Aktualności

Jakie auta kupują Europejczycy? Cz. 2

Statystyczny Niemiec, udając się do salonu po nowe auto, niemal na pewno wybierze ofertę krajowego producenta. Motoryzacyjnymi patriotami są również Francuzi i, w nieco mniejszym stopniu, Włosi. A jak to wygląda w innych częściach Europy?

Przed tygodniem sprawdziliśmy, co kupują Europejczycy w pierwszej połowie 2022 r., opierając się na wynikach badania firmy analitycznej Dataforce opublikowanych przez Automotive News. Skupiliśmy się wówczas na pięciu największych motoryzacyjnych rynkach Starego Kontynentu: niemieckim, francuskim, brytyjskim, włoskim i hiszpańskim. Najwyższy czas przyjrzeć się reszcie stawki.

Przywiązanie do lokalnych marek tyczy się nie tylko czołowych gospodarek, dlatego zacznijmy od państw, które stawiają na własne produkty. To oczywiście Czechy, Rumunia oraz Szwecja. Branża samochodowa naszego południowego sąsiada jak żadna inna jest zdominowana przez jedną markę. W zestawieniu najpopularniejszych modeli miejsce w pierwszej dziesiątce uzyskało aż siedmiu przedstawicieli Skody (w tym pozycje lidera i wicelidera). A poza tym? Też ciekawie, bo oprócz czeskiego brandu, top 10 uzupełniają wyłącznie Koreańczycy – modele i30, Tucson i Ceed.

O podobnej hegemonii mogą mówić Rumuni, dla których Dacia jest marką niemal kultową. Pięć modeli na szczycie zestawienia w praktyce oznacza… całą gamę modelową producenta. Co ciekawe, pierwszego miejsca nie zajęły popularne w całej Europie wersje Sandero i Duster, tylko niedostępna już nad Wisłą Dacia Logan. O sile marki najlepiej świadczą jednak wyniki pozostałych modeli – Joggera i Springa. Chociaż oba auta trafiły na rynek całkiem niedawno, nie przeszkodziło im to w przebiciu się do pierwszej dziesiątki. Wrażenie robi zwłaszcza elektryczna Dacia Spring, która trafiła do niemal trzech tysięcy odbiorców, uplasowując się na czwartym miejscu.

No i Szwecja – czterech przedstawicieli Volvo w TOP10 może nie robić aż takiego wrażenia na tle powyższych, ale warto zwrócić uwagę, że spośród 30 europejskich krajów opisywanych w badaniu, to jeden z zaledwie trzech, w którym na pozycji lidera znalazł się przedstawiciel segmentu premium, a konkretnie Volvo XC60. Modele z wyższej półki przyciągnęły najwięcej nabywców również w Norwegii (co raczej nie zaskakuje), gdzie drogę „od zera do bohatera” pokonała w ciągu roku Tesla Model Y, oraz Belgii – tu numerem jeden wśród nabywców okazało się BMW X1.

A gdzie rządzą „elektryki”? Głównie we wspomnianej już Norwegii. Tu znalezienie modelu spalinowego w zestawieniu najpopularniejszych pojazdów nie należy do najprostszych zadań, a top wypada następująco: Tesla Model Y, VW ID.4, Skoda Enyaq iV, BMW iX, Hyundai Ioniq 5, Audi Q4 e-tron, Audi e-tron, Ford Mustang Mach-E, Polestar 2 i wreszcie Volvo XC40. Podobnego zatrzęsienia samochodów niskoemisyjnych nie znajdziemy nigdzie indziej, tylko dwa kraje poza Norwegią mogą zresztą pochwalić się dwoma elektrycznymi modelami w ścisłym topie – Szwecja (VW ID.4, Tesla Model Y) i Szwajcaria (Tesla Model 3, Tesla Model Y). Elektryczna rewolucja jeszcze chwilę potrwa.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Samochód od dealera
Redakcja
17/4/2024
Aktualności
VW stawia na chińską platformę. Chce sprzedawać tańsze „elektryki”
Redakcja
17/4/2024
Aktualności
Tesla zlikwiduje 10 proc. etatów
Redakcja
16/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.