Aktualności

AutoDNA: 88 proc. kierowców chce informacji o szkodach przy zakupie „używki”

Jak kierowcy oceniają proces zakupu samochodu używanego i czy są zadowoleni z ostatniej transakcji, zwłaszcza pod kątem informacji udostępnionych przez sprzedającego? Na te i inne pytania odpowiada najnowszy raport autoDNA.

Z raportu „Fakty i mity rynku aut używanych” autoDNA, popularnego dostawcy raportów historii pojazdów, wynika m.in., że aż 66 proc. polskich kierowców planujących zmianę samochodu w najbliższych trzech latach deklaruje wybór auta z drugiej ręki, choć jednocześnie 86 proc. obawia się problemów, które wynikałyby z przeszłości pojazdu. Dlatego aż 88 proc. kierowców w Polsce oczekuje udostępniania informacji o szkodach przy zakupie „używki”.

Jak się okazuje, takie obawy nie są na wyrost, bo z problemami związanymi z ukrytymi wadami i zatajeniem istotnych informacji przez sprzedających zetknęła się ponad połowa respondentów. Jedną z głównych konsekwencji tego stanu rzeczy jest konieczność dokonania kosztownych napraw tuż po zakupie
(31 proc.) lub na kilka miesięcy po nim (29 proc.).

Fakt, że aż 53 proc. badanych dowiedziało się o zatajonych usterkach dopiero od swojego mechanika, a nie od sprzedawcy, implikuje pilną potrzebę zwiększenia transparentności transakcji, o czym dyskutowano w trakcie towarzyszącej prezentacji raportu debaty eksperckiej, odbywającej się 4 marca w siedzibie PAP-u.

Paneliści rozważali m.in. zasadność wprowadzenia hipotetycznej regulacji prawnej, zgodnie z którą na sprzedającym ciążyłby obowiązek udostępniania pełnej historii pojazdu. Ostatecznie wszyscy zgodzili się, że zamiast krępować biznes kolejnymi aktami prawnymi, lepiej postawić na rozwój innowacyjnych narzędzi do weryfikacji historii aut, zwłaszcza że wbrew panującym przekonaniom aż 67 proc. kierowców uważa, że przejrzysta i udokumentowana historia szkód oraz ich likwidacji nie tylko nie obniża, ale wręcz zwiększa wartość używanego auta.

Co więcej, przedstawiciele branży zauważyli, że pozyskiwanie i udostępnianie kompleksowych danych leży w interesie samych sprzedających. Inaczej tracą podwójnie. Po pierwsze, z tytułu choćby kosztownego procesu sądowego wytoczonego przez niezadowolonego nabywcę (gdy dowie się o wadzie ukrytej
i skorzysta z prawa do rękojmi), a po drugie z uwagi na nadszarpniętą reputację.

Tłem dla raportu autoDNA są statystyki rynkowe z ubiegłego roku, które wskazują, że rynek „używek” zanotował solidne wzrosty. „W segmencie przerejestrowań aut krajowych porównując rok 2024 do 2022, widoczny jest spektakularny wzrost o ponad 71 proc., co świadczy o znaczącym ożywieniu rynku po okresie zastoju w latach 2022-2023 […]” – czytamy w raporcie.

Cały raport jest dostępny tutaj.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Tomasz Gałaszkiewicz nowym dyrektorem Peugeota w Polsce
Redakcja
17/4/2025
Aktualności
Ineos wycofuje się z modelu agencyjnego w UK
Redakcja
16/4/2025
Aktualności
Leapmotor przyspiesza z siecią dealerską. Kolejne punkty już otwarte
Redakcja
15/4/2025
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.