Aktualności

Kryzys podażowy coraz bardziej doskwiera branży

W październiku 2021 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 30,3 proc. wobec zeszłego roku. Po raz ostatni wyższe spadki sektor automotive notował na samym początku pandemii.

Miało być lepiej. Szacowano, że niedobory towarów przeciągną się do 2022 r., a kryzys będzie stopniowo odpuszczać. Tymczasem IV kwartał zaczyna się od załamania sprzedaży, którego branża nie notowała już od kilkunastu miesięcy, a na europejskie drogi wyjechało tylko 665 tys. aut. Po 10 miesiącach liczba rejestracji nowych samochodów w UE jest już jedynie o 2,2 proc. wyższa niż przed rokiem. Wydaje się więc, że szanse na zakończenie tego roku na plusie są już tylko iluzoryczne.

W ubiegłym miesiącu większość unijnych gospodarek, co nie powinno dziwić, zanotowała spadki sprzedaży, ale nie brakowało również państw, które utrzymały się na powierzchni. Udało się to ponownie Cyprowi (+5,2 proc.), który łącznie zarejestrował… 814 pojazdów. Po słabszym wrześniu na ścieżkę wzrostów wróciła Irlandia – i to znowu z niezłym, tym razem 16,7-proc., wzrostem. Ale to by było na tyle. Dlatego listę „zwycięzców” uzupełnimy krajami, którym udało się utrzymać spadki w pewnych ryzach,  gdzie straty nie przekroczyły 10 proc. Nie ma tu niespodzianki, bo tak jak przed miesiącem, tak i teraz całkiem nieźle poradziły sobie Słowenia (-7,2 proc.), Grecja (-5,4 proc.), ale także Chorwacja (-8,7 proc.). Grecy i Chorwaci mogą pochwalić się ponadto najlepszym rezultatem na przestrzeni całego roku (kolejno +31,9 i 27,6 proc.), a czołową trójkę uzupełnia Estonia (+25,9 proc.).

Październik okazał się kolejnym słabym miesiącem dla Litwy – z tamtejszych salonów wyjechało o 54,8 proc. aut mniej. Naszego północnego sąsiada ostatni rok doświadczył bardziej niż jakiekolwiek inne państwo UE, a spadek od stycznia sięgnął już 12,2 proc. Tym samym w tej niechlubnej statystyce Litwa wyprzedziła już Belgię (-9,1 proc.) i Holandię (-7,1 proc.), które od dłuższego czasu radzą sobie poniżej unijnej średniej. Fatalne wyniki w ubiegłym miesiącu zanotowały też Austria (-39,2 proc.), Włochy (-35,7 proc.), Niemcy (-34,9 proc.) i Francja (-30,7 proc.). Ostatni okres potwierdza zresztą, że największe europejskie gospodarki radzą sobie gorzej z obecnym kryzysem.

Czy ostatnie miesiące roku przyniosą chwilę wytchnienia? Możliwe, ale chyba nie warto się na to specjalnie nastawiać. Chociaż takim nieoczekiwanym prezentem na święta nie pogardziłby chyba żaden dealer.    

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Nowy format Renault
Redakcja
24/4/2024
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Aktualności
Toyota ze wzrostem w I kw.
Redakcja
19/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.