obserwujemy zaś w wypadku aut z wyższych półek cenowych. Na samochody do 50 tys. zł jako potencjalny zakup wskazuje dziś 37 proc. ankietowanych, czyli o 2 p.p. więcej niż w poprzednim badaniu, na pojazdy do 100 tys. – 11 proc. (o 3 p.p. więcej niż w 2021 r.). Jeszcze większą rolę przy wyborze używanego auta odgrywa obecnie jego cena, która zwiększyła swoje znaczenie na tle pozostałych czynników wpływających na decyzje zakupowe, takich jak przebieg czy historia pojazdu. Koszt zakupu samochodu jest kluczowym elementem dla 63 proc. ankietowanych, co daje wzrost aż o 10 p.p. w stosunku do poprzedniej edycji. Z kolei wiek pojazdu jest ważnym aspektem dla zaledwie 10 proc. badanych (o 5 p.p. mniej niż przed rokiem). Choć kupujący wciąż stawiają na samochody stosunkowo nowe: 46 proc. badanych wybrałoby pojazd w wieku do pięciu lat, a 38 proc. rozważa zakup maksymalnie 10-letniego auta.
Jak wyglądają z kolei preferencje dotyczące finansowania? Optymalna rata, na którą wskazują respondenci, zaczyna się od 500 zł (na tę kwotę wskazuje 42 proc. badanych, podczas gdy rok wcześniej było to 48 proc.). Dodajmy, że 37 proc. uczestników badania (1 p.p. więcej) deklaruje preferowaną wysokość raty do 1 tys. zł, 13 proc. – do 1,5 tys. zł (4 p.p. więcej), a 5 proc. – do 2 tys. zł (1 p.p. więcej).