Aktualności

Motoryzacja w I półroczu: Toyota globalnym liderem

Japoński producent utrzymał pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży lekkich pojazdów po sześciu miesiącach 2022 r. Drugie miejsce zajął Volkswagen, a podium zamknęła Grupa Stellantis.

Focus2Move, firma konsultingowa dedykowana branży motoryzacyjnej, opublikowała globalny ranking sprzedaży lekkich aut obejmujący pierwsze dwa kwartały bieżącego roku. Na czele zestawienia obyło się bez niespodzianki: największym światowym producentem wciąż jest Toyota, która we wspomnianym okresie sprzedała 4,77 mln samochodów (-8,4 proc.), zdobywając 11,9 proc. udziałów w rynku.

Za Toyotą zameldowały się europejskie firmy – Volkswagen (3,84 mln szt., -20,2 proc.) i Stellantis (3,33 mln szt., -19,8 proc.), który awansował o jedną pozycję względem poprzedniej edycji rankingu. Czołową piątkę uzupełniły Hyundai-Kia (3,16 mln, -9,2 proc.) oraz alians Renault-Nissan (3,14 mln, -21 proc.).

Dopiero na szóstym miejscu znalazł się lider zestawienia sprzed 12 lat – koncern General Motors (2,64 mln, -15,8 proc.). Amerykański gigant ma za sobą dekadę zmian, w trakcie której firma ograniczała markowe portfolio i zasięg terytorialny, skupiając się na poprawie rentowności. A dalej? Honda (1,89 mln, -18,9 proc.), Ford (1,74 mln, -24 proc.), Suzuki (1,38 mln, -1,3 proc.) i Mercedes (1,18 mln, -15,8 proc.).

Ale to Toyota jest również zwycięzcą przeprowadzanego równolegle badania World Best Selling Cars, w którym brane pod uwagę są konkretne modele. W pierwszej dziesiątce znalazły się aż cztery auta japońskiego producenta, w tym lider i wicelider rankingu – Toyota Corolla (553 tys. szt.) oraz Toyota RAV4 (459 tys.).

O ile miejsca numer jeden i dwa nie budzą żadnego zaskoczenia, o tyle kolejne pozycje należy już rozpatrywać w kategoriach sensacji, bo brązowy medal przypadł Tesli – 384 tys. sprzedanych Modeli 3 pozwoliło firmie Elona Muska zostawić w tyle Forda Serii F (359 tys.). To zresztą niejedyny reprezentant Tesli w top10, bo na miejscu dziewiątym ze 126,2-proc. wzrostem, rywalizację zakończył Model Y (297 tys.).

Co ciekawe, mimo siły europejskich koncernów, w tym zestawieniu nie uświadczymy żadnego auta wywodzącego się ze Starego Kontynentu. Na listę, oprócz wymienionych już modeli, dostały się bowiem Toyota Camry, Honda CR-V, Chevrolet Silverado, Hyundai Tucson i Toyota Hilux.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.