W ostatnich tygodniach (a może nawet miesiącach) większość portali branżowych zdominował jeden temat – ograniczenia związane z produkcją aut. Informacje o kolejnych przestojach dochodzą do nas każdego dnia i dotyczą w zasadzie wszystkich marek na całym globie – nawet wydawałoby się odporna do tej pory na kryzys Toyota całkiem niedawno poinformowała o kłopotach w tej materii. Dlatego tym razem nieco inaczej – zamiast dokładać kolejną cegiełkę do i tak już nie najlepszych nastrojów w branży, w zamian postanowiliśmy sprawdzić kto i gdzie produkuje auta na terenie Europy, opierając się na danych, które opracowała ACEA.
Obecnie na terenie Starego Kontynentu działa 290 fabryk odpowiedzialnych za produkcję samochodów i silników, z czego 185 znajduje się w krajach należących do UE. Wśród nich liderami zestawienia są Niemcy (41 obiektów), Francja (30) i Włochy (22), a do tego Hiszpania oraz Polska (po 16 placówek). Przynajmniej jednym zakładem może pochwalić się w sumie 17 członków Unii.
Nie będzie żadnym zaskoczeniem informacja, że znaczna część fabryk skupia się na produkcji aut osobowych – to około 45 proc. wszystkich obiektów działających w UE. Wiele zakładów, bo prawie 28 proc., koncentruje się natomiast na wytwarzaniu układów napędowych – nadchodzące lata mogą jednak sporo zmienić w tym sektorze w związku z presją wywieraną przez unijne organy i rozwój elektromobilności.
Co ciekawe, chociaż Polska ma swój niemały wkład w przemysł motoryzacyjny, to jest on ukierunkowany (przynajmniej biorąc pod uwagę liczbę obiektów) na transport ciężki oraz produkcję silników – 6 zakładów zajmujących się konstrukcją pojazdów ciężarowych i autobusów stawia Polskę w tym zestawieniu na drugim miejscu za Francją i na równi z Niemcami oraz Hiszpanią.