Aktualności

Niemcy w rozkroku

Już niedługo Rada UE rozpocznie debatowanie na temat zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 r. Jednoznacznego stanowiska tymczasem wciąż nie zaproponował rząd Niemiec, który głosami swoich koalicjantów wysyła sprzeczne informacje.

Die tief stehende Sonne beleuchtet den Plenarsaal. Blick auf den Bundestagsadler. Blick ins Plenum.

W przededniu głosowania w sprawie losów europejskiej motoryzacji przyszłość napędów spalinowych wciąż nie jest rozstrzygnięta. Wszystko za sprawą Christiana Lindnera, niemieckiego ministra finansów z ramienia wolnościowej, probiznesowej FDP, który podczas zgromadzenia przedstawicieli przemysłu zapowiedział, że rząd nie poprze zakazu sprzedaży „spalinówek” po 2035 r. Zdaniem Lindnera tradycyjne napędy wciąż mają przyszłość, a ich wyeliminowanie byłoby błędem.

Wypowiedź ministra zaskoczyła wszystkich, ale chyba najbardziej – samych Niemców. A to z uwagi na dość jednoznaczne do tej pory komunikaty wysyłane przez rząd naszego zachodniego sąsiada. Coraz więcej wskazuje zresztą na to, że inicjatywa Lindnera nie była komunikowana z koalicjantami, bo szybkie dementi wystosowała Steffi Lemke, niemiecka minister środowiska wywodząca się z Zielonych. Trudno do końca przewidzieć skutki sporu między FDP a „Grüne”, ale wydaje się, że w ewentualnym konflikcie Zieloni mogą liczyć na wsparcie najsilniejszego z grona koalicjantów, czyli SPD.

Tygodnik „Der Spiegel” zaznacza jednak, że w całej tej sytuacji Lindnerowi nie chodzi o dobro tradycyjnych silników spalinowych, ale o rozwój paliw syntetycznych (e-paliw) – na obecną chwilę niezasadnych z punktu widzenia ekonomicznego, ale które w przyszłości można by wykorzystać, choćby z myślą o drogich autach sportowych. Według dziennikarzy z portalu motoryzacyjnego „Drive” działania Lindnera mogą być podyktowane chęcią wywarcia presji na unijne instytucje, aby wyłączyć tego typu napędy z ogólnego zakazu – trochę na podobnej zasadzie, jak to zrobili Włosi podczas posiedzenia Parlamentu Europejskiego, przegłosowując, z myślą o Ferrari i Lamborghini, wyjątek dla małych producentów.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Fisker wypada z gry
Redakcja
29/3/2024
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.